Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTomasi-Kapral, Elżbieta
dc.contributor.editorKaczmarek, Tomasz
dc.contributor.editorKobylska, Dominika
dc.contributor.editorKowalik, Katarzyna
dc.contributor.editorCavallo, Stefano
dc.date.accessioned2021-07-14T06:22:41Z
dc.date.available2021-07-14T06:22:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTomasi-Kapral E., Un tedesco a Roma – Uwe Timm alla ricerca dell’italianità, [w:] Sperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali. Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe, Kaczmarek T., Kobylska D., Kowalik K., Cavallo S. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 197-211, DOI: 10.18778/8220-478-0.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-478-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38001
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań podjętych w niniejszym artykule jest utwór pt. Römische Aufzeichnungen autorstwa Uwe Timma – jednego z czołowych twórców współczesnej literatury niemieckiej. Utwór, mający charakter pozornie przypadkowo zestawionych i luźno powiązanych ze sobą szkiców, powstał na początku lat 80. XX-go wieku, podczas trzyletniego pobytu pisarza w Rzymie. Jest on świadectwem intensywnego zainteresowania autora Włochami – historią, sztuką, polityką, ale również (a może przede wszystkim) włoskim stylem życia i mentalnością Włochów. Autorka proponuje więc analizę tego tekstu pod kątem zawartych w nim wieloaspektowych refleksji Timma nad specyfiką kultury włoskiej, która w utworze zostaje skonfrontowana z o wiele bliższą autorowi kulturą niemiecką. Starając się zrozumieć, na czym polega fenomen zwany ‘włoskością’, Timm odkrywa paradoksalnie klucz do zrozumienia tych aspektów kultury niemieckiej, które od lat wywołują w nim sprzeciw. Konfrontacja z włoską kulturą, w której wiodącą rolę odgrywają zmysły, stwarza autorowi jednocześnie możliwość krytycznego spojrzenia na swoje dotychczasowe życie, przyzwyczajenia i często nieracjonalne zachowania, u podłoża których znajdują się, jak się okazuje, przeżycia z dzieciństwa.pl_PL
dc.description.abstractAl centro della riflessione si troverà l’opera di Uwe Timm – un rappresentante della letteratura tedesca contemporanea, intitolata Römische Aufzeichnungen (Appunti presi a Roma [trad. it. E.T.-K.]). Timm scrisse la sua opera durante il soggiorno triennale a Roma all’inizio degli anni ‘80. Qui si riverbera il forte interesse dello scrittore per l’Italia, la sua storia, l’arte, la politica ma anche (o forse soprattutto) per lo stile di vita e mentalità degli Italiani. Nel contributo viene quindi analizzata la profonda riflessione dello scrittore sulle particolarità e vari aspetti della cultura italiana, la quale viene confrontata e paragonata con la cultura tedesca. Cercando di capire in che cosa consiste il fenomeno chiamato “l’italianità”, Timm scopre inaspettatamente la chiave per la propria cultura, il che gli permetterà di mettere in discussione critica le sue abitudini e i suoi, spesso irrazionali, comportamenti quotidiani.pl_PL
dc.language.isoitpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali. Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectUwe Timmpl_PL
dc.subjectRömische Aufzeichnungenpl_PL
dc.subjectRzympl_PL
dc.subjectzmysłypl_PL
dc.subjectCaravaggiopl_PL
dc.subjectRompl_PL
dc.subjectthe sensespl_PL
dc.titleUn tedesco a Roma – Uwe Timm alla ricerca dell’italianitàpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź–Kraków 2021 © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź–Kraków 2021 © Copyright for this edition by AGENT PR, Łódź–Kraków 2021pl_PL
dc.page.number197-211pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-479-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Tomasi-Kapral — dottoressa di Letteratura e Cultura Tedesca all’Università di Łódź, la poliedrica letteratura della RDT è attualmente una delle sue più importanti aree di ricerca. Inoltre, le sue ricerche gravitano attorno agli argomenti come: il confronto con il passato nella letteratura tedesca dopo il 1945; le letterature dei paesi postcomunisti come il medium della memoria. Tra le sue pubblicazioni i saggi: “Literacki dyskurs postzależnościowy w świetle wybranych utworów prozy niemieckiej”, [in:] Monika Wolting, Ewa Jarosz-Sienkiewicz (a. c. di), Zaangażowanie. Reprezentacja polityczności we współczesnej literaturze niemieckiego obszaru kulturowego, Kraków, Universitas, pp. 277–290 (2019); “Das Recht auf Vergessen? Zu konkurrierenden Modellen der Vergangenheitsaufarbeitung in Christoph Heins Glückskind mit Vater”, Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, Bonn, pp. 129–147 (2019); “Unerwünschte Musik als Motiv der unerwünschten Literatur. Irmtraud Morgners Rumba auf einen Herbst”, [in:] Joanna Firaza, Małgorzata Kubisiak (a. c. di), Dialog der Künste. Literatur und Musik, Berlin, Peter Lang Verlag, pp. 147–158 (2020). Ha anche co-curato i volumi: Tomasi-Kapral, Elżbieta/ Utracka Dorota (2018). Między nostalgią a ironią. Pamięć reżimu komunistycznego w dialogu międzykulturowym. Łódź, Ibidem; Heidemann, Gudrun/ Jabłkowska, Joanna; Tomasi-Kapral, Elżbieta (2019). #Engagement. Literarische Potentiale nach den Wenden. Band 1, Berlin, Peter Lang Verlag; Heidemann, Gudrun/ Jabłkowska, Joanna; Tomasi-Kapral, Elżbieta (2020). #Engagement. Literarische Potentiale nach den Wenden. Band 2, Berlin, Peter Lang Verlag.pl_PL
dc.referencesAichinger, Wolfram (2001). „Sinne und sinnliche Erfahrungen in der Geschichte”, [in:] Beiträge zur historischen Sozialkunde, Wien 31 (2), pp. 4–10.pl_PL
dc.referencesCorbin, Alain (1998). „Zur Geschichte und Anthropologie der Sinneswahrnehmung”, [in:] Christoph Conrad e Martina Kessel (a c. di), Kultur & Geschichte. Neue Einblicke in eine alte Beziehung, Stuttgart, Reclam, pp. 121−140.pl_PL
dc.referencesCorrado, Sergio (2011). „Ästhetik des Prekären: Uwe Timms Rom”, arcadia 46 (2), pp. 454–466.pl_PL
dc.referencesDiaconu, Madalina (2005). Tasten, Riechen, Schmecken. Eine Ästhetik der anästhetisierten Sinne, Würzburg, Königshausen & Neumann.pl_PL
dc.referencesGoethe, Johann Wolfgang von (1896). Elegie Romane, trad. it. Luigi Pirandello, Livorno, Giusti editore (ed. orig. Römische Elegien 1795).pl_PL
dc.referencesHasse, Jürgen (2005). Fundsachen der Sinne. Eine phänomenologische Revision alltäglichen Erlebens, Feiburg/München, Karl Albert Verlag.pl_PL
dc.referencesHerder, Johann Gottfried (1778). Plastik. Einige Wahrnehmungen über Form und Gestalt aus Pygmalions bildendem Träume, Riga, Hartknoch Verlag https://ia601306.us.archive.org/6/items/plastikeinigewah00herd/plastikeinigewah00herd.pdf [20/05/2019].pl_PL
dc.referencesHowes, David (2003). Sensual Relations. Engaging the Senses in Culture and Social Theory, University of Michigan Press.pl_PL
dc.referencesJütte, Robert (2000). „Die ‚Wiederentdeckung’ der Sinne im 20. Jahrhundert”, [in:] Robert Jütte (a c. di), Geschichte der Sinne, München, Beck, pp. 255–344.pl_PL
dc.referencesJütte, Robert (2000). Geschichte der Sinne von der Antike bis zum Cyberspace, München, Beck.pl_PL
dc.referencesLa Sacra Bibbia (1974), Edizione a. c. della Unione Editori Cattolici Italiani.pl_PL
dc.referencesLichau, Karsten e Wulf, Christoph (2013). „Arbeit am Sinn. Anthropologie der Sinne und Kulturelle Bildung”, KULTURELLE BILDUNG ONLINE, www.kubi-online.de/artikel/arbeit-sinn-anthropologie-sinne-kulturelle-bildung [14/06/2019].pl_PL
dc.referencesPlackinger, Andreas (2010). „Visus und tactus, Affekt und Wahrheit in Caravaggios Ungläubigem Thomas”, kunsttexte.de, 4, www.jeannettechristensen.no/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/Ostentatio_Vulnerum_2010-4.pdf [14/06/2019].pl_PL
dc.referencesSanna, Simonetta (1995). „Eigenes und Fremdes, Lust und List. Uwe Timms Römische Aufzeichnungen”, [in:] Manfred Durzak, Hartmut Steinecke (a.c. di), Die Archäologie der Wünsche. Studien zum Werk von Uwe Timm, Köln, Kiepenheuer & Witsch, s. 171–187.pl_PL
dc.referencesTimm, Uwe (2000). Römische Aufzeichnungen, München, dtv.pl_PL
dc.referencesWipfler, Esther (2013). „Paulus in der Ikonographie der Westkirche – mit Schwerpunkt auf der protestantischen Kunst”, [in:] Manfred Lang (a. c. di), Paulus und Paulusbilder. Konstruktion-Reflexion-Transformation, Leipzig, Evangelische Verlagsanstalt, s. 347–376.pl_PL
dc.referencesWulf, Christoph (2010). „Auge”, [in:] Christoph Wulf (a. c. di), Der Mensch und seine Kultur. Hundert Beiträge zur Geschichte, Gegenwart und Zukunft des menschlichen Lebens, Köln, Anaconda.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-478-0.16
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe