Show simple item record

dc.contributor.authorKaliszewska-Henczel, Magdalena
dc.date.accessioned2021-11-05T12:02:40Z
dc.date.available2021-11-05T12:02:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKaliszewska-Henczel M. (2021). Kamishibai w edukacji regionalnej. Strategie tworzenia papierowego teatru przez przyszłych i obecnych nauczycieli,„Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 16, nr 1(59), s. 67-78. DOI: 10.35765/eetp.2021.1659.05pl_PL
dc.identifier.issn1896-2327
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39705
dc.description.abstractNiniejszy tekst traktuje o sposobie wykorzystania papierowego teatru w edukacji regionalnej. Wywodzące się z tradycji japońskiej kamishi-bai stanowi połączenie sztuki wizualnej i sztuki opowiadania. Histo-ryczną drogę, którą przebyło, by zakorzenić się we współczesnej edu-kacji (w szczególności w działaniach skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym), opisuję w pierwszej części ar-tykułu. Dalsze rozważania poświęcam badaniu, którego celem było poznanie strategii tworzenia papierowych teatrów przez nauczycieli łódzkich szkół i przedszkoli oraz studentów Wydziału Nauk o Wycho-waniu Uniwersytetu Łódzkiego, specjalności edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaangażowanych w projekt „Kamishibai w edukacji regionalnej” (organizowany przez Łódzkie Centrum Do-skonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego). Przedmiotem analiz uczyniłam 62 projekty (przygotowane w formie plansz i tekstu lub nagranych filmów) udostępnionych przez badanych na platformie Moodle oraz MS Teams. Zastosowane metody badawcze (analiza do-kumentów oraz wywiad swobodny) pozwoliły na podjęcie rozważań na temat doboru tworzywa literackiego oraz potencjału i ograniczeń metody kamishibai. Ostatecznie doprowadziły mnie do opisu strategii projektowania papierowych teatrów, mających popularyzować obco-wanie ze sztuką słowa regionu łódzkiego.pl_PL
dc.description.abstractThis text presents a way of using paper theatre in regional education. Derived from the Japanese tradition called kamishibai, the theatre is a combination of visual art and storytelling. The historical path it has followed to become rooted in the contemporary education (especially dedicated to preschool and early school children) is described in the first part of the article. Further considerations are related to the re-search which aimed at learning the strategy for creating paper theatres by teachers of Łódź schools and kindergartens, and by the students of the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź who spe-cialize in early school and preschool education, and who are involved in the project: “Kamishibai in regional education” (organized by the Łódź Centre for Teacher Training and Practical Education). I analysed 62 projects (prepared in the form of charts and texts, or in the form of recorded films) that were made available by the participants on the Moodle and MS Teams platform. The applied research methods (anal-ysis of documents and nondirective interview) allowed me to discuss the choice of literary material and the potential and limitations of the kamishibai method. Eventually, they made it possible for me to describe the strategy for designing paper theaters, which are to popu-larize contact with the art of the word of the Lodz region.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherAkademia Ignatianum w Krakowiepl_PL
dc.relation.ispartofseriesEdukacja Elementarna w Teorii i Praktyce;16
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/*
dc.subjectkamishibaipl_PL
dc.subjectpapierowy teatrpl_PL
dc.subjectedukacja regionalnapl_PL
dc.subjectedukacja literackapl_PL
dc.subjectpaper theatrepl_PL
dc.subjectregional educationpl_PL
dc.subjectliterary educationpl_PL
dc.titleKamishibai w edukacji regionalnej. Strategie tworzenia papierowego teatru przez przyszłych i obecnych nauczycielipl_PL
dc.title.alternativeKamishibai in Regional Education. Strategies for Creating Paper Theater by Future and Current Teacherspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number67-78pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcegopl_PL
dc.identifier.eissn2353-7787
dc.referencesBingushi K., Taneichi J. (2005). Kamishibai as Media in Early Childhood Care and Educa-tion – a Consideration Based on the History of Kamishibai. „St. Mary’s College: Annual Report of Studies”, Vol. 27, s. 53–67.pl_PL
dc.referencesBooth E. (2003). Seeking Definition: What is a Teaching Artist? „Teaching Artist Journal”, Vol. 1 Issue 1, p. 5-12. DOI: 10.1080/15411796.2003.9684265.pl_PL
dc.referencesGrabowski M. (2010). Edukacja regionalna w kontekście teoretycznym. „Edukacja Elemen-tarna w Teorii i Praktyce” nr 15-16/1-2, s. 5-13.pl_PL
dc.referencesGulczyńska A., Wiśniewska-Kin M. (2020). Od „wjeżdżania w bramy” do „otwierania (się) bramy”. Przykład animacji kultury upełnomocniających głos dziecka w procesie rewita-lizacji miejskiej. „Problemy Wczesnej Edukacji, nr 50(3), s. 55-65. DOI: 10.26881/pwe.2020.50.05pl_PL
dc.referencesIshiguro H. (2017). Revisiting Japanese Multimodal Drama Performance as Child-Centred Performance Ethnography: Picture-Mediated Reflection on ‘Kamishibai’, In. Chemi, T. & Du, X. (Eds.), Arts-Based Methods in Education around the World, Denmark: River Publisher. s. 89-105.pl_PL
dc.referencesJuszczyk S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Ka-towice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesKarpenko Y. (2018). The Art of Kamishibai as an Educational Cognitive Technology in FLT in Primary School in Ukraine,[w:] Čepeljnik M. (Ed.) The Art Of Kamishibai. Pro-ceedings, International Symposium The Art of Kamishibai: The Word of the Image and the Image of the Word, Ljubljana: Slovenski gledališki inštitut (zanj Mojca Jan Zoran), s. 86-97.pl_PL
dc.referencesMarqués Ibáñez A. (2017). Kamishibai: An intangible cultural heritage of Japanese culture and its application in Infant Education. „Képzés és Gyakorlat” („Training and Practice”), Volume 15, Issue 1−2, s. 25-44. DOI: 10.17165/TP.2017.1-2.2pl_PL
dc.referencesMcGowan T. (2010). The Kamishibai Classroom: Engaging Multiple Literacies Through the Art of “Paper Theater”. Santa Barbara :ABC-CLIO.pl_PL
dc.referencesMendel M., Theiss W. (2016). Pamięć i miejsce in potentia: o mieście pełnym. „Pedagogika Społeczna” nr 1(59), s. 53-66.pl_PL
dc.referencesNikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesRautiainen A. (2020). Finland: Innovation and Creativity in the Time of Covid-19, referat wygłoszony 12.08.2020 na konferencji „The Anywhere School 2020”.pl_PL
dc.referencesSay A. (2005). Kamishibai Man. Boston: Hooghton Mifflin Company, Walter Lorraine Books.pl_PL
dc.referencesShimokawa K. (ed.). (2002). Kindaikodomoshinenpyo (Modern History of Children): 1868––1926. Vol. 1 Meiji and Taisho era. Tokyo: Kawade Shobo Shinsha. The department of social affairs of Tokyo City, Kamishibainikansuruchousa (A survey of Kamishibai in Tokyo).pl_PL
dc.referencesSpringgay S., Irwin R.L., Wilson Kind S. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. „Qualitative Inquiry” nr 11 (6)pl_PL
dc.referencesSzewczyk-Kowalewska I. (2017). Magia literatury i teatru – zapomniane pojęcia w terapii i wspieraniu dziecka zdrowego i dotkniętego chorobą. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”nr15, s. 113-124.pl_PL
dc.referencesSzkolak A. (2011). Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji — relacja z ba-dań własnych, [w:] Nauczyciel wczesnej edukacji w badaniach i praktyce edukacyjnej, J. Bonar (red.), Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 90-103.pl_PL
dc.referencesUngeheuer-Gołąb A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. „Cho-wanna” nr 1, s. 151-161.pl_PL
dc.referencesVukov E. (1997). Kamishibai, Japanese Storytelling The Return of An Imaginative Art, „Edu-cation About Asia”, Volume 02:1 (Spring 1997): Teaching About the Religions of Asia.pl_PL
dc.referencesWojnar I. (1994). Trzy wymiary estetycznej samowiedzy człowieka. „Sztuka i Filozofia” nr 8, s. 77-92.pl_PL
dc.referencesZabawa K. (2010). Literatura dla dzieci w edukacji regionalnej. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” nr 15-16/1-2, s. 52-60.pl_PL
dc.referencesZalewska-Pawlak M. (2013). Sztukmistrze XXI wieku. Rzecz o pedagogach wychowujących przez sztukę. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesMcGowan T. (2015). The Many Faces of Kamishibai (Japanese Paper Theater): Past, Pre-sent, and Future. https://aboutjapan.japansociety.org/content.cfm/the-many-faces-of-kamis hibai [dostęp: 10.10.2020].pl_PL
dc.referencesMcGowan T. (2019). Gospel and War Propaganda Take to the Streets! The Rise of “Edu-cational Kamishibai”, https://blogs.princeton.edu/cotsen/tag/imai-yone/ [dostęp: 13.11.2020]pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.henczel@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.35765/eetp.2021.1659.05
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe