Show simple item record

dc.contributor.authorBunio-Mroczek, Paulina
dc.date.accessioned2021-12-13T12:43:49Z
dc.date.available2021-12-13T12:43:49Z
dc.date.issued2021-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39990
dc.description.abstractResearch on childhood, including research with the participation of children, is a developing area of scientific activity undertaken within the framework of interdisciplinary ‘new childhood studies’. It is currently based on the concept of a child as an active social actor and on the principles of the 1989 UN Convention on the Rights of the Child. Conducting research focused on children, research with children, as well as research where children assume the role of researchers (co-authors of the research project) requires a deeper reflection on ethics and methodology. As a minority group subjected to discrimination and marginalization in societies and cultures, children are considered to be “sensitive” or “vulnerable” research participants. The article is based on the analysis of the literature on new childhood studies as well as on qualitative interviews with experts (researchers experienced in childhood research). In the paper, I present important ethical and methodological issues and dilemmas of research with children, along with examples of solutions adopted in this regard within new childhood studies.en
dc.description.abstractBadania dzieciństwa, w tym badania z udziałem dzieci, są rozwijającym się obszarem aktywności naukowej, podejmowanej w ramach interdyscyplinarnych nowych studiów nad dzieciństwem (new childhood studies). Obecnie opierają się na koncepcji dziecka jako aktywnego aktora społecznego oraz na prawach dziecka w rozumieniu Konwencji o prawach dziecka ONZ z 1989 roku. Prowadzenie badań skoncentrowanych na dzieciach i badań z udziałem dzieci, a także badań, w których dzieci przyjmują rolę badaczy (są współautorami badań) wymaga pogłębionej refleksji nad etyką i metodologią. Dzieci, jako przedstawiciele grupy mniejszościowej, podlegającej dyskryminacji i marginalizacji, zaliczane są do grupy „wrażliwych” (sensitive) i „nieuprzywilejowanych” (vulnerable) uczestników badań. Artykuł opiera się na analizie literatury przedmiotu i wywiadach eksperckich z badaczami/badaczkami dzieciństwa. W tekście prezentuję ważne etyczne i metodologiczne kwestie badań z udziałem dzieci wraz z przykładami rozwiązań stosowanych w tych obszarach w ramach nowych studiów dzieciństwa.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsociology of children and childhooden
dc.subjectresearch with childrenen
dc.subjectchild-focused researchen
dc.subjectresearch ethicsen
dc.subjectresearch methodologyen
dc.subjectsocjologia dzieciństwapl
dc.subjectbadania z udziałem dziecipl
dc.subjectbadania skoncentrowane na dzieciachpl
dc.subjectetyka badańpl
dc.subjectmetodologia badańpl
dc.titleBadania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwapl
dc.title.alternativeChild-Focused Research, Research with Children, Children as Researchers: The Ethical and Methodological Aspects of Empirical Studies in the Field of New Sociology of Children and Childhooden
dc.typeArticle
dc.page.number6-26
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Socjologii UŁpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAmerican Sociology Association (1999) Code of Ethics https://www.asanet.org/sites/default/files/savvy/images/asa/docs/pdf/CodeofEthics.pdf [dostęp 19.10.2021].pl
dc.referencesBabbie Earl (1995) The Practice of Social Research. Belmont, London, Victoria, Ontario, Mexico, Bonn, Singapore, Tokyo: Wadsworth Publishing Company.pl
dc.referencesBoni Zofia (2018) Negocjowanie „zdrowego jedzenia” w warszawskich rodzinach [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 172−195.pl
dc.referencesBrzezińska Anna Izabela, Toeplitz Zuzanna, red. (2007) Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.pl
dc.referencesBrzozowska-Brywczyńska Maja (2014) Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie dziecięcej partycypacji. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 49, s. 11−27.pl
dc.referencesBunio-Mroczek Paulina (2016) Wczesne rodzicielstwo – zagrożenie czy szansa? Nastoletni rodzice z łódzkich enklaw biedy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesBunio-Mroczek Paulina (2017) Od redaktora. Aktualne teoretyczne, metodologiczne i tematyczne podejścia w badaniach dzieciństwa i młodzieży w perspektywie jakościowej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 4, s. 8−13. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.01 www.przegladsocjologiijakosciowej.org [dostęp 30.11.2017].pl
dc.referencesBunio-Mroczek Paulina (2021) Dzieci w procesie odnowy miasta. Na przykładzie Gminnego Programu Rewitalizacji miasta Łodzi. Odczyt zaprezentowany 20.05.2021 r. podczas XXXVIII Konferencji Polityków Społecznych i Jubileuszu Instytutu Gospodarstwa Społecznego pt. „Teoria i praktyka polityki społecznej”, 19–21 maja 2021 r.pl
