dc.contributor.author | Safjanowski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2021-10-15T09:50:24Z | |
dc.date.available | 2021-10-15T09:50:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2451-2737 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39396 | |
dc.description.abstract | Groteska jest jedną z najstarszych kategorii estetycznych, a jej rozmaite realizacje można odnaleźć w sztuce z różnych okresów. Jest ona również obecna w różnych dziedzinach współczesnej sztuki, w tym sztuce filmowej. Groteska pojawia się zarówno w niezależnych dziełach awangardowych, jak i w wysokobudżetowych produkcjach hollywoodzkich. Jednym
z autorów stosujących groteskę jako środek artystycznej ekspresji jest amerykański reżyser
Tim Burton. Jego rozpoznawalny styl charakteryzuje się między innymi gatunkową subwersją polegającą na przekształcaniu istniejących konwencji gatunkowych i nadawaniu im
nowego kontekstu oraz znaczenia. Burton wykorzystuje tę strategię najczęściej wobec horroru, który w jego filmowych wizjach łączy w sobie elementy grozy i komizmu. W artykule
przedstawiono przykłady groteskowych przekształceń konwencji horroru w filmie Mroczne
cienie. Filmową analizę poprzedza próba zdefiniowania pojęcia groteski. | pl_PL |
dc.description.abstract | Grotesque is one of the oldest aesthetic categories, and its various works can be found in
different periods of art. It is also present in various fields of contemporary art, including film
art. Grotesque appears in both independent avant-garde works and high-budget Hollywood
productions. One of the film directors using grotesque as a form of artistic expression is the
American Tim Burton. His recognisable style characterised by, among others, a subversion of
genres through transforming existing genre conventions and giving them a new context and a new meaning. Burton applies this strategy most often to horror, which, in his films, combines elements of horror and comedy. This article presents examples of grotesque transformations of horror genre conventions in the movie Dark Shadows. The film analysis is preceded
with an attempt to define the theoretical concept of grotesque. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Media - Kultura - Społeczeństwo;14 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | * |
dc.subject | grotesque | pl_PL |
dc.subject | horror | pl_PL |
dc.subject | terror | pl_PL |
dc.subject | humour | pl_PL |
dc.subject | Tim Burton | pl_PL |
dc.subject | Dark Shadows | pl_PL |
dc.subject | Mroczne cienie | pl_PL |
dc.subject | groza | pl_PL |
dc.subject | komizm | pl_PL |
dc.subject | groteska | pl_PL |
dc.title | Groteskowe przekształcenia konwencji horroru w filmie Mroczne Cienie Tima Burtona | pl_PL |
dc.title.alternative | Grotesque transformations of horror genre conventions in Tim Burton’s Dark Shadows | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 55-68 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Kultury Współczesnej, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Buryła S. (2006), Nobilitacja groteski, „Teksty Drugie”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Carroll N. (2004), Filozofia horroru albo paradoksy uczuć, przeł. M. Przylipiak, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M. (1986), O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M. (2000), Groteska we współczesnej literaturze polskiej, [w:] R. Nycz (red.), Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Głowiński M. (2003), Groteska jako kategoria estetyczna, [w:] M. Głowiński (red.), Groteska, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Has-Tokarz A. (2011), Horror w literaturze współczesnej i filmie, UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Janus-Sitarz A. (1997), Groteska literacka. Od diabła w Damaszku po Becketta i Mrożka, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jennings L.B. (2003), Termin „groteska”, przeł. M.B. Fedewicz, [w:] M. Głowiński (red.), Groteska, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Kayser W. (2003), Próba określenia istoty groteskowości, przeł. R. Handke, [w:] M. Głowiński (red.), Groteska, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk | pl_PL |
dc.references | Kolasińska I. (1998), Kiedy spojrzenie Gorgony budzi upiory: horror filmowy i jego widz, [w:] K. Loska (red.), Kino gatunków. Wczoraj i dziś, Rabid, Kraków. | pl_PL |
dc.references | McElroy B. (2003), Groteska i jej współczesna odmiana, przeł. M.B. Fedewicz, [w:] M. Głowiński (red.), Groteska, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Onimus J. (2003), Groteskowość a doświadczenie świadomości, przeł. K. Falicka, [w:] M. Głowiński (red.), Groteska, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Sokół L. (1970), Przegląd prac o grotesce w literaturze, „Pamiętnik Literacki”, z. 4. | pl_PL |
dc.references | Stańczuk M. (2015), Tropologiczna koncepcja groteski, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 1(41). | pl_PL |
dc.references | Starnawski B. (2008), Groteskowe „światy możliwe”, „Tekstualia”, nr 2(13). | pl_PL |
dc.references | Stolarek J. (2014), Groteska w wybranych utworach pisarzy okresu międzywojennego, „Conversatoria Linguistica”, R. VIII. | pl_PL |
dc.references | Weishaar S.R. (2012), Masters of the Grotesque. The Cinema of Tim Burton, Terry Gilliam, the Coen Brothers and David Lynch, McFarland & Company, Inc., Jefferson, North Carolina, and London. | pl_PL |
dc.references | Zabłocka-Skorek J. (2010), Tim Burton – dziwak w Fabryce Snów, [w:] Ł. Plesnar, K. Loska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, Rabid, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Żakieta K. (2013), Autorskie (od)tworzenie. O intertekstualnych wątkach w twórczości Tima Burtona, „Ogrody Nauk i Sztuk”, nr 3. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.25312/2451-2737.14/2019_05ts | |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |