Show simple item record

dc.contributor.authorPiepiórka, Michał
dc.date.accessioned2021-11-10T12:18:20Z
dc.date.available2021-11-10T12:18:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1230-266X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39751
dc.description.abstractJan Sowa przekonuje w swojej książce, że „inna rzeczpospolita jest możliwa”. Punktem wyjścia dla jego analizy społeczno-polityczno-gospodarczej sytuacji, w jakiej znajduje się współczesna Polska, była rocznica 25-lecia transformacji. W tym samym czasie książkę o podobnym tytule - Inny kapitalizm jest możliwy - wydał Andrzej Szahaj, także odwołując się do bilansu ostatniego ćwierćwiecza. Obaj autorzy rozpoczynają swój wywód od krytyki przemian i długo funkcjonującego ślepego zaufania do „niewidzialnej ręki rynku”, przejętego wraz z otwarciem na Zachód. Przyglądając się rodzimemu kinu tworzonemu po 1989 roku, okazuje się, że dominującą narracją wobec przemian ekonomicznych, dokonujących się pod wpływem zmiany ustrojowej, była ta, która wspierała działania wolnorynkowe. Jeżeli krytykowano polską sytuację gospodarczą, to źródeł złej sytuacji upatrywano albo we wciąż istniejących naleciałościach poprzedniego systemu, albo w zbyt wolnych przemianach. Dopiero ostatnie lata przyniosły w polskim kinie filmy, które powoli zmieniają perspektywę, upatrując zagrożenia dla życia społecznego już nie w niedoborze, lecz w nadwyżce liberalnych rozwiązań w gospodarce. Artykuł ma na celu naszkicowanie mentalnej mapy polskiego kina ostatnich lat i sprawdzenie, czy rzeczywiście można w nim dostrzec oznaki postępującej zmiany w ocenie kapitalizmu. Oglądając takie filmy, jak choćby: Pewnego razu w listopadzie, Dzikie róże, #WszystkoGra, Kamper, Król życia czy Między nami dobrze jest, można odnieść wrażenie, że inna kinematografia faktycznie jest możliwa.pl_PL
dc.description.abstractJan Sowa convinces in his book that “another Rzeczpospolita is possible”. The starting point for his socio-political and economic analysis of the situation in which contemporary Poland is located was the 25th anniversary of transformation. At the same time, a book with a similar title - “Another capitalism is possible” - published Andrzej Szahaj, also referring to the balance sheet of the last quarter of a century. Both authors start their arguments with criticism of changes and long-term blind trust in the “invisible hand of the market”, taken over with the opening to the West. The dominant narrative of Polish cinema after 1989 was positively oriented towards free market changes. If the Polish economic situation was criticized, the sources of the bad situation were seen either in the existing accretions of the previous system or in slow changes. It was only the last years that brought films in Polish cinema, which slowly change the perspective, seeing the threats to social life no longer in deficiency, but in the surplus of liberal solutions in the economy. The paper aims to sketch a mental map of the Polish cinema of recent years and to check whether you can actually see in it signs of a progressive change in the assessment of capitalism. Watching such films as Pewnego razu w listopadzie, Sąsiady, Polskie gówno, Kamper, Król życia or Między nami dobrze jest, you can get the impression that another cinematography is actually possible.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Adam Marszałekpl_PL
dc.relation.ispartofseriesKultura i Edukacja;125
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpolskie kino po 1989 rokupl_PL
dc.subjectkapitalizmpl_PL
dc.subjectpracapl_PL
dc.subjectkonsumpcjonizmpl_PL
dc.subjecttransformacja gospodarczapl_PL
dc.subjectbiedapl_PL
dc.subjectmarzeniapl_PL
dc.subjectpolish cinema after 1989pl_PL
dc.subjectcapitalismpl_PL
dc.subjectworkpl_PL
dc.subjectconsumerismpl_PL
dc.subjecteconomic transformationpl_PL
dc.subjectpovertypl_PL
dc.subjectdreamspl_PL
dc.titleCzy inna kinematografia jest możliwa? Krytyka kapitalizmu w polskim kinie współczesnympl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number50-68pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBauman, Z. (2009). Kapitalizm się chwieje. Podane z: http://monde-diplomatique.pl/LMD44/index.php?id=19.pl_PL
dc.referencesByung-Chul, H. (2010). The Burnout Society. Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesByung-Chul, H. (2018). Społeczeństwo zmęczenia. Podane z: http://krytykapolityczna.pl/swiat/spoleczenstwo-zmeczenia/.pl_PL
dc.referencesDomański, H. (2000). Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.pl_PL
dc.referencesFiala, J. (2018). Przepracowani? Wypaleni? To przestańcie się samowyzyskiwać. Podane z: http://krytykapolityczna.pl/gospodarka/wypalenie-zawodowe-kapitalizm-praca/.pl_PL
dc.referencesPiepiórka, M. (2017). Polskie kino i transformacja gospodarcza. Frustracja, krytyka i nadzieja. W: M. Brzezińska-Pająk (red.), Kino-Postkomunizm-Polityka. Film w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wobec procesów transformacji politycznej i konsekwencji roku 1989 (s. 75-102). Kraków: Wydawnictwo Libron.pl_PL
dc.referencesPiepiórka, M. (2017). Życie w czasach prekariatu. Filmowe interpretacje bezrobocia wśród młodego pokolenia. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 13/2, s. 37-54.pl_PL
dc.referencesPiketty, T. (2015). Kapitał w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesPobłocki, K. (2014). Gentryfikacja, własność i polski kapitalizm polityczny. Politeja, 1 (27), s. 157-177.pl_PL
dc.referencesPrzepiórska, A. (2007). Ucieczka do kapitalizmu — ucieczka od kapitalizmu. Analiza porównawcza 300 mil do nieba Macieja Dejczera i Zmruż oczy Andrzeja Jakimowskiego. W: P. Zwierzchowski, D. Mazur (red.), Kino polskie po roku 1989 (s. 139-147). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesSowa, J. (2015). Inna rzeczpospolita jest możliwa. Widma przeszłości, wizje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo WAB.pl_PL
dc.referencesStachówna, G. (2011). Sny o miłości i urodzie życia, czyli polskie filmowe komedie romantyczne. W: P. Zwierzchowski, D. Mazur (red.), Polskie kino popularne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesSzahaj, A. (2015). Inny kapitalizm jest możliwy. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.pl_PL
dc.referencesTarkowska, E. (2006). Młode pokolenie z byłych PGR-ów: dziedziczenie biedy czy wychodzenie z biedy. Polityka Społeczna, s. 13-15.pl_PL
dc.referencesTes, U. (2017). Obraz społeczeństwa polskiego w filmie Między nami dobrze jest Grzegorza Jarzyny. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, 13/3, s. 85-95.pl_PL
dc.referencesWoś, R. (2014). Dziecięca choroba liberalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.pl_PL
dc.referencesWoś, R. (2017). To nie jest kraj dla pracowników. Warszawa: Wydawnictwo WAB.pl_PL
dc.identifier.doi10.15804/kie.2019.03.04
dc.relation.volume3pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe