Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁuczaj, Kamil
dc.date.accessioned2021-09-30T17:06:49Z
dc.date.available2021-09-30T17:06:49Z
dc.date.issued2021-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39273
dc.description.abstractThe article focuses on sensitising concepts that allow us to capture the individual dimension of class experience with particular emphasis on the biographies of academics with working-class origins. The study is based on a secondary analysis of qualitative empirical research and theoretical concepts related to upward mobility. Due to the incomparability of various sources, the work is not a classic meta-analysis, but a hermeneutic comparison instead. Many of the analyzed works have been based on autobiographical sources with a clear therapeutic dimension. Writing allows authors to work through past experiences related to rapid upward mobility. Although the analyzed works are not strictly theoretical in nature, they are not devoid of self-theorizing that is typical of each biographical work. In the course of the analysis, the concepts of class shame, impostor syndrome, class stigma, cultural taxation, and class neurosis were identified and studied in detail. The aim of the article is to extract and organize sensitising concepts that might prove useful in interpreting new empirical data.en
dc.description.abstractArtykuł skupia się na analizie pojęć uwrażliwiających, które pozwalają uchwycić indywidualny wymiar doświadczenia klasowego, ze szczególnym uwzględnieniem losów akademików pochodzących z klas ludowych. Opracowanie opiera się na analizie wtórnej jakościowych badań empirycznych oraz koncepcji teoretycznych poświęconych procesowi awansu społecznego. Ze względu na nieporównywalność źródeł, z których korzystałem, praca nie jest klasyczną metaanalizą, lecz ma charakter hermeneutyczny. Wiele z analizowanych prac oparto o źródła autobiograficzne, co powoduje, że uwidacznia się w nich terapeutyczny wymiar pisania, który pozwala autorkom i autorom przepracować przeszłe doświadczenia związane z szybkim awansem społecznym. Choć poddane analizie prace nie mają charakteru stricte teoretycznego, nie brakuje w nich autoteoretyzowania charakterystycznego dla każdej pracy biograficznej. W toku analizy zidentyfikowano i poddano szczegółowemu badaniu koncepcje wstydu klasowego, syndromu oszusta, piętna klasowego, opodatkowania kulturowego oraz nerwicy klasowej. Celem artykułu jest przedstawienie polskiemu czytelnikowi pojęć uwrażliwiających, które mogą okazać się przydatne przy interpretacji nowych danych empirycznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectclassismen
dc.subjectclass neurosisen
dc.subjectcultural taxationen
dc.subjectclass stigmaen
dc.subjectimpostor syndromeen
dc.subjectklasizmpl
dc.subjectnerwica klasowapl
dc.subjectopodatkowanie kulturowepl
dc.subjectpiętno klasowepl
dc.subjectsyndrom oszustapl
dc.titleDoznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowychpl
dc.title.alternativeExperiencing Class in the Micro-Sociological Perspective: The Case of Academicsen
dc.typeArticle
dc.page.number6-25
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Cambridgepl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAdair Vivyan i in. (2007) Poverty and Storytelling in Higher Education. „Storytelling, Self, Society”, vol. 3, s. 135−155.pl
dc.referencesAnthias Floya (2005) Social stratification and social inequality: models of intersectionality and identity [w:] Devine Fiona i in., eds., Rethinking Class. Culture, Identities & Lifestyle. Houndmills: Palgrave Macmillan, s. 24−45.pl
dc.referencesAnthias Floya (2008) Thinking through the lens of translocational positionality: An intersectionality frame for understanding identity and belonging. „Translocations: Migration and Social Change”, vol. 4, s. 5−20.pl
dc.referencesBauman, Zygmunt (2007) Tożsamość: Rozmowy z Benedetto Vecchim. Przełożył Jacek Łaszcz. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesBennett Tony i in. (2009) Culture, Class, Distinction. London, New York: Routledge.pl
dc.referencesBertaux Daniel (1977) Destins personnels et structure de classe. Pour une critique de l’anthroponomie politique. Paris: Presses Universitaires de France.pl
