dc.contributor.author | Szurek, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2021-09-24T11:21:33Z | |
dc.date.available | 2021-09-24T11:21:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39218 | |
dc.description | Praca otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w konkursie za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z województwem łódzkim w 2022 roku. | |
dc.description.abstract | Celem pracy była analiza kompetencji słowotwórczych dzieci pięcio- i sześcioletnich z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uzyskane wyniki zostały odniesione do materiału zebranego wśród dzieci o typowym rozwoju, w tym samym bądź zbliżonym wieku umysłowym i metrykalnym. Podjęte kroki badawcze służyły obiektywnemu zdiagnozowaniu i deskrypcji powiązanych ze sobą właściwości mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w szczególności mechanizmów tworzenia i rozumienia konstrukcji słowotwórczych – w odniesieniu do ich globalnego rozwoju i rozwoju ich rówieśników w normie.
Problematyka niniejszej dysertacji pozostaje w kręgu zainteresowania nie tylko językoznawstwa, ale także pedagogiki specjalnej, psycholingwistyki i logopedii. Praca stanowi próbę ukazania rozwoju umiejętności słowotwórczych w sytuacji wystąpienia u dziecka ograniczeń poznawczych w postaci lekkiej niepełnosprawności intelektualnej na etapie kształtowania się całego systemu językowego, tj. w okresie, w którym dziecko zna już podstawy języka, ale do końca nie opanowało jeszcze wszystkich jego podsystemów. Aby odpowiedzieć na nurtujące pytania – m.in. o dynamikę rozwoju słowotwórstwa u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ewentualne opóźnienia, tożsamość bądź odmienność jakościową i ilościową w przyswajaniu reguł słowotwórczych w stosunku do dzieci o typowym rozwoju – przedmiotem badań objęto rzeczowniki stanowiące najliczniejszą klasę części mowy oraz tworzące trzon słownika. Ze względu na dużą liczbę odpowiedzi zebranych podczas prowadzonych badań, wnikliwej analizie poddano wyłącznie derywaty mutacyjne. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.subject | słowotwórstwo | pl_PL |
dc.subject | kompetencje słowotwórcze | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl_PL |
dc.subject | językoznawstwo | pl_PL |
dc.subject | oligofrenologopedia | pl_PL |
dc.title | Kompetencje słowotwórcze dzieci w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 582 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii | pl_PL |
dc.dissertation.director | Marciniak-Firadza, Renata | |
dc.dissertation.director | Ejsmunt-Wieczorek, Izabela | |
dc.dissertation.reviewer | Michalik, Mirosław | |
dc.dissertation.reviewer | Myszka, Agnieszka | |
dc.date.defence | 2021-10-12 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |