Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarcysiak, Tomasz
dc.date.accessioned2021-12-13T12:43:51Z
dc.date.available2021-12-13T12:43:51Z
dc.date.issued2021-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39992
dc.description.abstractAlmost 10 years of cooperation with a photographer who accompanies me in field research prompts me to share my reflections and methodological comments resulting from the experience of building relationships between a researcher, an informant (informants), and a photographer. Following Piotr Sztompka, I would call this experience the process of shaping the sociological visual imagination. In general, dialogic reportage is about experiencing the world of others and about learning to discover another person as he/she sees himself/herself in the surrounding reality. In the article, I discuss the issues of dialog in visual research, the principles of good practice in sociological photography, and the idea of dialog reportage, illustrating the text with photographs from my own field research carried out as part of projects such as: ‘The identity of the post-immigrant community based on the example of Kosznajderia,’ ‘Everyday life of the inhabitants of the Cekcyn commune in the Tuchola Forest,’ ‘The impact of archaeological research on the integration of local communities under the project 1000 years of Upper Lusatia,’ and ‘Biographical sketches of the companions of the Volunteer Fire Brigades in the Golub-Dobrzyń commune.’ The author of all the photos is Dariusz Bareya, an artist photographer from Bydgoszcz.en
dc.description.abstractNiemal 10-letnia współpraca z fotografem, który towarzyszy mi w badaniach terenowych, skłania do podzielenia się refleksją i uwagami metodologicznymi wynikającymi z doświadczenia budowania relacji pomiędzy badaczem, informatorem (informatorami) a fotografem. Doświadczenie to nazwałbym, za Piotrem Sztompką, procesem kształtowania się socjologicznej wyobraźni wizualnej. W ogólnym rozumieniu reportaż dialogiczny polega na doświadczaniu świata innych oraz na nauce odkrywania drugiego człowieka takim, jakim on sam widzi siebie w otaczającej go rzeczywistości. W artykule omawiam kwestie dialogu w badaniach wizualnych, zasady dobrej praktyki fotografii socjologicznej oraz ideę reportażu dialogicznego, ilustrując fotografiami z własnych badań terenowych prowadzonych w ramach takich projektów jak: „Tożsamość społeczności postmigracyjnej na przykładzie Kosznajderii”, „Życie codzienne mieszkańców gminy Cekcyn w Borach Tucholskich”, „Wpływ badań archeologicznych na integrację społeczności lokalnych w ramach projektu 1000 lat Górnych Łużyc” oraz „Szkice biograficzne druhów Ochotniczych Straży Pożarnych w gminie Golub-Dobrzyń”. Autorem wszystkich fotografii jest bydgoski artysta fotografik Dariusz Bareya.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectdialog reportageen
dc.subjectphotographyen
dc.subjectphotojournalismen
dc.subjectvisual sociologyen
dc.subjectdocumentary photographyen
dc.subjectvisual imaginationen
dc.subjectreportaż dialogicznypl
dc.subjectfotografiapl
dc.subjectfotoreportażpl
dc.subjectsocjologia wizualnapl
dc.subjectfotografia dokumentalistycznapl
dc.subjectwyobraźnia wizualnapl
dc.titleFotografia socjologiczna – w kierunku reportażu dialogicznegopl
dc.title.alternativeSociological Photography: Toward Dialogical Reportageen
dc.typeArticle
dc.page.number44-66
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Bankowa w Toruniupl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBabbie Earl (2007) Badania społeczne w praktyce. Przełożyli Agnieszka Kłoskowska-Dudzińska i in. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesBang Hyejin i in. (2016) Picture Perfect: How Photographs Influence Emotion, Attention and Selection in Social Media News Posts. Odczyt zaprezentowany w 2016 r. podczas „Annual Conference of the Association for Education in Journalism and Mass Communication”, Minneapolis.pl
dc.referencesBaruchel Sylvain i in. (2006) Photo Elicitation Interview (PEI): Using Photos to Elicit Children’s Perspectives. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 5, no. 3, s. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1177/160940690600500301 https://journals.sagepub.com/home/ijq [dostęp 18.05.2021].pl
dc.referencesBecker Howard Saul (1974) Photography and Sociology. „Studies in Visual Communication”, vol. 1, s. 3–26. https://repository.upenn.edu/svc/vol1/iss1/3 [dostęp 19.04.2021].pl
dc.referencesBecker Howard Saul (1995) Visual sociology, documentary photography, and photojournalism: It’s (almost) all a matter of context. „Visual Sociology”, vol. 10, no. (1-2), s. 5–14.pl
dc.referencesBecker Howard Saul (2012) Socjologia wizualna, fotografia dokumentalna i fotografia reporterska: prawie wszystko zależy od kontekstu [w:] Małgorzata Boguni-Borowska, Piotr Sztompka, red., Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Warszawa: Wydawnictwo ZNAK, s. 761–778.pl
dc.referencesBohm David (2003) On Dialogue. Edited by Lee Nichol. London, New York: Taylor & Francis e-Library.pl
dc.referencesDempsey John V., Tucker Susan A. (1994) Using Photo-Interviewing as a Tool for Research and Evaluation. „Educational Technology”, vol. 34, no. 4, s. 55–62 http://www.jstor.org/stable/44428176 [dostęp 15.09.2021].pl
dc.referencesFairey Tiffany, Orton Liz (2019) Photography as Dialogue. „Photography and Culture”, vol. 12, no. 3, s. 299−305.pl
dc.referencesGagnon Julie (2008) Ces lieux qui m’habitent. Faculté d’aménagement, d’architecture et des arts visuels. Québec: Université Laval.pl
dc.referencesGauβ Karl-Markus (2015) Umierający Europejczycy. Przełożyła Alicja Rosenau. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesHarper Douglas (2016) The Development of Visual Sociology: A view from the inside. „Società Mutamento Politica”, vol. 7, no. 14, s. 237–250.pl
dc.referencesHeng Terence (2016) Visual Methods in the Field. Photography for the Social Sciences. London: Routledge.pl
dc.referencesHeng Terence (2019) Creating Visual Essays: Narrative and Thematic Approaches [w:] L. Pauwels, D. Mannay, eds., The Sage Handbook of Visual Research Methods. London: Sage, s. 617–628.pl
dc.referencesHeng Terence (2020) Of Gods, Gifts and Ghosts. London: Routledge.pl
dc.referencesJeffrey Ian (2014) Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Przełożył Jakub Jedliński. Kraków: UNIVERSITAS.pl
dc.referencesJones Stacy Holman, Adams Tony E., Ellis Carolin (2015) Handbook of Autoethnography. Routledge: Walnut Creek.pl
dc.referencesKafar Marcin, Kacperczyk Anna (2020) Autoetnograficzne „zbliżenia” i „oddalenia”. O autetnografii w Polsce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKay Tamara (2011) Building Solidarity with Subjects and Audience in Sociology and Documentary Photography. „Sociological Forum”, vol. 26, no. 2, s. 424–430.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof Tomasz (2019) Kreatywność w badaniach jakościowych. Pomiędzy procedurami a intuicją. „Przegląd Socjologii Jakościowej”. t. 15, nr 3, s. 30–54. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.3.03 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/index_pl.php [dostęp 17.11.2021].pl
dc.referencesKonecki Krzysztof Tomasz, Kacperczyk Anna (2020) Wizualizacje życia codziennego w badaniach interakcjonistycznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKuszyk Karolina (2019) Poniemieckie. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesLévi-Strauss Claude (2020) Mit i znaczenie. Pięć wykładów przygotowanych dla radia przez Claude’a Lévi-Straussa. Przełożyli Monika Eccles, Rafał Wiśniewski. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.referencesMarcysiak Tomasz (2015) Życie społeczne w gminie Cekcyn. Szkic socjologiczny. Toruń: WSB w Toruniu.pl
dc.referencesMarcysiak Tomasz (2019a) Kosznajderia – przerwana tożsamość [w:] Anna Brzezińska, Agnieszka Szczepaniak-Koll, Anna Szymoszyn, red., 300 lat Bambrów w Poznaniu. Wkład małych wspólnot migracyjnych w dziedzictwo kulturowe Polski. Poznań: Wydawnictwo Miejskie Posnania, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, s. 88–114.pl
dc.referencesMarcysiak Tomasz (2019b) WODA NAPRZÓD! Szkice z wywiadów autobiograficznych druhów Ochotniczych Straży Pożarnych z gminy wiejskiej Golub-Dobrzyń. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.referencesMarcysiak Tomasz, Pretkiel Ilona, Raszkowska Aneta (2017) Between Sociology and Archaeology – On Advantages of Interdisciplinary Research in Villages of Former Recovered Territories. „Torun Social Science Review”, vol. 3, no 2/2017 s. 11–21.pl
dc.referencesMeron Yaron (2019) Photographic (In)authenticity Making Strange as a Creative Practice Response. „Video Journal of Education and Pedagogy”, vol. 4, no. 2, s. 60–81. DOI: 10.1163/23644583-00401018 https://videoeducationjournal.springeropen.com/ [dostęp 17.11.2021].pl
dc.referencesMorris John Godfrey (2007) Zdobyć zdjęcie. Moja historia fotografii prasowej. Przełożył Maciej Świerkocki. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.pl
dc.referencesOlechnicki Krzysztof (2003) Antropologia obrazu. Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.referencesPajączkowska Agnieszka (2019) Wędrowny Zakład Fotograficzny. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesPollack Martin (2017) Topografia pamięci. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.referencesRoland Barthes (1999) Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Farrar, Straus & Giroux Inc.pl
dc.referencesRose Gillian (2010) Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesRouillé André (2007) Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Przełożył Oskar Hedemann. Kraków: TAiWPN UNIVERSITATIS.pl
dc.referencesRychliński Stanisław (2001) Lustracje społeczne. Warszawa: Instytut Polityki Społecznej i Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.pl
dc.referencesSerafinelli Elisa (2017) Analysis of Photo Sharing and Visual Social Relationships. Instagram as Case Study. „Photographies”, vol. 10, no. 1, s. 91–111. DOI: https://doi.org/10.1080/17540763.2016.1258657 https://www.tandfonline.com/toc/rpho20/current [dostęp 11.09.2021].pl
dc.referencesSontag Susan (2012) Świat obrazów [w:] Małgorzata Boguni-Borowska, Piotr Sztompka, red., Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Warszawa: Wydawnictwo ZNAK, s. 387–404.pl
dc.referencesStachowska Iwona (2009) Między dokumentacją a kreacją. Rola ciała w fotografii współczesnej. „Pismo Artystyczne”, Format 57/2009, s. 7–10.pl
dc.referencesStanley Nick (1996) Photography and the Politics of Engagement. „Journal of Art & Design Education”, vol. 15, no. 1, s. 95–100. DOI: 10.1111/j.1476-8070.1996.tb00653.x https://onlinelibrary.wiley.com/journal/14768070 [dostęp 12.09.2021].pl
dc.referencesSuchar Charles S. (1997) Grounding Visual Sociology Research in Shooting Scripts. „Qualitative Sociology”, vol. 20, no. 1, s. 33–55.pl
dc.referencesSzarkowski John (2005) The Photographer’s Eye and Stephen Shore. The Nature of Photographs [w:] Ashley la Grange, ed., Basic Critical Theory for Photographers. Linacre House, Jordan Hill, Oxford: Elsevier, s. 15−29.pl
dc.referencesSztompka Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo PWN.pl
dc.referencesSztompka Piotr (2012) Wyobraźnia wizualna i socjologia [w:] Małgorzata Boguni-Borowska, Piotr Sztompka, red., Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Warszawa: Wydawnictwo ZNAK, s. 11–41.pl
dc.referencesUrry John (2007) Spojrzenie turysty. Przełożyła Alicja Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.pl
dc.contributor.authorEmailtomasz.marcysiak@wsb.bydgoszcz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.17.4.03
dc.relation.volume17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0