dc.referencesBielecka-Prus Joanna (2014) Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 76–95.pl
dc.referencesBlumer Herbert (2007) Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Przełożyła Grażyna Woroniecka. Kraków: Nomos.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (1993) L’espace des points de vue [w:] tegoż, éd., La misère du monde. Paris: Seuil, s. 9−11.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (1999) The Contradictions of Inheritance [w:] tegoż, ed., The Weight of the World. Stanford: Stanford University Press, s. 507−513.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył Piotr Biłos. Warszawa: Scholar.pl
dc.referencesBourdieu Pierre (2008) Sketch for a Self-Analysis. Chicago, London: The University of Chicago Press.pl
dc.referencesBrook Heather, Michell Dee (2010) Working-Class Intellectuals. „Administration & Society”, vol. 42, s. 368–372.pl
dc.referencesBurski Jacek (2016) Klasa średnia a perspektywa biograficzna. Empiryczne studium przypadku. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 2, s. 78−93.pl
dc.referencesButler Rose (2019) Class, Culture and Belonging in Rural Childhoods. Singapore: Springer.pl
dc.referencesCase Kim (2017) Insider Without: Journey across the Working-Class Academic Arc. „Journal of Working-Class Studies”, vol. 2, s. 16−35.pl
dc.referencesCavan Sherri (2013) When Erving Goffman Was a Boy: The Formative Years of a Sociological Giant „Symbolic Interaction”, vol. 37, s. 41−70.pl
dc.referencesChałasiński Józef (1979) Drogi awansu społecznego robotnika: studium oparte na autobiografiach robotników. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl
dc.referencesChristopher Renny (2005) New Working-Class Studies in Higher Education [w:] John Russo, Sherry Lee Linkon, eds., New Working-Class Studies. Ithaca: Cornell, s. 209−220.pl
dc.referencesClance Pauline, Imes Suzanne (1978) The Imposter Phenomenon in High Achieving Women: Dynamics and Therapeutic Intervention. „Psychotherapy: Theory, Research & Practice”, vol. 15(3), s. 241–247.pl
dc.referencesDębska Katarzyna (2020) Doświadczenie awansu klasowego jako kontekst kształtowania się relacji między braćmi i siostrami. „Studia BAS”, z. 2, s. 11−128.pl
dc.referencesDickson Victoria, Hall-Lew Lauren (2017) Class, Gender, and Rhoticity: The Social Stratification of Non-Prevocalic /r/ in Edinburgh Speech. „Journal of English Linguistics”, vol. 45, s. 229−259.pl
dc.referencesDitton Harmut, Bayer Michael, Wohlkinger Florian (2019) Structural and Motivational Mechanisms of Academic Achievement: A Mediation Model of Social-Background Effects on Academic Achievement. „British Journal of Sociology” vol. 70, s. 1276−1296.pl
dc.referencesDomański Henryk (2015) Czy są w Polsce klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesEribon Didier (2019) Powrót do Reims. Przełożyła Maryna Ochab. Kraków: Karakter.pl
dc.referencesEriksson Göran (2016) Humour, Ridicule and the De-Legitimization of the Working Class in Swedish Reality Television. „Journal of Language and Politics”, vol. 15, s. 304–321.pl
dc.referencesFreud Zygmunt (1909/1997) Romans rodzinny neurotyków. Przełożył Robert Reszke [w:] tegoż, Pisma psychologiczne. Warszawa: KR, s. 214−217.pl
dc.referencesFriedman Sam (2016) Habitus Clivé and the Emotional Imprint of Social Mobility. „The Sociological Review”, vol. 64, s. 129−147.pl
dc.referencesFuller Robert (2006) All Rise: Somebodies, Nobodies, and the Politics of Dignity. San Francisco: Berrett-Koehler.pl
dc.referencesGaulejac Vincent de (2016) La névrose de classe. Nouvelle édition actualisée. Paris: Éditions Payot & Rivages.pl
dc.referencesGdula Maciej, Lewicki Mikołaj, Sadura Przemysław (2014) Praktyki kulturowe klasy ludowej. Warszawa: Instyt Studiów Zaawansowanych.pl
dc.referencesGoban-Klas Tomasz (2008) Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGoffman Erving (2007) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przełożyły Aleksandra Dzierżyńska, Joanna Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesGoor Dafna i in. (2020) The Impostor Syndrome from Luxury Consumption. „Journal of Consumer Research”, vol. 46, s. 1031–1051.pl
dc.referencesGottlieb Michael i in. (2020) Impostor Syndrome among Physicians and Physicians in Training: A Scoping Review. „Medical Education”, vol. 54, s. 116–124.pl
dc.referencesGuhlich Anna (2017) Migration and Social Pathways: Biographies of Highly Educated People Moving East-West-East in Europe. Opladen, Belin, Toronto: Barbara Budrich.pl
dc.referencesHeller Jennifer (2011) The Enduring Problem of Social Class Stigma Experienced by Upwardly Mobile White Academics. „McGill Sociological Review”, vol. 2, s. 19−38.pl
dc.referencesHoggart Richard (1976) Spojrzenie na kulturę robotniczą w Anglii. Przełożyła Aleksnadra Ambros. Warszawa: PIW.pl
dc.referencesHonneth Axel (2012) Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Kraków: Nomos.pl
dc.referenceshooks bell (2000) Where We Stand: Class Matters. New York: Routledge.pl
dc.referencesJensen Barbara (2012) Reading Classes: On Culture and Classism in America. Ithaca: Cornell University Press.pl
dc.referencesJones Gavin (2010) The Embarrassment of Naturalism: Feeling Structure in Frank Norris’s McTeague. „American Studies”, vol. 1, s. 34−61.pl
dc.referencesKallschmidt Anna, Eaton Asia (2019) Are lower social class origins stigmatized at work? A qualitative study of social class concealment and disclosure among White men employees who experienced upward mobility. „Journal of Vocational Behavior”, vol. 113, s. 115−128.pl
dc.referencesKanger Laur (2016) From General Patterns to Middle-Range. „Sociology”, vol. 50, s. 502–521.pl
dc.referencesKlapper Joseph (1960) The Effects of Mass Communication. Glencoe: Free Press.pl
dc.referencesKoh Sin Yee, Sin I Lin (2020) Academic and Teacher Expatriates: Mobilities, Positionalities, and Subjectivities. „Geography Compass”, vol. 14:e12487.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof (2014) Socjologia emocji według Thomasa Scheffa [w:] Krzysztof Konecki, Beata Pawłowska, red., Emocje w życiu codziennym. Łódź: WUŁ, s. 11−38.pl
dc.referencesKonopka Piotr (2017) Polaki cebulaki rządzą w internecie [dostęp: 31 sierpnia 2020 r.]. Dostępny w Internecie: https://torun.wyborcza.pl/torun/7,35579,21411704,polaki-cebulaki-rzadza-w-internecie.htmlpl
dc.referencesKuleta Małgorzata, Wasilewska Monika (2014) Konsekwencje zdrowotne zjawiska parentyfikacji [w:] Andrzej Borzęcki, red., Higiena i środowisko a zdrowie człowieka. Lublin: Norbertinum, s.29−37.pl
dc.referencesKwiek Marek (2015) Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna. Szkolnictwo wyższe a drabina edukacyjna i zawodowa w Polsce. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, z. 2, s. 171−201.pl
dc.referencesLareau Annette (2002) Inequality: Social Class and Childrearing in Black Families and White Families. „American Sociological Review”, vol. 67, s. 747−776.pl
dc.referencesLee Elisabeth (2017) Where People Like Me Don’t Belong. „Sociology of Education”, vol. 90, s. 197–212.pl
dc.referencesLevy René (1991) Structure-Blindness: A Non-Ideological Component of False Consciousness. „International Journal of Sociology and Social Policy”, vol. 11, s. 61−74.pl
dc.referencesLott Bernice (2012) The Social Psychology of Class and Classism. „American Psychologist”, vol. 67, s. 650–658.pl
dc.referencesLubrano Alfred (2005) Limbo: Blue-Collar Roots, White-Collar Dreams. Hoboken: Wiley.pl
dc.referencesŁuczaj Kamil (2018) Ku biograficznemu badaniu doświadczenia klasy ludowej. Krytyka metodologicznego podejścia Pierre’a Bourdieu. „Studia Socjologiczne”, t. 2, s. 93–114.pl
dc.referencesŁuczaj Kamil (2020) Overworked and Underpaid: Why Foreign-Born Academics in Central Europe Cannot Focus on Innovative Research and Quality Teaching. „Higher Education Policy”, https://doi.org/10.1057/s41307-020-00191-0pl
dc.referencesMatuszewski Józef (1982) Geneza chama polskiego. Studium semazjologiczne. Łódź: Uniwersytet Łódzki.pl
dc.referencesMills Charles Wright (2007) Wyobraźnia socjologiczna. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesNarojek Winicjusz (1982) Struktura społeczna w doświadczeniu jednostki. Warszawa: PIW.pl
dc.referencesNaudet Jules (2011) L’expérience de la mobilité sociale- Plaidoyer pour une approche par le discours. „Bulletin of Sociological Methodology/Bulletin de Méthodologie Sociologique” , vol. 112, s. 43–62.pl
dc.referencesNaudet Jules (2012) Entrer dans l’élite. Parcours de réussite en France, aux États Unis et en Inde. Paris: Presses Universitaires de France.pl
