dc.contributor.author | Pałuszyńska, Edyta | |
dc.date.accessioned | 2021-08-09T14:53:26Z | |
dc.date.available | 2021-08-09T14:53:26Z | |
dc.date.issued | 2019-12-20 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38542 | |
dc.description.abstract | The aim of the article is to describe the category of gender in Polish from three perspectives: the perspective of the grammatical system, of discourse and of glottodidactics. In the grammatical description, the author emphasizes the syntactic function and the rules for dividing Polish nouns into genders. She draws attention to different ways of linguistic symbolization of gender in a discourse, which may be divergent from the grammatical gender. She notices differences between the acquisition of the category in question by native and non-native users. From the perspective of pedagogical grammar, she analyzes the mistakes of foreigners in terms of gender and proposes general principles of teaching this category. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest opis kategorii rodzaju w języku polskim z trzech perspektyw: systemu gramatycznego, dyskursu oraz glottodydaktyki. W opisie gramatycznym autorka kładzie nacisk na funkcję składniową oraz zasady podziału rzeczowników na rodzaje. Zwraca uwagę na różny sposób językowego symbolizowania płci w dyskursie, który może być rozbieżny z rodzajem gramatycznym. Zauważa różnice między przyswajaniem omawianej kategorii przez rodzimych i nierodzimych użytkowników. Z perspektywy gramatyki pedagogicznej analizuje błędy cudzoziemców w zakresie rodzaju i proponuje ogólne zasady nauczania tej kategorii. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | linguistics | en |
dc.subject | grammatical gender | en |
dc.subject | glottodidactics | en |
dc.subject | methodology | en |
dc.subject | językoznawstwo | pl |
dc.subject | rodzaj gramatyczny | pl |
dc.subject | glottodydaktyka | pl |
dc.subject | metodyka | pl |
dc.title | Kategoria rodzaju gramatycznego w systemie językowym, dyskursie i glottodydaktyce | pl |
dc.title.alternative | Category of grammatical gender in the Polish language system, discourse and glottodidactics | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 413-423 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bobrowski I., 2005, Rodzaj gramatyczny rzeczownika a jego liczba, „Język Polski”, z. 2, s. 83–89. | pl |
dc.references | Brzozowska D., 2005, Kategoria rodzaju we współczesnym języku polskim, „Język Polski”, z. 1, s. 36–42. | pl |
dc.references | Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia (GWJP), 1998, R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel (red.), Warszawa. | pl |
dc.references | Kaleta Z., 1995, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. | pl |
dc.references | Kita M., 1998, Wybieram gramatykę! Gramatyka języka polskiego w praktyce (dla cudzoziemców zaawansowanych), t. 1, Katowice. | pl |
dc.references | Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. | pl |
dc.references | Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2013, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html [20.03.2018]. | pl |
dc.references | Stefańczyk W. T., 2007, Kategoria rodzaju i przypadka polskiego rzeczownika. Próba synchronicznej analizy morfologicznej, Kraków. | pl |
dc.references | Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków. | pl |
dc.contributor.authorEmail | edyta.paluszynska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.26.28 | |
dc.relation.volume | 26 | |