dc.contributor.author | Sulikowska-Dejena, Agata | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T08:43:22Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T08:43:22Z | |
dc.date.issued | 2021-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39670 | |
dc.description.abstract | The subject of the article is two art worlds in the field of visual arts which currently exist side by side in Poland. These worlds operate as part of two different paradigms of art, which is why two different definitions of the art and artist apply to them, and, in consequence, also different models of operation. What is important in the case of both communities is the process of constructing the difference and separating out their own communities of meanings, being a strategy to lend credence to their own concept of the art and artist, as well as their position in the art world. The aim of the article is to describe the process of constructing internal boundaries in the Polish art world and its division into two separate worlds, what means have been used in that process, as well as what are the consequences of belonging to the two separate art worlds for their participants. | en |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu są dwa światy artystyczne w obszarze sztuk wizualnych, które obecnie działają obok siebie w Polsce. Światy te funkcjonują w ramach dwóch różnych paradygmatów sztuki, przez co obowiązują w nich dwie różne definicje sztuki i artysty, a co za tym idzie, również różne modele działań. W przypadku obydwu wspólnot istotny jest proces konstruowania różnicy i wyodrębnienia własnej wspólnoty znaczeń, jako strategii uprawomocnienia własnej koncepcji sztuki i artysty oraz własnej, zajmowanej w świecie artystycznym (ang. art world) pozycji. Celem artykułu jest pokazanie, jak przebiega proces konstruowania wewnętrznych granic w polskim art world, a także jego podział na dwa odrębne światy oraz to, jakich środków użyto w owym procesie i jakie konsekwencje niesie przynależność do odrębnych światów artystycznych dla ich uczestników. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | modern paradigm | en |
dc.subject | contemporary paradigm | en |
dc.subject | constructing the difference | en |
dc.subject | art world | en |
dc.subject | visual arts | en |
dc.subject | paradygmat nowoczesny | pl |
dc.subject | paradygmat współczesny | pl |
dc.subject | konstruowanie różnicy | pl |
dc.subject | świat sztuki | pl |
dc.subject | sztuki wizualne | pl |
dc.title | Two Paradigms – Two Art Worlds: On Constructing the Difference as a Strategy for Validating the Concept of the Artist and Art | en |
dc.title.alternative | Dwa paradygmaty – dwa światy sztuki. O konstruowaniu różnicy jako strategii uprawomocnienia koncepcji artysty i sztuki | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 112-125 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Rzeszów, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Banasiak, Jakub, ed. 2009. Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów. Warsaw: 40000 Malarzy. | en |
dc.references | Becker, Howard. 2008. Art Worlds. Berkeley: University of California Press. | en |
dc.references | Bernatowicz, Piotr. 2019. Sztuka współczesna nie musi być wcale lewicowa. Retrieved February 20, 2021 https://dorzeczy.pl/kraj/118987/sztuka-wspolczesna-nie-musi-byc-wcale-lewicowa.html | en |
dc.references | Charmaz, Kathy. 2006. Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications. | en |
dc.references | Cohen, Anthony. 2001. Symbolic Construction of Community Key Ideas. London, New York: Department of Social Anthropology University of Manchester. | en |
dc.references | Dziamski, Grzegorz. 2010. Przełom konceptualny. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM. | en |
dc.references | Glaser, Barney G. and Anselm L. Strauss. 2009. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Cracow: Zakład Wydawniczy Nomos. | en |
dc.references | Gorczyca, Łukasz and Michał Kaczyński. 2009. “Słowniczek artystyczny Rastra.” Pp. 21-55 in Raster. Macie swoich krytyków. Antologia tekstów, edited by J. Banasiak. Warsaw: 40000 Malarzy. | en |
dc.references | Heinich, Nathalie. 2014. Le paradigme de l’art contemporain. Structure d’une révolution artistique. Paris: Éditions Gallimard. | en |
dc.references | Heinich, Nathalie. 2019. Sztuka jako wyzwanie dla socjologii. Gdansk: Słowo/ Obraz/ Terytoria. | en |
dc.references | Konecki, Krzysztof T. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Luhmann, Niklas. 2016. Pisma o literaturze i sztuce. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. | en |
dc.references | Piotrowski, Piotr. 1999. Znaczenia modernizmu. Poznan: Rebis. | en |
dc.references | Rabizo-Birek, Magdalena, ed. 2011-2013. Sztuka Podkarpacia, vol. 1, vol. 2, vol. 3. Rzeszow: Podkarpackie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. | en |
dc.references | Stake, Robert. 1994. “Case Studies.” Pp. 236-247 in Handbook of Qualitative Research, edited by N. Denzin and Y. Lincoln. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. | en |
dc.contributor.authorEmail | agata.s.dejena@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.17.3.06 | |
dc.relation.volume | 17 | |