dc.referencesNowicka Magalena (2013) Positioning Strategies of Polish Entrepreneurs in Germany. „International Sociology”, vol. 28, s. 29−47.pl
dc.referencesOldfield Kenneth (2007) Humble and Hopeful: Welcoming First-Generation Poor and Working-Class Students. „About Campus”, vol. 11, s. 2−12.pl
dc.referencesPadilla Amado (1994) Ethnic Minority Scholars, Research, and Mentoring: Current and Future Issues. „Educational Researcher”, vol. 23, no. 4, s. 24–27.pl
dc.referencesReay Diane (2005) Beyond Consciousness?: The Psychic Landscape of Social Class. „Sociology”, vol. 39, no. 5, s. 911–928.pl
dc.referencesReddin Galen (2012) Struggles and Achievements: Experiences of Working-Class White Male Academics who Attain Tenure [PhD thesis]. University of Iowa [dostęp 5 lutego 2021 r.]. Dostępny w Internecie: https://doi.org/10.17077/etd.0fomhpi0pl
dc.referencesRek-Woźniak Magdalena (2016) Młodzi dorośli. Wzory ruchliwości społecznej w okresie transformacji systemowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesRyan Jake, Sackrey Charles (1984) Strangers in Paradise: Academics from the Working Class. Boston: South End Press.pl
dc.referencesRye Johan (2019) Transnational spaces of class: International migrants’ multilocal, inconsistent and instable class positions. „Current Sociology”, vol. 67, s. 27−46.pl
dc.referencesScheff Thomas (1990) Microsociology: Discourse, Emotion, and Social Structure. Chicago, London: The University of Chicago Press.pl
dc.referencesScheff Thomas (2003) Shame in Self and Society. „Symbolic Interaction”, vol. 26, s. 239−262.pl
dc.referencesSiemieńska Renata (2006) Polish Universities as a Place of Study and Academic Careers: Class and Gender Considerations [w:] Walter Allen, Margerite Bonous-Hammarth, Robert Teranishi, eds., Higher Education in a Global Society: Achieving Diversity, Equity and Excellence. Amsterdam, Boston, Heidelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San Francisco, Singapore, Sydney, Tokyo: Elsevier, s. 51−90.pl
dc.referencesStreib Jessi (2011) Class Reproduction by Four Year Olds. „Qualitative Sociology”, vol. 34, s. 337−352.pl
dc.referencesStreib Jessi (2015) Marrying across Class Lines. „Contexts”, vol. 14, s. 40−45.pl
dc.referencesTyler Imogen (2020) Stigma. The Machinery of Inequality. London: ZED Books.pl
dc.referencesWalkerdine Valerie (1994) Working class women: Psychological and social aspects of survival. „Cahiers du GEDISST”, vol. 9−10, s. 57−80.pl
dc.referencesWalkerdine Valerie, Lucey Helen, Melody June (2001) Growing Up Girl: Psychosocial Explorations of Gender and Class. London: Palgrave.pl
dc.referencesWalley Christine (2013) Exit Zero: Family and Class in Postindustrial Chicago. Chicago, London: University of Chicago Press.pl
dc.referencesWarner W. Lloyd, Lunt Paul (1941) The Social Life of a Modern Community. New Haven: Yale Univeristy Press.pl
dc.referencesWeiss Anja (2005) The Transnationalization of Social Inequality: Conceptualizing Social Positions on a World Scale. „Current Sociology”, vol. 53, s. 707–728.pl
dc.referencesWilson Jacqueline (2002) Invisible Racism: The Language and Ontology of White Trash. „Critique of Anthropology”, vol. 22, s. 387−401.pl
dc.referencesWorld Economic Forum (2020) The Global Social Mobility Report 2020. Equality, Opportunity and a New Economic Imperative [dostęp 5 lutego 2021 r.]. Dostępny w Internecie: http://www3.weforum.org/docs/Global_Social_Mobility_Report.pdfpl
dc.referencesWoroniecka Grażyna (2016) Co znaczy rozumieć w perspektywie i metodzie interakcjonizmu symbolicznego Herberta Blumera? „Roczniki nauk społecznych”, z. 8, s. 51−66.pl
dc.referencesWoźniak Wojciech (2012) Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym. Warszawa: Scholar.pl
dc.referencesZarycki Tomasz (2008) Kapitał kulturowy. Inteligencja w Polsce i w Rosji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesZweig Michael (2000) The Working Class Majority: America’s Best Kept Secret. Ithaca: ILR Press.pl
dc.referencesZysiak Agata (2016) Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście. Kraków: Nomos.pl
dc.contributor.authorEmailkluczaj@wsiz.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.2.01
dc.relation.volume17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0