Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDomański, Tomasz
dc.contributor.editorDomański, Tomasz
dc.date.accessioned2021-06-15T07:39:07Z
dc.date.available2021-06-15T07:39:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationDomański T., Strategie dużych sieci handlowych – nowe wyzwania dla menedżerów oraz badaczy marketingu, [w:] Strategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu, T. Domański (red.), Uniwersytet Łódzki–Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Łódź–Warszawa 2020, https://doi.org/10.18778/8142-903-0.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-903-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/36223
dc.description.abstractCelem opracowania jest ukazanie kluczowych trendów w handlu detalicznym w Polsce i na świecie oraz związanych z nimi kierunków badań marketingowych. Rozdział ten został przygotowany na podstawie analizy międzynarodowej literatury na temat nowoczesnego handlu oraz studiów przypadku wiodących sieci handlowych. Handel detaliczny w Polsce pozostaje zdominowany przez zagraniczne sieci handlowe, które odgrywają kluczową rolę we wszystkich formatach sklepów wielkopowierzchniowych, takich jak: hipermarkety, supermarkety i dyskonty. Najnowszymi trendami są poszerzanie oferty zagranicznych sieci handlowych o kanał online i wprowadzanie innowacji w tradycyjnych formatach wielkopowierzchniowych, polegających na zmniejszaniu ich powierzchni i większym nasyceniu nowymi technologiami. Głównymi konkurentami zagranicznych sieci w Polsce będą w przyszłości globalne platformy online, które staną się podstawą nowych strategii internacjonalizacji. Rozwiązaniem strategicznym dla klasycznych sieci handlowych jest poszukiwanie aliansów z firmami specjalizującymi się w handlu online i w nowych technologiach.pl_PL
dc.description.abstractThis publication highlights key retail trends in Poland and in the world and discusses directions of marketing studies linked with them. The chapter is the outcome of an in-depth investigation into international literature devoted to modern retail and case studies of the leading retail chains. In Poland, foreign retail chains still dominate the retail market across all retail formats, such as: hypermarkets, supermarkets, and discount stores. The latest trend in retailing consists in expanding the offer of foreign retail chains to cover the online channel. There is also another trend focused on innovations implemented in traditional big-box formats as a result of which the stores get smaller but more highly saturated with new technologies. Global online platforms, the backbone of new internationalization strategies, will in the future become key competitors to foreign retail chains in Poland. Seeking strategic alliances with firms specializing in online retail and new technologies are key solutions for classical retail chains.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofStrategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectstrategie sieci handlowychpl_PL
dc.subjecthandel detaliczny w Polscepl_PL
dc.subjectinnowacje w handlupl_PL
dc.subjectmodel konsumentapl_PL
dc.titleStrategie dużych sieci handlowych – nowe wyzwania dla menedżerów oraz badaczy marketingupl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number148-186pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucjipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-904-7
dc.referencesAlex, The most important ecommerce dates of 2019, 19.12.2018 r., na podstawie: Pixelunion.net, https:// www.pixelunion.net/blog/most-important-ecommerce-dates-2019/ (dostęp: 16.02.2019).pl_PL
dc.referencesBereźnicki J., Tesco od kilku lat zamyka w Polsce sklepy i traci rynek. Co poszło nie tak?, 13.01.2019 r., na podstawie: Money.pl, https://www.money.pl/gospodarka/tesco-od-kilku-lat-zamyka-w-polsce-sklepy-i-traci-rynek-co-poszlo-nie-tak-6337522467452545a.html (dostęp: 22.02.2019).pl_PL
