Show simple item record

dc.contributor.authorTrzepacz, Piotr
dc.date.accessioned2021-08-13T11:36:17Z
dc.date.available2021-08-13T11:36:17Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn2543-9421
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38690
dc.description.abstractThis paper shows changes in the location of large-scale sport infrastructure (stadiums) whose major purpose is football. Research was conducted for the adjacent areas of 895 football stadiums with at least 10 000 seats for spectators and covers 47 (out of 55) countries of the Union of European Football Associations (UEFA). Analysis of the developments carried out in the direct neighbourhood of stadiums brought an opportunity to establish both the benefits and potential difficulties arising from creating large stadiums at a greater distance from the central part of a city The paper shows that the average distance between stadiums and urban centres increased for all cities in all size categories. Stadiums built recently (after the year 2000) were constructed on the peripheries of the cities and in their neighbourhoods housing development is rare but large parking spaces have become standard.en
dc.description.abstractW artykule omówiono zmiany w przestrzennym rozmieszczeniu dużych obiektów infrastruktury sportowej (stadionów) umożliwiających organizację rozgrywek piłkarskich. Celem pracy jest wskazanie kierunków zmian przestrzennego rozmieszczenia dużych stadionów piłkarskich w miastach oraz identyfikacja cech zagospodarowania ich bezpośredniego sąsiedztwa. Badaniem objęto 895 stadionów piłkarskich, mieszczących przynajmniej 10 tys. widzów oraz ich otoczenie. Uwzględniono stadiony z 47 (na 55) państw należących do Unii Europejskich Związków Piłkarskich (UEFA). Przeprowadzona analiza cech zagospodarowania bezpośredniego sąsiedztwa stadionów dała możliwość określenia zarówno korzyści, jak i potencjalnych trudności wynikających z tworzenia coraz większych obiektów w coraz większej odległości od centralnej części miasta. W pracy wykazano, że w przypadku wszystkich wyróżnionych kategorii wielkościowych miast wzrosła średnia odległość położenia stadionów od centrum. Stadiony budowane współcześnie (powstałe po 2000 r.) wznoszone są na obszarach peryferyjnych miasta, a w sąsiedztwie tych obiektów rzadziej występuje zabudowa mieszkaniowa, zaś standardem stają się duże przestrzenie parkingowe.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKonwersatorium Wiedzy o Mieście;5pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectstadiumen
dc.subjectsport infrastructureen
dc.subjectfootball infrastructureen
dc.subjectlocation patternsen
dc.subjectland useen
dc.subjectstadionpl
dc.subjectinfrastruktura sportupl
dc.subjectinfrastruktura piłkarskapl
dc.subjectwzorce lokalizacjipl
dc.subjectużytkowanie ziemipl
dc.titleStadion piłkarski w przestrzeni miasta: przemiany lokalizacji dużych obiektów infrastruktury piłkarskiejpl
dc.title.alternativeThe football stadium in urban space: locational changes to large-scale football infrastructureen
dc.typeArticle
dc.page.number115-124
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Geografii i Geologii, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennejpl
dc.identifier.eissn2544-1221
dc.referencesAhlfeldt, G., Maenning, W. (2010). Stadium architecture and urban development from the perspective of urban economics. International Journal of Urban and Regional Research, 34 (3), 629–646. https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2010.00908.xpl
dc.referencesBairner, A. (2006). Titanic town: Sport, space and the re-imag(in)ing of Belfast. City & Society, 18 (2), 159–179. https://doi.org/10.1525/city.2006.18.2.159pl
dc.referencesBale, J. (1990). In the shadow of the stadium: Football grounds as urban nuisances. Geography, 75 (4), 325–334.pl
dc.referencesBale, J. (1993a). Sport, space and the city. Londyn: Routledge.pl
dc.referencesBale, J. (1993b). The spatial development of the modern stadium. International Review for the Sociology of Sports, 28 (2–3), 122–133. https://doi.org/10.1177/101269029302800204pl
dc.referencesDelaney, K., Eckstein, R. (2012). Local growth coalitions, publicly subsidized sports stadiums, and social inequality. Humanity& Society, 30 (1), 84–108. https://doi.org/10.1177/016059760603000106pl
dc.referencesFeddersen, A., Maennig, W. (2009). Arenas versus multifunctional stadiums: Which do spectators prefer? Journal of Sports Economics, 10 (2), 180–191. https://doi.org/10.1177/1527002508323821pl
dc.referencesFrosdick, S., Newton, R. (2006). The nature and extent of football hooliganism in England and Wales. Soccer & Society, 7 (4), 403–422. https://doi.org/10.1080/14660970600905703pl
dc.referencesGiulianotti, R. (2005). Sport spectators and the social consequences of commodification. Journal of Sport and Social Issues, 29 (4), 386–410. https://doi.org/10.1177/0193723505280530pl
