Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSowiński, Emil
dc.date.accessioned2021-09-30T10:02:47Z
dc.date.available2021-09-30T10:02:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSowiński, E. (2019) „Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 106-128. doi: 10.36744/kf.186.pl_PL
dc.identifier.issn0452-9502
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39252
dc.description.abstractSystem klasyfikacji wiekowej jest jednym ze sposobów ochrony małoletnich widzów przed nieadekwatnymi do ich wieku treściami, ale bardzo często przekłada się też na wyniki frekwencyjne filmów. Autor zwraca uwagę na ten drugi aspekt, a co za tym idzie – stara się odpowiedzieć na pytanie, czy klasyfikacja wiekowa wpływała na wyniki frekwencyjne w kinach w ostatniej dekadzie PRL. W pierwszej części artykułu opisuje problemy metodologiczne związane z badaniami frekwencji i kategorii wiekowych, a następnie wskazuje najważniejsze zależności między kategoriami wiekowymi a liczbą widzów kinowych. Uwagi te zostają uzupełnione o analizę jakościową, opartą na rozmaitych paratekstach (np. anonse reklamowe, plakaty, listy do redakcji czasopism oraz skargi do instytucji zajmujących się rozpowszechnianiem) odnoszących się do filmów takich jak: Wejście Smoka (Enter the Dragon, reż. Robert Clouse, 1973), Czułe miejsca (reż. Piotr Andrejew, 1980), Małżeństwo Marii Braun (Die Ehe der Maria Braun, reż. Rainer Werner Fassbinder, 1979), Alabama (reż. Ryszard Rydzewski, 1984), Karate po polsku (reż. Wojciech Wójcik, 1983), Magiczne ognie (reż. Janusz Kidawa, 1983) czy Betty Blue (37°2 le matin, reż. Jean-Jacques Beineix, 1986).pl_PL
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach realizacji projektu „Rozpowszechnianie filmów w Polsce w latach 1945-1989”, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (nr 2016/22/E/HS2/00135).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Sztuki Polskiej Akademii Naukpl_PL
dc.relation.ispartofseriesKwartalnik Filmowy;108
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkultura filmowapl_PL
dc.subjectkategorie wiekowepl_PL
dc.subjectPRLpl_PL
dc.subjectwidownia kinowapl_PL
dc.subjectkino polskiepl_PL
dc.titleKlasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRLpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number106-128pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eissn2719-2725
dc.referencesAdamczak Marcin. Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2014.pl_PL
dc.referencesFortuna jr, Grzegorz. King Bruce Lee karate mistrz. Recepcja filmów sztuk walki w PRL-u, w: Poszukiwacze zaginionych znaczeń. Perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, red. Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.pl_PL
dc.referencesFortuna jr, Grzegorz. Wprowadzenie: Szok transformacji, „Panoptikum” 2016, nr 15 (22).pl_PL
dc.referencesJachymek, Karol Świadectwa wizualne w badaniach nad historią kina polskiego w perspektywie zachodzących przemian obyczajowych, w: Źródła wizualne w badaniach nad historią polskiego kina, red. Piotr. Zwierzchowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2018.pl_PL
dc.referencesKornacki, Krzysztof. Naga władza. Polskie kino erotyczne (schyłkowego PRL-u), „Studia Filmoznawcze” 2008, nr 29.pl_PL
dc.referencesKucharski, Krzysztof. Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000, Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2002.pl_PL
dc.referencesKucharski, Krzysztof, Salamon Sławomir. Kino Plus 2. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 2001-2003, Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2005.pl_PL
dc.referencesLewicki, Arkadiusz. Analiza boxoffice'ów jako narzędzie badań filmoznawczych, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85.pl_PL
dc.referencesLewicki Arkadiusz. Ilu widzów oglądało bergmany? Dystrybucja i widownia filmowa w Polsce wczoraj i dziś – mity i fakty, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. Marcin Adamczak, Konrad Klejsa, Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTViT, 2015.pl_PL
dc.referencesLewicki, Arkadiusz. Kino popularne a polskie społeczeństwo po roku 1989, w: Polskie kino popularne, red. Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2011.pl_PL
dc.referencesLewicki, Arkadiusz. Seks i Dziesiąta Muza. Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894-1934), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2011.pl_PL
dc.referencesMisiak, Anna. Kinematograf kontrolowany, Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA). Analiza socjologiczna, Kraków: Universitas, 2006.pl_PL
dc.referencesPismo Departamentu Programowego NZK do Przedsiębiorstwa Dystrybucji Filmów z dnia 10 lipca 1984 roku podpisane przez Stanisława Goszczurnego, AFINA, sygn. S-31373.pl_PL
dc.referencesPrawo filmowe, red. Ewa Szelchauz, Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze, 1980.pl_PL
dc.referencesWróblewska Anna. Rynek filmowy w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2014.pl_PL
dc.referencesZwierzchowski, Piotr. Czasopisma filmowe jako źródła w badaniach nad kinem PRL-u – aspekt wizualny, w: Źródła wizualne w badaniach nad historią polskiego kina, red. Piotr Zwierzchowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2018.pl_PL
dc.referencesZwierzchowski, Piotr. Nagość jako strategia promocyjna kina polskiego lat 80., „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2018, t. 23, nr 32.pl_PL
dc.identifier.doi10.36744/kf.186
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe