dc.contributor.author | Góralska, Renata | |
dc.date.accessioned | 2021-07-29T15:36:04Z | |
dc.date.available | 2021-07-29T15:36:04Z | |
dc.date.issued | 2020-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38366 | |
dc.description.abstract | The article addresses an issue important in educational sciences which is emotional education understood as an activity for human emotional development. It is important in the context of lifelong learning, that is, both for the functioning of children and young people at school and for the lifelong learning of adults. Emotional education plays a significant role in the development of pro-social attitudes, the functioning of individuals in the local community, and in the building of civil society. Owing to the fact that the objectives of education and the principles of their implementation in educational practice are based on different theoretical assumptions, two different approaches to emotional education were distinguished, that is, technological-instrumental and humanistic-critical. There are clear and significant differences between those two perspectives, and not only in the way they conceptualize and explain “emotional education.” The two singled out approaches have consequences for educational policy and pedagogical practice. The aim of the article is to characterize both of the theoretical perspectives at hand and to indicate their implications for pedagogical activities. | en |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Qualitative Sociology Review;1 | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Education | en |
dc.subject | Discourse | en |
dc.subject | Technological-Instrumental Education | en |
dc.subject | Humanistic-Critical Education | en |
dc.subject | Emotional Education | en |
dc.subject | Emotional Competences | en |
dc.title | Emotional Education Discourses: Between Developing Competences and Deepening Emotional (Co-)Understanding | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 110-125 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8077 | |
dc.references | Alheit, Peter. 2009. “Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny [Lifelong Learning and Social Capital].” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 4(48):7-23. | en |
dc.references | Biesta, Gert J. J. 2010. Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. London: Paradigm Publishers. | en |
dc.references | Biesta, Gert J. J. 2013. Beautiful Risk of Education. London: Routledge Taylor & Francis Group. | en |
dc.references | Boler, Megan. 1999. Feeling Power: Emotion and Education. New York: Routledge. | en |
dc.references | Denzin, Norman K. 1984. On Understanding Emotion. San Francisco: Jossey Bass. | en |
dc.references | Dietel, Sylvana. 2013. “Wymiary emocji i ich znaczenie w edukacji dorosłych [Dimensions of Emotions Relevance for Adult Education].” Dyskursy Młodych Andragogów 14:61-73. | en |
dc.references | Fenstermacher, Gary D. and Jonas F. Soltis. 2000. Style nauczania [Approaches to Teaching]. Warsaw: WSiP. | en |
dc.references | Giroux, Henry A. 2010. “Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej [Critical Theory and Rationality in Civic Education].” Pp. 149-184 in Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej [Education and the Public Sphere. Ideas and Experiences of Radical Pedagogy], edited by H. Giroux and L. Witkowski. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” | en |
dc.references | Goleman, Daniel. 1995. Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books. | en |
dc.references | Gordon, Steven. 1981. “The Sociology of Sentiment and Emotion.” Pp. 562-592 in Social Psychology. Sociological Perspectives, edited by M. Rosenberg and R. H. Turner. New York: Basic Books. | en |
dc.references | Góralska, Renata. 2012. “Inteligencja emocjonalna a/i kompetencje emocjonalne [Emotional Intelligence and/or Emotional Competences].” Pp. 81-108 in Kompetencje emocjonalne nauczyciela [Emotional Competences of the Teacher], edited by J. Madalińska-Michalak and R. Góralska. Warsaw: Wolters Kluwer. | en |
dc.references | Góralska, Renata. 2016. “Kapitał emocjonalny w perspektywie całożyciowego uczenia się: ujęcie adaptacyjne versus krytyczne [Emotional Capital from the Perspective of Lifelong Learning: Adaptive versus Critical Approach].” Rocznik Andragogiczny (23):33-48. | en |
dc.references | Góralska, Renata. 2018. “Kultura emocjonalna. W poszukiwaniu nowych ujęć praktyki szkolnej” [Emotional Culture. In Search of New Shots of School Practice]. Rocznik Pedagogiczny (41):63-79. | en |
dc.references | Grzegorzewska, Iwona. 2012. “Emocje w procesie uczenia się i nauczania [Emotions in the Process of Learning and Teaching].” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 1(57):39-48. | en |
dc.references | Hargreaves, Andy. 1998. “The Emotional Practice of Teaching.” Teaching and Teacher Education 14(8):835-854. | en |
dc.references | Hargreaves, Andy. 2001. “The Emotional Geographies of Teaching.” Teachers’ College Record 103(6):1056-1080. | en |
dc.references | Illeris, Knud. 2006. Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się [Three Dimensions of Learning. Cognitive, Emotional, and Social Learning Frameworks]. Wroclaw: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | en |
dc.references | Jarvis, Peter. 2012. “Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych [Transformative Potential for Learning in Crisis Situations].” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 3(59):127-135. | en |
dc.references | Klus-Stańska, Dorota. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce [Teaching Paradigms. Thinking with Theory about Practice]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Knopp, Katarzyna. 2010. Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży [Emotional Intelligence and the Possibilities for Its Development in Children and Young People]. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. | en |
dc.references | Kopciewicz, Lucyna. 2011. Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt. [Teacher Humiliation. School Violence against Girls]. Warsaw: Difin. | en |
dc.references | Kwieciński, Zbigniew. 2019. “Edukacja w galaktyce znaczeń [Education in a Galaxy of Meanings].” Pp. 41-53 in Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy. An Academic Handbook], edited by Z. Kwieciński and B. Śliwerski. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Malewski, Mieczysław. 2019. “Andragogika [Andragogy].” Pp. 391-404 in Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy. An Academic Handbook], edited by Z. Kwieciński and B. Śliwerski. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Matczak, Anna and Katarzyna A. Knopp. 2013. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka [The Importance of Emotional Intelligence in the Functioning of Man]. Warsaw: Liberi Libri. | en |
dc.references | Mayer, John D. and Peter Salovey. 1995. “Emotional Intelligence and the Construction and Regulation of Feelings.” Applied and Preventive Psychology 4:197-208. | en |
dc.references | Mezirow, Jack. 2000. Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey Bass. | en |
dc.references | Mezirow, Jack. 2003. “Transformative Learning as Discourse.” Journal of Transformative Education 1:58-63. | en |
dc.references | Męczkowska, Astrid. 2003. “Kompetencja [Competence].” In Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [Pedagogical Encyclopaedia of the 21st Century], vol. II, edited by T. Pilch. Warsaw: Wydawnictwo Akademickie “Żak.” | en |
dc.references | Mieszalski, Stefan. 2010. “Orientacje dydaktyczne [Teaching Orientations].” Chapter 10 in Pedagogika [ Pedagogy], vol. 4, Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji [Subdisciplines and Fields of Knowledge about Education], edited by B. Śliwerski. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. | en |
dc.references | Potulicka, Eugenia. 2010. “Wolny rynek edukacyjny a zagrożenia dla demokracji” [ Free Education Market and Threats to Democracy].” Pp. 99-112 in Neoliberalne uwikłania edukacji [Neoliberal Entanglements of Education], edited by E. Potulicka and J. Rutkowiak. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” | en |
dc.references | Potulicka, Eugenia and Joanna Rutkowiak. 2010. Neoliberalne uwikłania edukacji [Neoliberal Entanglements of Education]. Cracow: Oficyna Wydawnicza “Impuls.” | en |
dc.references | Rutkowiak, Joanna. 2007. “Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznianie edukacji [An Individual in the Project of Post-Modern Formula of Spirituality v. the Neoliberal Politicization of Education].” In Edukacja. Moralność. Sfera publiczna [Education. Morality. Public Sphere], edited by J. Rutkowiak, D. Kubinowski, and M. Nowak. Lublin: Oficyna Wydawnicza “Verbena.” | en |
