dc.contributor.author | Rudziński, Grzegorz | |
dc.date.accessioned | 2021-08-10T06:50:17Z | |
dc.date.available | 2021-08-10T06:50:17Z | |
dc.date.issued | 2020-12-02 | |
dc.identifier.issn | 0208-6077 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38570 | |
dc.description.abstract | The organization of language material in a foreign language course depends on many factors i ncluded i n the so-called glottodidactic systems. Models of the glottodidactic systems created in Polish literature have not yet taken into account factors such as the purpose of the language course, the program of the course and the author of the program.The content of the program depends on the course purpose. The author of the program creates it using pragmatic, statistical and intra-language criteria. Language phenomena are chronologically ordered in the curriculum. This chronology takes into account the practical needs of learners and statistics of language phenomena, but above all the relations between the phenomena presented. We propose to order the course of Polish as a foreign language in which the verb’s personal forms are presented before the infinitive; the nominative in singular is followed by a locative and genitive, and the accusative is fourth; the presentation of the object begins with the pronouns of him and her; we introduce grammatical tenses in the order: present, future perfect, past perfect — then imperfect past and imperfect future, marked against the perfect tenses, what allows to use the aspect correctly. | en |
dc.description.abstract | Uporządkowanie materiału językowego w kursie języka obcego zależy od licznych czynników ujmowanych w tzw. układach glottodydaktycznych. Stworzone w polskiej literaturze przedmiotu modele procesu glottodydaktycznego nie uwzględniały dotąd takich czynników, jak cel kursu językowego, program kursu i autor programu.Zawartość programu zależy od przyjętego celu kursu. Autor programu tworzy go, stosując kryteria pragmatyczne, statystyczne i wewnątrzjęzykowe. Zjawiska językowe są w programie nauczania uporządkowane chronologicznie. Chronologia ta uwzględnia praktyczne potrzeby uczących się i statystykę zjawisk językowych, ale przede wszystkim relacje między prezentowanymi zjawiskami. Proponujemy autorskie uporządkowanie kursu języka polskiego jako obcego, w którym formy osobowe czasownika są prezentowane przed bezokolicznikiem; po mianowniku l. poj. następują miejscownik i dopełniacz, a dopiero potem biernik; prezentacja form dopełnienia bliższego zaczyna się od zaimków go, ją i je; czasy gramatyczne wprowadzamy w kolejności: teraźniejszy, przyszły dokonany, przeszły dokonany — potem dopiero niedokonane, jako nacechowane względem dokonanych, co pozwala prawidłowo używać aspektu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Polish as a foreign language | en |
dc.subject | grammar | en |
dc.subject | chronology of a language course | en |
dc.subject | język polski jako obcy | pl |
dc.subject | gramatyka | pl |
dc.subject | chronologia kursu językowego | pl |
dc.title | Kurs językowy jako porządkowanie, klasyfikowanie i normalizacja | pl |
dc.title.alternative | Language course as ordering, classifying and normalizing | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 19-33 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-0119 | |
dc.references | Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. | pl |
dc.references | Gębal P., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana” 10, s. 37–49. | pl |
dc.references | Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.references | Janowska E., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka. | pl |
dc.references | Kartezjusz, 1980, Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.references | Komorowska H., 2000, Nauczanie słownictwa w podejściu komunikacyjnym, w: M. Grabska (red.), „Słowa, słowa, słowa…” w komunikacji językowej, Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, s. 43–48. | pl |
dc.references | Kucharczyk J., 1985, Język polski dla cudzoziemców. Kurs wstępny, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.references | Lipińska E., Seretny A., 2012, Nauczanie kompetencji językowych w układzie zintegrowanym, czyli praktyka w praktyce, „Postscriptum Polonistyczne” 2 (10), s. 165–176. | pl |
dc.references | Mańczak W., 1970, Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.references | Mańczak W., 1996, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.references | Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań: Wydawnictwo Wagros. | pl |
dc.references | Richards J.C., 1985, The Context of Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Rudziński G., 1998, Indeks a tergo do Słownika minimum współczesnej polszczyzny Z. Kurzowej i H. Zgółkowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 10, s. 403–414. http://hdl.handle.net/11089/13015 | pl |
dc.references | Rudziński G., 2004, Charakterystyka językowa tekstów naukowych a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 13. http://hdl.handle.net/11089/12341 | pl |
dc.references | Rudziński G., 2018, Czy pojęcie kryptotypu służy porządkowaniu polszczyzny?, w: E. Woźniak, A. Lenartowicz-Zagrodna (red.), Filologia jako porządkowanie chaosu. Studia nad językiem i tekstem. Ad honorem Professoris Marci Cybulski, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 61–75. | pl |
dc.references | Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Wallace M.J., 1982, Teaching Vocabulary, London: Heinemann Educational Books. | pl |
dc.references | Zgółkowa H., 2009, Słownik minimum języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań: Wydawnictwo Kurpisz S.A. | pl |
dc.contributor.authorEmail | grzegorz.rudzinski@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6077.54.02 | |
dc.relation.volume | 54 | |