dc.referencesCorsaro William A. (2015) The Sociology of Childhood. Fourth Edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.pl
dc.referencesDzieci wciąż głosu nie mają. Czy w ogóle je lubimy? Wywiad Joanny Cieśli z Ewą Maciejewską-Mroczek. „Polityka”, 11 lipca 2020 r. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1961732,1,dzieci-wciazglosu-nie-maja-czy-w-ogole-je-lubimy.read [dostęp 13.07.2021].pl
dc.referencesFavretto Anna Rosa, Fucci Stefania, Zaltron Francesca (2018) Codziennie praktyki w zdrowiu i chorobie. Metodologiczne rozważania nad kompetencjami dzieci [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 80−100.pl
dc.referencesGabriel Norman (2017) The Sociology of Early Childhood. Critical Perspectives. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.pl
dc.referencesJames Alison, James Adrian (2012) Key concepts in Childhood Studies. Second Edition. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.pl
dc.referencesJemielniak Dariusz, red. (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesJones Adele (2004) Involving Children and Young People as Researchers [w:] Sandy Fraser i in., eds., Doing Research with Children and Young People. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE, s. 113−130.pl
dc.referencesKodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi prowadzonych z perspektywy nauk społecznych (w tym interdyscyplinarnych childhood studies, etnografii, antropologii kulturowej, socjologii, Interdyscyplinarny Zespół Badań nad Dzieciństwem (Ewa Maciejwska-Mroczek, Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, Anna Witeska-Młynarczyk, współpraca: Zofia Boni, Anna Krawczyk) (2018) [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa Warszawa, s. 27−34.pl
dc.referencesKodeks etyki socjologa. Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Socjologicznego dnia 25 marca 2012 r. https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf [dostęp 16.07.2021].pl
dc.referencesLiamputtong Pranee (2007) Researching the Vulnerable. A Guide to Sensitive Research Methods. London, Thousand Oaks, New Dehli: SAGE.pl
dc.referencesLisek Michalska Jolanta (2012) Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodzensis, Folia Sociologica”, nr 42, s. 33−61.pl
dc.referencesMaciejewska-Mroczek Ewa (2018) Badania grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 35−60.pl
dc.referencesMaciejewska-Mroczek Ewa, Reimann Maria (2016) Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 42–55 www.przegladsocjologiijakosciowej.org [dostęp 20.06.2021].pl
dc.referencesMakaruk Katarzyna, Włodarczyk Joanna, Szredzińska Renata (2020) Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/0/0/e/500e0774b0109a6892ce777b0d-8595f528adea62/Negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakciepandemii.-Raport-z-badan-ilosciowych-1.pdf [dostęp 13.07.2021].pl
dc.referencesMazur Natalia (2020) Mały Polaku, jesteś nieważny. Czego dzieciaki nauczyły się w szkole przez ostatnie dwa miesiące. „Wolna sobota”, 16 maja 2020 https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,25949206,maly-polaku-jestes-niewazny-czego-dzieciaki-nauczyly-sie-w.html [dostęp 20.05.2020].pl
dc.referencesMikołajczyk-Lerman Grażyna (2017) Konwencja o prawach dziecka a realizacja praw dziecka z niepełnosprawnością w relacjach rówieśniczych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 4, s. 30−47. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.13.4.03 www.przegladsocjologiijakosciowej.org [dostęp 30.11.2017].pl
dc.referencesPetelewicz Marta (2016) Jakość życia dzieci a status społeczno-ekonomiczny rodziny. Teoria i badania. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesRakoczy Marta (2017) Czy w muzeum wszystko wolno? Problemy z nowoczesnym pajdocentryzmem. „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, nr 19. DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2017.19.550 https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2017/19-obrazy-dla-dzieci/czy-w-muzeum-wszystko-wolno-problemy-znowoczesnym-pajdocentryzmem [dostęp: 20.10.2021].pl
dc.referencesReimann Maria (2018) Gruby i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i niezdrowego człowieka [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa s. 138−149.pl
dc.referencesStatement of Ethical Practice (2017) British Sociological Association https://www.britsoc.co.uk/media/24310/bsa_statement_of_ethical_practice.pdf [dostęp 19.10.2021].pl
dc.referencesWalker Marion i in. (2012) “It came up to here”: learning from children’s flood narratives. „Children’s Geographies”, vol. 10, no. 2, s. 135–150.pl
dc.referencesWiteska-Młynarczyk Anna (2018) Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy [w:] Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, red., Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 61−79.pl
dc.contributor.authorEmailpaulina.bunio@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.4.01
dc.relation.volume17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0