dc.references | Saarni, Carolyn. 1999a. “Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie [Emotional Competence and Self-Regulation in Childhood].” Pp. 75-125 in Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne [Emotional Development v. Emotional Intelligence. Educational Problems], edited by P. Salovey and D. J. Sluyter. Poznan: Dom Wydawniczy Rebis. | en |
dc.references | Saarni, Carolyn. 1999b. The Development of Emotional Competence. New York: Guilford Press. | en |
dc.references | Saarni, Carolyn. 2005. “Społeczny kontekst rozwoju emocjonalnego [The Social Context of Emotional Development].” Pp. 392-412 in Psychologia emocji [The Psychology of Emotions], edited by M. Lewis and J. M. Haviland-Jones. Gdansk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | en |
dc.references | Szahaj, Andrzej. 2012. “Kultura upokarzania [The Culture of Humiliation].” Pp. 81-90 in Liberalizm, wspólnotowość, równość. Eseje z filozofii polityki [Liberalism, Community, and Equality. Essays in the Philosophy of Politics], edited by A. Szahaj. Torun: Nicolaus Copernicus University. | en |
dc.references | Szahaj, Andrzej. 2013. “Za dużo polityków, za mało polityki [Too Many Politicians, Too Little Politics].” Kultura Współczesna 1(76):130-136. | en |
dc.references | Szkudlarek, Tomasz. 2010. “Po co nam dzisiaj pedagogika krytyczna? [Why Do We Need Critical Pedagogy Today?].” Pp. 479-490 in Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej [Education and the Public Sphere. Ideas and Experiences of Radical Pedagogy], edited by H. A. Giroux and L. Witkowski. Cracow: Impuls. | en |
dc.references | Śliwerski, Bogusław. 2010. “Pedagogika krytyczna widziana liberalnie. Glossa do książki H. A. Giroux i L. Witkowskiego [Critical Pedagogy Seen Liberally. Glosses to the Book by H. A. Giroux and L. Witkowski].” Pp. 491-504 in Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej [Education and the Public Sphere. Ideas and Experiences of Radical Pedagogy], edited by H. A. Giroux and L. Witkowski. Cracow: Impuls. | en |
dc.references | Śliwerski, Bogusław. 2017. Meblowanie szkolnej demokracji [Furnishing School Democracy]. Warsaw: Wolters Kluwer. | en |
dc.references | Śmieja, Magdalena and Jarosław Orzechowski (eds.). 2008. Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje [Emotional Intelligence. Facts, Myths, Controversies]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Tedder, Michael and Gert Biesta. 2009. “Uczenie się bez nauczania? Potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych [Learning without Teaching? The Potential and Limitations of Biographical Learning of Adults].” Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2(46):19-35. | en |
dc.references | Turner, Jonathan H. and Jan E. Stets. 2009. Socjologia emocji [The Sociology of Emotions]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Wosik-Kawala, Danuta. 2013. Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadgimnazjalnych [Developing Emotional Competences of Senior High School Dtudents]. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | en |
dc.references | Wróbel, Monika. 2016. Zarażanie afektywne. O procesie transferu emocji i nastroju między ludźmi [Affective Contagion. On the Process of Transfer of Emotions and Mood between People]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Zembylas, Michalinos. 2002. “‘Structures of Feeling’ in Curriculum and Teaching: Theorizing the Emotional Rules.” Educational Theory 52:187-208. | en |
dc.references | Zembylas, Michalinos. 2003. “Caring for Teacher Emotion: Reflections on Teacher Self-Development.” Studies in Philosophy and Education 22:103-125. | en |
dc.references | Zembylas, Michalinos. 2004. “The Emotional Characteristics of Teaching: An Ethnographic Study of one Teacher.” Teaching and Teacher Education 20(2):185-201. | en |
dc.references | Zembylas, Michalinos. 2005. “Beyond Teacher Cognition and Teacher Beliefs: The Value of Ethnography of Emotions in Teaching.” International Journal of Qualitative Studies in Education 18(4):465-487. | en |
dc.references | Zembylas, Michalinos. 2007. “Emotional Capital and Education: Theoretical Insights from Bourdieu.” British Journal of Educational Studies 55(4):443-463. | en |
dc.contributor.authorEmail | renata.goralska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8077.16.1.08 | |
dc.relation.volume | 16 | |