dc.referencesGoogle Earth (2020). Pobrane z: https://www.google.pl/intl/pl/earth/ (30.11.2020).pl
dc.referencesKozłowska, M. (2008). Imprezy sportowe w Bydgoszczy jako przykład atrakcji turystycznej dużego miasta. W: I. Jażdżewska (red.), XXI Konwersatorium wiedzy o mieście (s. 227–238). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesLasch, C. (1988). The degradation of sport. W: W.J. Morgan, K. V. Meier (red.), Philosophic inquiry in sport (s. 403–417). Champaign: Human Kinetics.pl
dc.referencesLewis, R. (2012). From the “Phoenix of Legends” to the “Ultimate Monument” of the times: Stadia, spectators, and urban development in postwar Paris. Journal of Urban History, 38 (2), 319–335. https://doi.org/10.1177/0096144211429380pl
dc.referencesLondon stadium, Stratford. Capacity increase – transport statement (2019). Pobrane z: http://planningregister.londonlegacy.co.uk/swift/MediaTemp/8402-148687.pdf (30.11.2020).pl
dc.referencesManchester City council (2014). Pobrane z: https://democracy.manchester.gov.uk/Data/Planning%20and%20Highways%20Committee/20140213/Agenda/Item_15___Eithad_Stadium_Etihad_Campus_Manchester.pdf (30.11.2020).pl
dc.referencesNelson, A. (2002). Locating major league stadiums where they can make a difference. Public Works Management & Policy, 7 (2), 98–114. https://doi.org/10.1177/108772402236952pl
dc.referencesNorthumberland development project. Stadium major event day trans- port assessment planning 2015 (2015). Pobrane z: http://www.planningservices.haringey.gov.uk/portal/servlets/AttachmentShowServlet?ImageName=748287 (30.11.2020).pl
dc.referencesOwen, J. (2003). The stadium game: Cities versus teams. Journal of Sports Economics, 4 (183), 182–202. https://doi.org/10.1177/1527002503251710pl
dc.referencesRąpalski, P. (2014). Wydatki na stadion Wisły nie mają końca. Teraz znów trzeba go poprawić i płacić. Pobrane z: https://gazetakrakowska.pl/wydatki-na-stadion-wisly-nie-maja-teraz-znow-trzeba-go-poprawic-i-placic/ar/3593097 (30.11.2020).pl
dc.referencesRąpalski, P., Serafin, D. (2014). Ponad połowa krakowian nie chce, by miasto utrzymywało stadiony Wisły i Cracovii. Pobrane z: https://gazetakrakowska.pl/ponad-polowa-krakowian-nie-chce-by-miasto-utrzymywalo-stadiony-wisly-i-cracovii/ar/3640232 (30.11.2020).pl
dc.referencesRobinson, J.S.R. (2010). The place of the stadium: English football beyond the fans. Sport in Society, 13 (6), 1012–1026. https://doi.org/10.1080/17430437.2010.491270pl
dc.referencesSerafin, D. (2019). Stadion Wisły jak finansowa studnia bez dna. Ma wypięknieć za 70 mln zł. Pobrane z: https://wiadomosci.onet.pl/krakow/stadion-wisly-w-krakowie-jaki-bedzie-koszt-remontu/j601658 (30.11.2020).pl
dc.referencesSouthampton Football Club. Transportation plan 2006–2007 (2007). Pobrane z: http://www.southampton.gov.uk/moderngov/Data/Planning%20and%20Rights%20of%20Way%20Panel/20061107/Agenda/ShowDocumentaspPKID2510.pdf (30.11.2020).pl
dc.referencesvan Steen, P. J. M., Pellenbarg, P. H. (2008). Sport and space in the Netherlands. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 99 (5),649–661. https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.2008.00500.xpl
dc.referencesTraffic and transport assessment report (2020). Pobrane z: https://consult.sdublincoco.ie/en/system/files/materials/4438/T002%20-%20Traffic%20and%20transport%20assessment.pdf (30.11.2020).pl
dc.referencesTransfermarkt (2020). Pobrane z: https://www.transfermarkt. com/ (21.11.2020).pl
dc.referencesTransport study update (2013). Pobrane z: http://www.archive.brentfordcommunitystadium.com/wp-content/uploads/2013/04/130120-LRLG-Slide-Inputs-FINAL-100dpi. pdf (30.11.2020).pl
dc.referencesTrzepacz, P. (2015a). Maracana i Camp Nou. Jak zarabiać na stadionach po meczu? Inwestor, 2 (97), 34–36.pl
dc.referencesTrzepacz, P. (2015b). Rewitalizacja przez sport. Inwestor, 6 (101), 28–30.pl
dc.referencesTuan, Y.-F. (1974). Topophilia: a study of environmental perception and values. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.pl
dc.referencesTwardzik, M. (2016). Oddziaływanie galerii handlowych na śród- miejskie ulice handlowe Katowic. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 23, 67–85. https://doi.org/10.18778/1508-1117.23.04pl
dc.referencesTziralis, G., Tolis, A., Tatsiopoulos, I., Aravossis, K. (2008). Sustainability and the Olympics: The case of Athens 2004. International Journal of Sustainable Development and Planning, 3 (2), 132–146. https://doi.org/10.2495/SDP-V3-N2-132-146pl
dc.referencesWitherick, M., Warn, S. (2003). The geography of sport and leisure. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.pl
dc.referencesWolaniuk, A. (2012). Centra miasta. W: S. Liszewski (red.), Geografia urbanistyczna (s. 303–341). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.contributor.authorEmailpiotr.trzepacz@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2543-9421.05.09
dc.relation.volume33


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/