dc.contributor.author | Ferenc, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T08:43:25Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T08:43:25Z | |
dc.date.issued | 2021-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39675 | |
dc.description.abstract | Zofia Rydet is one of the most outstanding Polish and even European artists of the second half of the 20th century. She left a huge artistic legacy, but her biography still in many respects remains a mystery. The memory of a great artist is often mythologized, and the interpretation of the work after his/her death begins to separate from the original intentions of the creator. These are processes of great interest to art historians and sociologists alike. They can be studied by adopting the methods of the biographically-oriented sociology of art. This article uses some of these methods, namely the analysis of the existing documents, archival research, and interviews. The analysis of the collected material has revealed how Rydet was remembered by those who had the opportunity to meet her, accompanied her during field trips, and talked with her about art and photography. The aim of such research is to try to get to know the artist better, as well as to understand her work and the social functioning in what was a very specific time and environment. | en |
dc.description.abstract | Zofia Rydet jest jedną z najwybitniejszych polskich, a nawet europejskich artystek drugiej połowy XX wieku. Pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczą, ale jej biografia pod wieloma aspektami wciąż pozostaje tajemnicą. Pamięć o wielkim artyście/artystce jest często mitologizowana, a interpretacja dzieła po jego/jej śmierci zaczyna odrywać się od pierwotnych intencji twórcy. Są to procesy niezwykle interesujące dla historyków sztuki i socjologów. Można badać je, przyjmując metody biograficznie zorientowanej socjologii sztuki. W artykule wykorzystano niektóre z nich: analizę istniejących dokumentów, badania archiwalne oraz wywiady. Analiza zebranego materiału pozwoliła wskazać, w jaki sposób Rydet zapamiętali ci, którzy mieli okazję poznać ją, towarzyszyli jej podczas wypraw w teren, prowadzili z nią rozmowy o sztuce i fotografii. Celem takich badań jest próba lepszego poznania artystki, zrozumienia jej twórczości i funkcjonowania społecznego w określonych czasach i środowiskach. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Zofia Rydet | en |
dc.subject | artist | en |
dc.subject | photography | en |
dc.subject | art | en |
dc.subject | biography | en |
dc.subject | fieldwork | en |
dc.subject | mythologization | en |
dc.subject | artysta | pl |
dc.subject | fotografia | pl |
dc.subject | sztuka | pl |
dc.subject | biografia | pl |
dc.subject | praca w terenie | pl |
dc.subject | mitologizacja | pl |
dc.title | Remembered: Zofia Rydet in the Biographically-Oriented Perspective of the Sociology of Art | en |
dc.title.alternative | Zapamiętana. Zofia Rydet w perspektywie biograficznie zorientowanej socjologii sztuki | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 206-225 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Andruchowycz, Jurij. 2019. Kochankowie Justycji. Wroclaw: Wydawnictwo Warstwy. | en |
dc.references | Assmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | en |
dc.references | Bazin, Andre. 1963. “Ontologia obrazu fotograficznego.” Pp. 9-17 in Film i rzeczywistość. Wybór tekstów. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | en |
dc.references | Bohdziewicz, Anna Beata. 2017. “Wanderings with Zofia Rydet.” Pp. 49-67 in Object Lessons. Zofia Rydets Sociological Record, edited by K. Pijarski. Warsaw: Museum of Modern Art in Warsaw. | en |
dc.references | Bourdieu, Pierre. 2001. Reguly sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Cracow: Wydawnictwo Universitas. Czartoryska, Urszula.1999. In Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi. | en |
dc.references | Dziewit, Jakub and Adam Pisarek. 2020. Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | en |
dc.references | Elias, Norbert. 2006. Mozart. Portret geniusza. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B. | en |
dc.references | Fatyga, Barbara. 2011. “Teren.” In Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury. Retrieved April 12, 2021 http://ozkultura.pl/wpisy/183 | en |
dc.references | Ferenc, Tomasz. 2014. “Ambiwalencja kategorii ‘sukcesu’ na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów.” Sztuka i Dokumentacja 11:91-100. | en |
dc.references | Filipkowski, Piotr. 2006. “Historia mówiona i wojna.” Pp. 14-35 in Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, edited by S. Buryła and P. Rodak. Cracow: Universitas. | en |
dc.references | Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warsaw: PWN. | en |
dc.references | Golka, Marian. 1996. Atrakcyjność mitu. Retrieved March 02, 2019 https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka__atrakcyjnosc_mitu.pdf | en |
dc.references | Golka, Marian. 2009. Pamięć społeczna i jej implanty. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | en |
dc.references | Gołąb, Mariusz and Stefan Czyżewski, eds. 2020. Zofia Rydet po latach. 1978-2018. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | en |
dc.references | Hochschild, Arlie. 2017. Obcy we własnym domu. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | en |
dc.references | Jóźwiak, Karol. 2013. Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków. Cracow: Fundacja im. Zofii Rydet, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach. | en |
dc.references | Jóźwiak, Karol, Tomasz Ferenc, and Andrzej Różycki. 2020. Zapisy pamięci. Historie Zofie Rydet. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | en |
dc.references | Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Krajewska, Malwina. 2016. Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram. | en |
dc.references | Kurz, Iwona. 2015. Nie wyrzucajcie tego wszystkiego. Retrieved August 06, 2020 https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.html | en |
dc.references | Lewczyński, Jerzy. 1999. Zosia …, Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi. | en |
dc.references | Lewczyński, Jerzy. 2005. “Zofia Rydet – szkic biograficzny.” Pp. 13-18 in Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, edited by B. Panek-Sarnowska. Zielona Gora: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne. | en |
dc.references | Ligocki, Alfred. 1965. Wstęp do albumu Mały człowiek. Warsaw: Wydawnictwo Arkady. | en |
dc.references | Osęka, Andrzej. 1975. Mitologie artysty. Warszawa: PIW. | en |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, Anna. 2010. Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa. | en |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | en |
dc.references | Rydet, Zofia. 1976. Tekst autorski towarzyszący zdjęciom in Fotografia 1:10. | en |
dc.references | Rydet, Zofia. 1993. Zofia Rydet o swojej twórczości. Gliwice: Muzeum w Gliwicach. | en |
dc.references | Sontag, Susan. 2014. Myśl to forma odczuwana. Cracow: Wydawnictwo Karakter. | en |
dc.references | Strauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE. | en |
dc.references | Szacka, Barbara. 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | en |
dc.references | Szpociński, Andrzej. 1999. “Pamięć zbiorowa a mass media.” Kultura Współczesna 2:43. | en |
dc.references | Vuarnet, Jean-Noel. 2003. Ekstazy kobiece. Gdansk: słowo, obraz terytoria. | en |
dc.references | Znaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.ferenc@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.17.3.11 | |
dc.relation.volume | 17 | |