dc.referencesBilgicer T., Jedidi K., Lehmann D.R., Neslin S.A., Social Contagion and Customer Adoption of New Sales Channels, „Journal of Retailing”, styczeń 2015, 91(2), s. 254–271.pl_PL
dc.referencesBurt S., Johansson U., Thelander Å., Standardized marketing strategies in retailing? IKEA’s marketing strategies in Sweden, the UK and China, „Journal of Retailing and Consumer Services”, maj 2011, 18(3), Elsevier, s. 183–193, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2010.09.007.pl_PL
dc.referencesCarrefour raport roczny 2017, na podstawie: https://serwiskorporacyjny.carrefour.pl/o_nas/raport_roczny.pdf (dostęp: 18.02.2019).pl_PL
dc.referencesCarrefour – Rapport Annuel 2017, na podstawie: http://www.ecobook.eu/ecobook/Carrefour/2017/RA-2017-FR/34/#zoom=z (dostęp: 5.07.2019).pl_PL
dc.referencesCarrefour zmienia strategię inwestycyjną w Polsce. Digital first! Koniec z hipermarketami?, 28.03.2018 r., na podstawie: Wiadomoscihandlowe.pl, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/carrefour-zmienia-strategie-inwestycyjna-digital-f,46156 (dostęp: 17.02.2019).pl_PL
dc.referencesCarpenter J.W., The World’s Top 10 Retailers, na podstawie: Investopedia.com, https://www.investopedia.com/articles/markets/122415/worlds-top-10-retailers-wmt-cost.asp) (dostęp: 2.02.2019).pl_PL
dc.referencesChoi J., Seol H., Lee S., Cho H., Park Y., Customer satisfaction factor of mobile commerce in Korea, „Internet Research”, 2008, 18(3), s. 1212–1217.pl_PL
dc.referencesClement J., E-commerce share of total global retail sales from 2015 to 2021, 15.03.2018 r., na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/ (dostęp: 16.02.2019).pl_PL
dc.referencesClement J., E-commerce worldwide – Statistics & Facts, na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/topics/871/online-shopping/ (dostęp: 13.02.2019).pl_PL
dc.referencesClement J., Global markets with the highest online shopping penetration rate as of 2nd quarter 2017, 14.05.2019 r., na podstawie: https://www.statista.com/statistics/274251/retail-site-penetration-across-markets/ (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesClement J., Number of digital buyers worldwide from 2014 to 2021 (in billions), 29.11.2018 r., na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/statistics/251666/number-of-digital-buyers-worldwide/ (dostęp: 13.02.2019).pl_PL
dc.referencesClement J., Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2021 (in billion U.S. dollars), na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales/ (dostęp: 14.02.2019).pl_PL
dc.referencesConsumer Experience, na podstawie: Tmall.com, http://about.tmall.com/tmall/consumer_experience?spm=3.6636097.0.0.33354817QvAwSS#place (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesCorless M., 40 Powerful Online Shopping and Ecommerce Statistics, maj 2019 r., na podstawie: Founderu.selz.com, https://founderu.selz.com/40-online-shopping-ecommerce-statistics-know/ (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesDay One Staff, Amazon partners with UK government to explore safe use of drones for delivery, 25.07.2016 r., na podstawie: Aboutamazon.com, https://blog.aboutamazon.com/transportation/amazon-partners-with-uk-government-to-explore-safe-use-of-drones-for-delivery (dostęp: 12.02.2019).pl_PL
dc.referencesDeBroff S., 7 Surprising Ways Online Reviews Have Transformed the Path to Purchase, , 02.10.2015 r., na podstawie: Business.com, https://www.business.com/articles/7-surprising-ways-online-reviews-have-transformed-the-path-to-purchase/ (dostęp: 14.02.2019).pl_PL
dc.referencesDomański T., Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Łódź 2001.pl_PL
dc.referencesDomański T., Strategie rozwoju handlu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesDomański T., The Development of the Retail Sector in Poland since 1990, [w:] Change Management in Transition Economies. Integrating Corporate Strategy, Structure and Culture, red. H.J. Stuting, W. Dorow, F. Classen, S. Blazejewski, Palgrave Macmillan, New York 2003, s. 189–202.pl_PL
dc.referencesEmrich O., Paul M., Rudolph Th., Shopping Benefits of Multichannel Assortment Integration and the Moderating Role of Retailer Type, „Journal of Retailing”, 2015, 91(2), s. 326–342.pl_PL
dc.referencesFarfan B., The Biggest European Retail Chains List, 01.10.2018 r., na podstawie: Thebalancesmb. com, https://www.thebalancesmb.com/biggest-european-retail-chains-list-2892256/ (dostęp: 2.02.2019).pl_PL
dc.referencesFarfan B., The Top 10 Internet Shopping Sites in 2019, na podstawie: Thebalancesmb.com, https:// www.thebalancesmb.com/best-internet-shopping-websites-2891937 (dostęp: 12.02.2019) oraz Amazon.com, https://www.amazon.com/ (dostęp: 12.02.2019).pl_PL
dc.referencesForsythe S., Liu C., Shannon D., Gardner L.C., Development of a scale to measure the perceived benefits and risks of online shopping, „Journal of Interactive Marketing”, 2006, 20(2), s. 55–75.pl_PL
dc.referencesFrasquet M., Miquel M.-J., Do channel integration efforts pay-off in terms of online and offline customer loyalty?, „International Journal of Retail & Distribution Management”, 2017, 45(7/8), Emerald Publishing Limited 2017, s. 859–873, DOI: https://doi.org/10.1108/IJRDM-10-2016-0175.pl_PL
dc.referencesGao L., Waechter K.A, Bai X., Understanding consumers’ continuance intention towards mobile purchase: a theoretical framework and empirical study – a case of China, „Computers in Human Behaviour”, 2015, 53, s. 249–262.pl_PL
dc.referencesGerman-retail-blog.com, https://www.german-retail-blog.com/topic/past-blogs/Lidl-goes-Chinese-413 (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesGrewal D., Roggeveen A.L., Nordfält J., The Future of Retailing, „Journal of Retailing”, 2017, Elsevier, 93(1), s. 1–6.pl_PL
dc.referencesGross revenue of Schwarz Gruppe (Lidl/Kaufland) in Germany from 2009 to 2018, by sales divisions (in million euros), na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/statistics/509563/ schwarz-gruppe-revenue-by-sales-division-germany/ (dostęp: 2.02.2019).pl_PL
dc.referencesGroß, Mobile shopping: a classification framework and literature review, „International Journal of Retail & M. Distribution Management”, 2015, 43(3), s. 221–241.pl_PL
dc.referencesGrupa Carrefour przedstawia dziś swój plan strategiczny „Carrefour 2022”, dostosowując swój model działalności i struktury organizacyjne, aby zostać światowym liderem transformacji żywieniowej, 23.01.2018 r., na podstawie: Carrefour.pl, https://media.carrefour.pl/pr/carrefour-2022-nowe-ambicje-grupy/382313 (dostęp: 22.02.2019).pl_PL
dc.referencesHayes A., Big Box Retailer, 25.06.2019 r., na podstawie: Investopedia.com, https://www.investopedia.com/terms/b/big_box_retailer.asp (dostęp: 2.02.2019).pl_PL
dc.referencesHerhausen D., Binder J., Schoegel M., Herrmann A., Integrating Bricks with Clicks: Retailer-Level and Channel-Level Outcomes of Online–Offline Channel Integration, „Journal of Retailing”, 2015, 91(2), s. 309–325.pl_PL
dc.referencesHolmes A., Byrne A., Rowley J., Mobile shopping behaviour: insights in to attitudes, shopping process involvement and location, „International Journal of Retail & Distribution Management”, 2014, 42(1), s. 25–39, DOI: https://doi.org/10.1108/IJRDM-10-2012-0096.pl_PL
