Show simple item record

dc.contributor.authorFerenc, Tomasz
dc.date.accessioned2021-11-05T08:43:25Z
dc.date.available2021-11-05T08:43:25Z
dc.date.issued2021-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39675
dc.description.abstractZofia Rydet is one of the most outstanding Polish and even European artists of the second half of the 20th century. She left a huge artistic legacy, but her biography still in many respects remains a mystery. The memory of a great artist is often mythologized, and the interpretation of the work after his/her death begins to separate from the original intentions of the creator. These are processes of great interest to art historians and sociologists alike. They can be studied by adopting the methods of the biographically-oriented sociology of art. This article uses some of these methods, namely the analysis of the existing documents, archival research, and interviews. The analysis of the collected material has revealed how Rydet was remembered by those who had the opportunity to meet her, accompanied her during field trips, and talked with her about art and photography. The aim of such research is to try to get to know the artist better, as well as to understand her work and the social functioning in what was a very specific time and environment.en
dc.description.abstractZofia Rydet jest jedną z najwybitniejszych polskich, a nawet europejskich artystek drugiej połowy XX wieku. Pozostawiła po sobie ogromną spuściznę twórczą, ale jej biografia pod wieloma aspektami wciąż pozostaje tajemnicą. Pamięć o wielkim artyście/artystce jest często mitologizowana, a interpretacja dzieła po jego/jej śmierci zaczyna odrywać się od pierwotnych intencji twórcy. Są to procesy niezwykle interesujące dla historyków sztuki i socjologów. Można badać je, przyjmując metody biograficznie zorientowanej socjologii sztuki. W artykule wykorzystano niektóre z nich: analizę istniejących dokumentów, badania archiwalne oraz wywiady. Analiza zebranego materiału pozwoliła wskazać, w jaki sposób Rydet zapamiętali ci, którzy mieli okazję poznać ją, towarzyszyli jej podczas wypraw w teren, prowadzili z nią rozmowy o sztuce i fotografii. Celem takich badań jest próba lepszego poznania artystki, zrozumienia jej twórczości i funkcjonowania społecznego w określonych czasach i środowiskach.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectZofia Rydeten
dc.subjectartisten
dc.subjectphotographyen
dc.subjectarten
dc.subjectbiographyen
dc.subjectfieldworken
dc.subjectmythologizationen
dc.subjectartystapl
dc.subjectfotografiapl
dc.subjectsztukapl
dc.subjectbiografiapl
dc.subjectpraca w tereniepl
dc.subjectmitologizacjapl
dc.titleRemembered: Zofia Rydet in the Biographically-Oriented Perspective of the Sociology of Arten
dc.title.alternativeZapamiętana. Zofia Rydet w perspektywie biograficznie zorientowanej socjologii sztukipl
dc.typeArticle
dc.page.number206-225
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAndruchowycz, Jurij. 2019. Kochankowie Justycji. Wroclaw: Wydawnictwo Warstwy.en
dc.referencesAssmann, Jan. 2008. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.en
dc.referencesBazin, Andre. 1963. “Ontologia obrazu fotograficznego.” Pp. 9-17 in Film i rzeczywistość. Wybór tekstów. Warsaw: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.en
dc.referencesBohdziewicz, Anna Beata. 2017. “Wanderings with Zofia Rydet.” Pp. 49-67 in Object Lessons. Zofia Rydets Sociological Record, edited by K. Pijarski. Warsaw: Museum of Modern Art in Warsaw.en
dc.referencesBourdieu, Pierre. 2001. Reguly sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Cracow: Wydawnictwo Universitas. Czartoryska, Urszula.1999. In Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.en
dc.referencesDziewit, Jakub and Adam Pisarek. 2020. Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesElias, Norbert. 2006. Mozart. Portret geniusza. Warsaw: Wydawnictwo W.A.B.en
dc.referencesFatyga, Barbara. 2011. “Teren.” In Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury. Retrieved April 12, 2021 http://ozkultura.pl/wpisy/183en
dc.referencesFerenc, Tomasz. 2014. “Ambiwalencja kategorii ‘sukcesu’ na przykładzie opowieści polskich artystów emigrantów.” Sztuka i Dokumentacja 11:91-100.en
dc.referencesFilipkowski, Piotr. 2006. “Historia mówiona i wojna.” Pp. 14-35 in Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, edited by S. Buryła and P. Rodak. Cracow: Universitas.en
dc.referencesGoffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Warsaw: PWN.en
dc.referencesGolka, Marian. 1996. Atrakcyjność mitu. Retrieved March 02, 2019 https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka__atrakcyjnosc_mitu.pdfen
dc.referencesGolka, Marian. 2009. Pamięć społeczna i jej implanty. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesGołąb, Mariusz and Stefan Czyżewski, eds. 2020. Zofia Rydet po latach. 1978-2018. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesHochschild, Arlie. 2017. Obcy we własnym domu. Gniew i żal amerykańskiej prawicy. Warsaw: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.en
dc.referencesJóźwiak, Karol. 2013. Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków. Cracow: Fundacja im. Zofii Rydet, Katowice: Muzeum Śląskie w Katowicach.en
dc.referencesJóźwiak, Karol, Tomasz Ferenc, and Andrzej Różycki. 2020. Zapisy pamięci. Historie Zofie Rydet. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesKonecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesKrajewska, Malwina. 2016. Buddyzm Diamentowej Drogi. Narracje o początkach. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.en
dc.referencesKurz, Iwona. 2015. Nie wyrzucajcie tego wszystkiego. Retrieved August 06, 2020 https://www.dwutygodnik.com/artykul/6229-nie-wyrzucajcie-tego-wszystkiego.htmlen
dc.referencesLewczyński, Jerzy. 1999. Zosia …, Zofia Rydet. Fotografie. Lodz: Muzeum Sztuki w Łodzi.en
dc.referencesLewczyński, Jerzy. 2005. “Zofia Rydet – szkic biograficzny.” Pp. 13-18 in Socjologiczność fotografii Zofii Rydet, edited by B. Panek-Sarnowska. Zielona Gora: Lubuskie Towarzystwo Fotograficzne.en
dc.referencesLigocki, Alfred. 1965. Wstęp do albumu Mały człowiek. Warsaw: Wydawnictwo Arkady.en
dc.referencesOsęka, Andrzej. 1975. Mitologie artysty. Warszawa: PIW.en
dc.referencesMatuchniak-Krasuska, Anna. 2010. Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa: Oficyna Naukowa.en
dc.referencesRokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus. Trajektorie wojenne Polaków – analiza biograficzna. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesRydet, Zofia. 1976. Tekst autorski towarzyszący zdjęciom in Fotografia 1:10.en
dc.referencesRydet, Zofia. 1993. Zofia Rydet o swojej twórczości. Gliwice: Muzeum w Gliwicach.en
dc.referencesSontag, Susan. 2014. Myśl to forma odczuwana. Cracow: Wydawnictwo Karakter.en
dc.referencesStrauss, Anselm and Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Thousand Oaks, CA: SAGE.en
dc.referencesSzacka, Barbara. 2006. Czas przeszły, pamięć, mit. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesSzpociński, Andrzej. 1999. “Pamięć zbiorowa a mass media.” Kultura Współczesna 2:43.en
dc.referencesVuarnet, Jean-Noel. 2003. Ekstazy kobiece. Gdansk: słowo, obraz terytoria.en
dc.referencesZnaniecki, Florian. 2001. Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.contributor.authorEmailtomasz.ferenc@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.3.11
dc.relation.volume17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0