dc.contributor.author | Grigar, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T08:43:22Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T08:43:22Z | |
dc.date.issued | 2021-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39671 | |
dc.description.abstract | Howard S. Becker (2005 [1982]) and Vera L. Zolberg (1990) suggested the advent of new audiences to be one of the main common motors of change in artistic practice, where art institutions play an important role in delivering both aesthetic and educational experiences, but can also be criticized for persistent exclusivity and for how they create a participatory environment.The aim of this article is to examine the present-day relationship of art museums and galleries with their audiences while taking into account the role played by the advent of a new sociology of art, museum sociology, and the audience development, with all of them questioning the role of museums as socio-cultural institutions focused on the democratization of culture. By employing empirical research conducted in selected art institutions in the Czech Republic and Poland, I will examine how young visitors view art institutions in light of their recent quest for becoming the inclusive platforms of gaining knowledge about art, which promote and facilitate active participation rather than passive consumption. | en |
dc.description.abstract | Howard S. Becker (1982) i Vera L. Zolberg (1990) wskazali na pojawienie się nowej publiczności jako jednej z głównych sił napędowych zmian w praktyce artystycznej, w której instytucje sztuki odgrywają ważną rolę w zapewnianiu doświadczeń zarówno estetycznych, jak i edukacyjnych, ale mogą też spotkać się z krytyką dotyczącą ekskluzywności i takiegoż budowania środowiska partycypacyjnego.Celem niniejszego artykułu jest zbadanie współczesnych relacji muzeów i galerii sztuki z ich odbiorcami, z uwzględnieniem roli, jaką odegrało pojawienie się nowej socjologii sztuki, socjologii muzeum oraz rozwój publiczności, kwestionujących rolę muzeów jako instytucji społeczno-kulturalnych nastawionych na demokratyzację kultury. Posługując się badaniami empirycznymi, które zrealizowano w wybranych instytucjach sztuki w Czechach i Polsce, poddam namysłowi, jak młodzi zwiedzający postrzegają instytucje sztuki w świetle ich niedawnych dążeń do stania się inkluzyjnymi platformami zdobywania wiedzy o sztuce, które promują i ułatwiają aktywne uczestnictwo, a nie bierną konsumpcję. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | museology | en |
dc.subject | museum sociology | en |
dc.subject | new audience | en |
dc.subject | art worlds | en |
dc.subject | audience development | en |
dc.subject | Becker | en |
dc.subject | Zolberg | en |
dc.subject | art institutions | en |
dc.subject | the Czech Republic | en |
dc.subject | Poland | en |
dc.subject | inclusive platforms of gaining knowledge about art | en |
dc.subject | museum digitalization | en |
dc.subject | nowe muzealnictwo | pl |
dc.subject | socjologia muzeum | pl |
dc.subject | nowa publiczność | pl |
dc.subject | światy sztuki | pl |
dc.subject | rozwój publiczności | pl |
dc.subject | Becker | pl |
dc.subject | Zolberg | pl |
dc.subject | instytucje sztuki | pl |
dc.subject | Czechy | pl |
dc.subject | Polska | pl |
dc.subject | inkluzyjne platformy zdobywania wiedzy o sztuce | pl |
dc.subject | digitalizacja muzeum | pl |
dc.title | Inventing the New Art World: On Art Institutions and Their Audience | en |
dc.title.alternative | Tworzenie nowego świata sztuki: o instytucjach sztuki i ich odbiorcach | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 126-141 | |
dc.contributor.authorAffiliation | North Carolina State University, European Center in Prague, Czech Republic | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Translated by R. Nice. London: Routledge & Kegan Paul. | en |
dc.references | Bourdieu, Pierre, Alain Darbel, and Dominique Schnapper. 1991. The Love of Art: European Art Museums and Their Public. Translated by C. Beattie and N. Merriman. Cambridge: Polity Press. | en |
dc.references | Becker, Howard S. 2008 [1982]. Art Worlds. 2nd ed. Berkley, CA: University of California Press. | en |
dc.references | Blau, Judith R. 1988. “Study of the Arts: A Reappraisal.” Annual Review of Sociology 14:269-292. | en |
dc.references | Devine, Catherine and Matt Tarr. 2019. “The Digital Layer in the Museum Experience.” Pp. 295-307 in Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, edited by J. Bowen and T. Giannini. Springer Series on Cultural Computing. Cham: Springer. | en |
dc.references | DiMaggio, Paul. 1987. “Classification in Art.” American Sociological Review 52:440-455. | en |
dc.references | DiMaggio, Paul and Michael Useem. 1978. “Social Class and Arts Consumption: The Origins and Consequences of Class Differences in Exposure to the Arts in America.” Theory and Society 5(2):141-161. | en |
dc.references | European Commission. 2012. European Audiences: 2020 and Beyond. October 16-17, 2012. Retrieved June 15, 2021 https://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/reports/conference-audience_en.pdf | en |
dc.references | Fuente, Eduardo, de la. 2007. “The New Sociology of Art: Putting Art Back into Social Science Approaches to the Arts.” Cultural Sociology 1(3):409-425. | en |
dc.references | Hadley, Steven. 2021. Audience Development and Cultural Policy. London: Palgrave Macmillan. | en |
dc.references | Halle, David. 1993. Inside Culture. Art and Class in the American Home. Chicago: University of Chicago Press. | en |
dc.references | Hanquinet, Laurie. 2016. “Place and Cultural Capital: Art Museum Visitors Across Space.” Museum & Society 14(1):65-81. | en |
dc.references | Hewison, Robert. 2014. Cultural Capital: The Rise and Fall of Creative Britain. London and New York: Verso. | en |
dc.references | Hudec, Petr et al. 2020. Metodika Kunstkomora v Tabletu 1. Metodikavorby, Realizace a Hodnocení Kvality Mobilních Digitálních Aplikací Vytvořených Pro Galerijní a Muzejní Interpretaci v Rámci Neformálního Vzdělávání Dospělých. Olomouc. Retrieved June 15, 2021 https://muo.cz/d/669.1/metodika_01.pdf | en |
dc.references | Hudson, Kenneth. 1975. A Social History of Museums: What the Visitors Thought. Basingstoke: Palgrave MacMillan. | en |
dc.references | Inglis, David and John Hughson, eds. 2005. The Sociology od Art: Ways of Seeing. London: Plagrave. | en |
dc.references | Jagodzińska, Katarzyna. 2017. “From a Visitor to Participant. Strategies for Participation in Museums.” Zarządzanie w Kulturze 18(1):75-93. | en |
dc.references | Kadushin, Charles. 1976. “Networks and Circles in the Production of Culture’.” Pp. 107-122 in The Production of Culture, edited by R. Peterson. Beverly Hills: Sage. | en |
dc.references | Kirchberg, Volker. 2016. “Museum Sociology.” Pp. 232-246 in Routledge International Handbook of the Sociology of Art and Culture, edited by L. Hanquinet and M. Savage. New York: Routledge. | en |
dc.references | Kisiel, Przemysław. 2018. Museum of Art and Expectations of Young Visitors. Paper presented at the 10th Midterm Conference of the European Sociological Association (ESA) in Malta. | en |
dc.references | Merleau-Ponty, Maurice. 1952. “Indirect Language and the Voices of Silence.” Pp. 76-121 in The Merleau-Ponty Aesthetics Reader: Philosophy and Painting, edited by G.A. Johnson. Evanston, IL: Northwestern University Press. | en |
dc.references | Novak, Jaroslav. 2019. Třicet Let Služeb Objektů Kulturního Dědictvíve Světle Statistických Dat Nipos. Praha. Retrieved June 15, 2021 https://statistikakultury.cz/wpcontent/uploads/2019/11/Tricet_let_objektu_kulturniho_dedictvi_2019.pdf | en |
dc.references | Parry, Ross. 2019. “How Museums Made (and Re-made) Their Digital User.” Pp. 275-293 in Museums and Digital Culture: New Perspectives and Research, edited by J. Bowen and T. Giannini. Springer Series on Cultural Computing. Cham: Springer. | en |
dc.references | Philosophical Faculty of Charles University. 2014. Working Study on National Cultural Policy from 2009-2014. Retrieved June 15, 2021 http://www.mkcr.cz/assets/kulturni-politika/Supplement.pdf | en |
dc.references | Prokop, Daniel et.al. 2019. Divided by Freedom. Czech Society After 30 Years. Research Report of Radiožurnál. Retrieved September 02, 2020 https://www.czech.radio/sites/default/files/documents/75c193dc11713bc1a4f111bf98341134.pdf | en |
dc.references | The Ministry of Culture of the Czech Republic. 2016. National Cultural Policy 2015-2020. Retrieved June 15, 2021 https://www.mkcr.cz/doc/cms_library/national-cultural-policy-of-the-czech-republic-2015-2020-6988.pdf | en |
dc.references | Warczok, Tomasz and Łukasz Trembaczowski. 2011. Miłośnicy, Znawcy, Koneserzy Czy Przechodnie?: Recepcja Sztuki Współczesnej na Przykładzie Galerii Górnega Śląska. Bielsko-Biala: Galeria Bielska BWA. | en |
dc.references | Weber, Max. 1978. The Economy and Society. Berkley, CA: University of California Press. | en |
dc.references | White, Harrison C. and Cynthia A. White. 1965. Canvases and Careers: Institutional Change in the French Painting World. New York: John Wiley. | en |
dc.references | Williams, Raymond. 1981. Culture. London and Glasgow: Fontana. | en |
dc.references | Zolberg, Vera L. 1981. “Conflicting Visions in American Art Museums.” Theory and Society 10:103-125. | en |
dc.references | Zolberg, Vera L. 1984. “American Art Museums: Sanctuary or Free-For-All?” Social Forces, 63(2):377-392. | en |
dc.references | Zolberg, Vera L. 1990. Constructing the Sociology of the Arts. Cambridge: Cambridge University Press. | en |
dc.contributor.authorEmail | egrigar@ncsu.edu | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.17.3.07 | |
dc.relation.volume | 17 | |