dc.referencesJachowski P., Bochner K., Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, uruchomi sklep internetowy Hebe, 5.02.2019 r., na podstawie: Wiadomoscihandlowe.pl https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/wlasciciel-biedronki-uruchomi-w-polsce-sklep-inter,52262 (dostęp: 24.02.2019).pl_PL
dc.referencesJen-Hui Wang R., Malthouse E.C., Krishnamurthi L., On the Go: How Mobile Shopping Affects Customer Purchase Behavior, „Journal of Retailing”, czerwiec 2015, Elsevier, s. 217–223, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2015.01.002.pl_PL
dc.referencesJeronimo Martins, First Nine Months Results, Lisbon, 30.10.2018 r., na podstawie: Jeronimomartins. com, https://www.jeronimomartins.com/wp-content/uploads/pr/2018/en/Jeronimo-Martins-Group-Results-9M-2018.pdf (dostęp: 24.02.2019).pl_PL
dc.referencesKumar A., Mukherjee A., Shop while you talk: determinants of purchase intentions through a mobile device, „International Journal of Mobile Marketing”, 2013, 8(1), s. 23–37.pl_PL
dc.referencesLeading 50 retailers worldwide in 2017, based on retail revenue (in billion U.S. dollars), na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/statistics/266595/leading-20-retailers-worldwide-based-on-revenue/ (dostęp: 2.02.2019).pl_PL
dc.referencesLi J., Konuş U., Pauwels K., Langerak F., The Hare and the Tortoise: Do Earlier Adopters of Online Channels Purchase More?, „Journal of Retailing”, czerwiec 2015, 91(2), s. 289–308.pl_PL
dc.referencesLi M., Dong Z.Y., Chen X., Factors influencing consumption experience of mobile commerce: a study from experiential view, „Internet Research”, 2012, 22(2), s. 120–141.pl_PL
dc.referencesLidl otwiera sklep internetowy na platformie należącej do Alibaby, 26.05.2017 r., na podstawie: Wiadomoscihandlowe.pl, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/lidl-otwiera-sklep-internetowy-na-platformie-nalez,40195 (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesLoesche D., Mobile E-commerce is up and Poised for Further Growth, 06.03.2018 r., na podstawie: Statista. com, https://www.statista.com/chart/13139/estimated-worldwide-mobile-e-commerce-sales/ (dostęp: 14.02.2019).pl_PL
dc.referencesMahapatra S., Mobile shopping among young consumers: an empirical study in an emerging market, „International Journal of Retail & Distribution Management”, 2017, 45(9), s. 930–949, DOI: https://doi.org/10.1108/IJRDM-08-2016-0128.pl_PL
dc.referencesMelis K., Campo K., Breugelmans E., Lamey L., The Impact of the Multi-channel Retail Mix on Online Store Choice: Does Online Experience Matter?, „Journal of Retailing”, styczeń 2015, 91(2), s. 272–288.pl_PL
dc.referencesMooij M., Hofstede G., Convergence and divergence in consumer behavior: implications for international retailing, „Journal of Retailing”, Spring 2002, 78(1), s. 61–69, DOI: https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00067-7.pl_PL
dc.referencesOpen Your Store, na podstawie: Tmall.com, http://about.tmall.com/tmall/opening_a_store?spm=3.6635913.0.0.4d43206c76GsfK#place (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesPark C., Kim Y., Identifying key factors affecting consumer purchase behaviour in an online shopping context, „International Journal of Retail & Distribution Management”, 2003, 31(1), s. 16–29.pl_PL
dc.referencesPartnerzy Carrefour, na podstawie: Carrefour.pl, https://www.carrefour.pl/partnerzy-carrefour/ (dostęp: 17.02.2019).pl_PL
dc.referencesPauwels K., Neslin S.A., Building With Bricks and Mortar: The Revenue Impact of Opening Physical Stores in a Multichannel Environment, „Journal of Retailing”, czerwiec 2015, Elsevier, s. 182–197, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2015.02.001.pl_PL
dc.references(PC), Pawlikowice: powstanie centrum logistyki Amazon, 25.03.2019 r., na podstawie: Onet.pl, https://lodz.onet.pl/pawlikowice-powstanie-centrum-logistyki-amazon/v5wdjp9 (dostęp: 25.03.2019).pl_PL
dc.referencesRapp A., Baker Th.L., Bachrach D.G., Ogilvie J., Beitelspacher L.S., Perceived customer showrooming behavior and the effect on retail salesperson self-efficacy and performance, „Journal of Retailing”, 2015, 91(2), Elsevier, s. 358–369.pl_PL
dc.referencesRodela J., 77% of People Read Online Reviews Before Buying: Are They Finding You?, 24.07.2015 r., na podstawie: Business.com, https://www.business.com/articles/77-percent-of-people-read-online-reviews-before-buying-are-they-finding-you/ (dostęp: 14.02.2019).pl_PL
dc.referencesSchröder H., Zaharia S., Linking multi-channel customer behaviour with shopping motives: an empirical investigation of a German retailer, „Journal of Retailing and Consumer Services”, 2008, 15(6), s. 452–468.pl_PL
dc.referencesStatista Research Department, E-commerce share of total global retail sales in 2016, by region, 08.09.2016 r., na podstawie: Statista.com, https://www.statista.com/statistics/239300/number-of-online-buyers-in-selected-countries/ (dostęp: 16.02.2019).pl_PL
dc.referencesTesco.pl, http://www.tesco.pl/ezakupy/pomoc/pomoc-o-tesco-ezakupy.php (dostęp: 22.02.2019).pl_PL
dc.referencesTmall.com, http://about.tmall.com/ (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesTMALL Global China Cross-Border E-Commerce Sales, na podstawie: Web2asia.com, https:// www.web2asia.com/china-e-commerce-lead/tmall-global-international-cross-border-sales/ (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesVan Looveren Y., Lidl launches Chinese web shop, 22.05.2017 r., na podstawie: Retaildetail.eu, https:// www.retaildetail.eu/en/news/food/lidl-launches-chinese-web-shop (dostęp: 3.07.2019).pl_PL
dc.referencesVerhoef P.C., Kannan P.K., Jeffrey Inman J., From Multi-Channel Retailing to Omni-Channel Retailing: Introduction to the Special Issue on Multi-Channel Retailing, „Journal of Retailing”, czerwiec 2015, https://doi.org/10.1016/j.jretai.2015.02.005.pl_PL
dc.referencesVerhoef P.C., Neslin S.A., Vroomen B., Multichannel customer management: understanding the research shopper phenomenon, „International Journal of Research Marketing”, 2007, 24(2), s. 129–148.pl_PL
dc.referencesVidalon D., Carrefour sees China as testing ground for new retail methods, 04.06.2018 r., na podstawie: Reuters.com, https://www.reuters.com/article/us-carrefour-china/carrefour-sees-china-as-testing-ground-for-new-retail-methods-idUSKCN1J01WE (dostęp: 22.02.2019)pl_PL
dc.referencesWertz J., 5 Trends That Will Redefine Retail In 2019, 28.11.2018 r., na podstawie: Forbes.com, https://www.forbes.com/sites/jiawertz/2018/11/28/5-trends-that-will-redefine-retail-in-2019/#7e00f74a6526/ (dostęp: 13.02.2019).pl_PL
dc.referencesWolfberg E., Amazon orders 20,000 vans for small businesses, 07.09.2018 r., na podstawie: Aboutamazon.com, https://blog.aboutamazon.com/transportation/amazon-orders-20-000-vans-for-small-businesses (dostęp: 12.02.2019).pl_PL
dc.referencesWyniki finansowe Tesco Polska – I półrocze 2014–15, 23.10.2014 r., na podstawie: Tesco-polska.pl, http://www.tesco-polska.pl/pl/aktualno%C5%9Bci/centrum-prasowe/article/wyniki-finansowe-tesco-polska-i-p%C3%B3%C5%82rocze-2014-15 (dostęp: 22.02.2019).pl_PL
dc.referencesYu-Min W., Hsin-Hui L., Wei-Chun T., Yi-Ling F., Understanding multi-channel research shoppers: an analysis of Internet and physical channels, „Information System and E-Business Management”, 2016, 14(2), s. 389–413, DOI: 10.1007/s10257-015-0288-1.pl_PL
dc.referencesZhuoqiong W., Carrefour opens ‘smart store’ in Shanghai, 21.05.2018 r., na podstawie: Chinadaily. com.cn, http://www.chinadaily.com.cn/a/201805/21/WS5b027707a3103f6866ee9a75.html (dostęp: 22.02.2019).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-903-0.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe