Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzurek, Mateusz
dc.date.accessioned2021-09-24T11:21:33Z
dc.date.available2021-09-24T11:21:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39218
dc.descriptionPraca otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w konkursie za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z województwem łódzkim w 2022 roku.
dc.description.abstractCelem pracy była analiza kompetencji słowotwórczych dzieci pięcio- i sześcioletnich z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uzyskane wyniki zostały odniesione do materiału zebranego wśród dzieci o typowym rozwoju, w tym samym bądź zbliżonym wieku umysłowym i metrykalnym. Podjęte kroki badawcze służyły obiektywnemu zdiagnozowaniu i deskrypcji powiązanych ze sobą właściwości mowy dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w szczególności mechanizmów tworzenia i rozumienia konstrukcji słowotwórczych – w odniesieniu do ich globalnego rozwoju i rozwoju ich rówieśników w normie. Problematyka niniejszej dysertacji pozostaje w kręgu zainteresowania nie tylko językoznawstwa, ale także pedagogiki specjalnej, psycholingwistyki i logopedii. Praca stanowi próbę ukazania rozwoju umiejętności słowotwórczych w sytuacji wystąpienia u dziecka ograniczeń poznawczych w postaci lekkiej niepełnosprawności intelektualnej na etapie kształtowania się całego systemu językowego, tj. w okresie, w którym dziecko zna już podstawy języka, ale do końca nie opanowało jeszcze wszystkich jego podsystemów. Aby odpowiedzieć na nurtujące pytania – m.in. o dynamikę rozwoju słowotwórstwa u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ewentualne opóźnienia, tożsamość bądź odmienność jakościową i ilościową w przyswajaniu reguł słowotwórczych w stosunku do dzieci o typowym rozwoju – przedmiotem badań objęto rzeczowniki stanowiące najliczniejszą klasę części mowy oraz tworzące trzon słownika. Ze względu na dużą liczbę odpowiedzi zebranych podczas prowadzonych badań, wnikliwej analizie poddano wyłącznie derywaty mutacyjne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.subjectsłowotwórstwopl_PL
dc.subjectkompetencje słowotwórczepl_PL
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectjęzykoznawstwopl_PL
dc.subjectoligofrenologopediapl_PL
dc.titleKompetencje słowotwórcze dzieci w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkimpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number582pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopediipl_PL
dc.dissertation.directorMarciniak-Firadza, Renata
dc.dissertation.directorEjsmunt-Wieczorek, Izabela
dc.dissertation.reviewerMichalik, Mirosław
dc.dissertation.reviewerMyszka, Agnieszka
dc.date.defence2021-10-12
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord