Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGodlewski, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-06-29T15:51:18Z
dc.date.available2021-06-29T15:51:18Z
dc.date.issued2021-06-25
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/37791
dc.description.abstractCelem badań było zdiagnozowanie sposobu postrzegania przez nabywców innowacji, przy uwzględnieniu traktowanych jako ich element składowy kontrowersyjnych rodzajów turystyki. Przyjęto hipotezę o istnieniu istotnych statystycznie zależności zachodzących pomiędzy zmiennymi metrykalnymi a postrzeganiem innowacji i skłonnościami respondentów do zachowań nienormatywnych podczas podróży. W badaniu wykorzystano metodę CAWI, a wywiad z respondentami (N = 407) przeprowadzono drogą elektroniczną. Badani zauważają istotne zmiany w przemyśle turystycznym i są w większości ich zwolennikami. Główny kierunek innowacji obejmuje sferę zagospodarowania obszarów na potrzeby obsługi podróżnych. Istotne różnice pojawiają się w przypadku mężczyzn, którzy statystycznie częściej niż kobiety akceptują wdrażanie kontrowersyjnych ofert turystycznych do praktyk rynkowych. Chętniej przejawiają oni także zachowania o charakterze dewiacyjnym.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTuryzm/Tourism;1en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectzachowania konsumentówpl
dc.subjectinnowacje w turystycepl
dc.subjectkontrowersje w turystycepl
dc.titlePostrzeganie innowacji w turystyce w odniesieniu do kontrowersyjnych rodzajów podróży – studium polskich konsumentówen
dc.title.alternativePostrzeganie innowacji w turystyce w odniesieniu do kontrowersyjnych rodzajów podróży – studium polskich konsumentówpl
dc.typeArticle
dc.page.number81-90
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesBhati, A., Pearce, P. (2016). Vandalism and tourism settings: An integrative review. Tourism Management, 57, 91–105. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.05.005en
dc.referencesDolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.en
dc.referencesFodness, D. (1994). Measuring tourist motivation. Annals of Tourism Research, 21 (3), 555–581. https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90120-1en
dc.referencesGodlewski, G. (red.) (2019). Laboratorium doświadczeń turystycznych. Kontrowersje i problemy wokół współczesnej gospodarki turystycznej. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Zamiejscowy Wydział Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej.en
dc.referencesGoffman, E. (1963). Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.en
dc.referencesGoffman, E. (1967). Interaction ritual: Essay on face-to-face behavior. Nowy Jork: Anchor Books.en
dc.referencesHirschi, T. (1969). Causes of delinquency. Berkeley: University of California Press.en
dc.referencesHjalager, A.-M. (2010). A review of innovation in hospitality and tourism. Tourism Management, 31 (1), 1–12. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012en
dc.referencesHughes, K., Bellis, M.A., Calafat, A., Juan, M., Schnitzer, S., Anderson, Z. (2008). Predictors of violence in young tourists: A comparative study of British, German and Spanish holiday-makers. European Journal of Public Health, 18 (6), 569–574. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckn080en
dc.referencesJafari, J. (1987). System turystyki. Społeczno-kulturowe modele do zastosowań teoretycznych. Problemy Turystyki, 3, 7–19.en
dc.referencesJang, S., Cai, L. (2002). Travel motivations and destination choice: A study of British outbound market. Journal of Travel and Tourism Marketing, 13 (3), 111–133. https://doi.org/10.1300/J073v13n03_06en
dc.referencesJanuszewska, M. (2008). Proces dyfuzji innowacji w gospodarce turystycznej. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka a środowisko. Innowacyjność w gospodarce (s. 101–113). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.en
dc.referencesJuvan, E., Dolnicar, S. (2016). Measuring environmentally sustainable tourist behaviour. Annals of Tourism Research, 59 (C), 30–44. https://10.1016/j.annals.2016.03.006en
dc.referencesKerr, J.H., de Kock, H. (2002). Aggression, violence, and the death of a Dutch soccer hooligan: A reversal theory explanation. Aggressive Behavior, 28 (1), 1–10. https://doi.org/10.1002/ab.90001en
dc.referencesLarsen, J. (2008). De-exoticizing tourist travel: Everyday life and sociality on themove. Leisure Studies, 27 (1), 21–24. https://doi.org/10.1080/02614360701198030en
dc.referencesLarsen, J., Urry, J., Axhausen, K. (2007). Networks and tourism: Mobile social life. Annals of Tourism Research, 34 (1), 244–262. https://doi.org/10.1016/j.annals.2006.08.002en
dc.referencesLash, S., Urry, J. (1994). Economies of signs and space. Londyn: Sage Publications.en
dc.referencesLi, T. (2015). A research of Chinese deviant behavior and its management. Economic Management, 37 (11), 113–123.en
dc.referencesŁaźniewska, E. (2012). Turystyka w rozwoju lokalnym. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.en
dc.referencesMacCannell, D. (1973). Staged authenticity: Arrangements of social space in tourist settings. American Journal of Sociology, 79, 589–603. http://www.jstor.org/stable/2776259. https://doi.org/10.1086/225585en
dc.referencesMacCannell, D. (1976). The Tourist: A new theory of the leisure class. Nowy Jork: Schocken Books.en
dc.referencesMaráková, V., Medvedová, M. (2016). Innovation in tourism destinations. Forum Scientiae Oeconomia, 4 (1), 33–43. https://wsb.edu.pl/container/FORUM%20SCIENTIAE/forum%202016%20nr%201/kwartalnik-1-2016-3.pdfen
dc.referencesMarciszewska, B. (2010). Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.en
dc.referencesMaufakkir, O., Burns, P.M. (red.) (2012). Controversies in tourism. Oxfordshire: CABI.en
dc.referencesMunt, I. (1994). The ‘other’ postmodern tourism: Culture, travel and the new middle class. Theory, Culture and Society, 11 (3), 101–123. https://doi.org/10.1177/026327694011003005en
dc.referencesOECD, Eurostat (2005). Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Pobrane z: http://home.agh.edu.pl/~kkulak/lib/exe/fetch.php?media=user:konrad:vary:oslo-manual.pdf (20.10.2020).en
dc.referencesPanasiuk, A. (2015). Miejsce turystyki kontrowersyjnej w strukturze rynku turystycznego. W: G. Godlewski. M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki (s. 7–21). Biała Podlaska: AWF Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Filia w Białej Podlaskiej.en
dc.referencesPanasiuk, A. (2018). Kontrowersyjne obszary rynku turystycznego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 4 (36), 37–47. https://doi.org/10.18276/ept.2018.2.42-04en
dc.referencesPark, D.-B., Yoon, Y.-S. (2009). Segmentation by motivation in rural tourism: A Korean case study. Tourism Management, 30 (1), 99–108. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.03.011en
dc.referencesPearce, P., Lee U. (2005). Developing the travel career approach to tourist motivation. Journal of Travel Research, 43 (3), 226–237. https://doi.org/10.1177/0047287504272020en
dc.referencesPechlaner, H., Fischer, E., Hamman, E.M. (2006). Leadership and innovation processes-development of products and services based on core competencies. Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 6 (3), 31–57. https://doi.org/10.1300/J162v06n03_03en
dc.referencesPine, B.J., Gilmore, J.H. (1998). Welcome to the experience economy. Boston: Harvard Business Review. https://hbr.org/1998/07/welcome-to-the-experience-economyen
dc.referencesPorter, M.E. (1990). The competitive advantage of nations. Nowy Jork: Free Press. https://doi.org/10.1007/978-1-349-11336-1en
dc.referencesRyan, C., Kinder, R.S. (1996). Tourism and sex tourism: Fulfilling similar needs? Tourism Management, 17 (7), 507–518. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(96)00068-4en
dc.referencesSamimi, A.J., Sadeghi, Som., Sadeghi, Sor. (2011). Tourism and economic growth in developing countries: P-VAR approach. Middle-East Journal of Scientific Research, 10 (1), 28–32. http://www.idosi.org/mejsr/mejsr10(1)11/5.pdfen
dc.referencesSchumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesScott, N., Laws, E., Prideaux, B. (red.) (2013). Safety and security in tourism: Recovery marketing after crises. Nowy Jork: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315877372en
dc.referencesShields, R. (1992). Places on the margin: Alternative geographies of modernity. Londyn: Routledge.en
dc.referencesStasiak, A. (2013). Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń. Turyzm/Tourism, 23 (1), 29–38. https://doi.org/10.2478/tour-2013-0012en
dc.referencesStasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: G. Godlewski, M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży – formy, uwarunkowania, skutki (s. 53–69). Biała Podlaska: AWF Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Filia w Białej Podlaskiej.en
dc.referencesStebbins, R.A. (1996). Tolerable differences: Living with deviance. Wyd. 2. Toronto: Routledge.en
dc.referencesSztabiński, F., Żmijewska-Jędrzejczyk, T. (2012). Mixed mode survey design: problem efektu techniki. Przegląd Socjologiczny, 61 (1), 3–64.en
dc.referencesTeitler-Regev, S., Shahrabani, S., Goziker, O. (2013). The effect of economic crises, epidemics and terrorism on tourism. International Journal of Business Tourism and Applied Sciences, 1 (1), 84–89. http://www.ijbts-journal.com/images/column_1359163804/9%20Sharon.pdfen
dc.referencesThirumaran, K. (2013). Managing graffiti at tourist attractions. W: Proceedings of the international conference on managing the Asian century (s. 575–581). Singapur: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-4560-61-0_64en
dc.referencesTurner, L., Ash, J. (1975). The golden hordes: International tourism and the pleasure periphery. Londyn: Constable.en
dc.referencesUNWTO (2019). International tourism higlights. Pobrane z: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (5.05.2020).en
dc.referencesUriely, N. (2005). The tourist experience: Conceptual developments. Annals of Tourism Research, 32 (1), 199–216. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.07.008en
dc.referencesUriely, N. (2010). ‘Home’ and ‘away’ in VFR tourism. Annals of Tourism Research, 37 (3), 854–857. https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.02.006en
dc.referencesUriely, N., Belhassen, Y. (2005). Drugs and tourists’ experiences. Journal of Travel Research, 43 (3), 238–246. https://doi.org/10.1177/0047287504272024en
dc.referencesUriely, N., Belhassen, Y. (2006). Drugs and risk-taking in tourism. Annals of Tourism Research, 33 (2), 339–359. https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.10.009en
dc.referencesUriely, N., Ram, Y., Ayala, M.-P. (2011). Psychoanalytic sociology of deviant tourist behavior. Annals of Tourism Research, 38 (3), 1051–1069. https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.01.014en
dc.referencesUrry, J. (1990). The Tourist Gaze: Leisure and travel in contemporary societies. Londyn: Sage Publications Ltd.en
dc.referencesWang, N. (2000). Tourism and modernity: A sociological analysis. Nowy Jork: Emerald.en
dc.referencesWeaver, D.B. (2006). Sustainable tourism: Theory and practice. Londyn: Elsevier Butterworth-Heinemann.en
dc.referencesWeiermair, K. (2004). Product improvement or innovation: What is the key to success in tourism? W: OECD innovation and growth in tourism (s. 53–69). Paryż: OECD Publishing. https://www.oecd.org/cfe/tourism/34267947.pdfen
dc.contributor.authorEmailgrzgod@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0867-5856.31.1.09
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0