dc.contributor.author | Pałuszyńska, Edyta | |
dc.contributor.author | Gaze, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-03-10T14:55:16Z | |
dc.date.available | 2022-03-10T14:55:16Z | |
dc.date.issued | 2021-12-30 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41020 | |
dc.description.abstract | The article presents the assumptions, theses, concepts and postulates of the papers published in the 28th volume of the “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” journal under the title “Komunikacja – język – kultura. Nowe ścieżki w glottodydaktyce polonistycznej”. The authors of the discussed texts focus on such issues as: diagnosing the levels of language proficiency, intercultural communication, teaching groups from specific countries and cultures, teaching groups with special educational needs, new solutions in the methodology of teaching subsystems and skills, genres, texts and content teaching, new techniques in remote teaching. | en |
dc.description.abstract | W artykule zostały przedstawione założenia, tezy, koncepcje i postulaty prac zamieszczonych w 28. tomie czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” zatytułowanym Komunikacja – język – kultura. Nowe ścieżki w glottodydaktyce polonistycznej. Autorzy omawianych tekstów koncentrują się na takich kwestiach, jak: diagnozowanie poziomów biegłości językowej, komunikacja międzykulturowa, nauczanie grup pochodzących z określonych krajów i kręgów kulturowych, nauczanie grup o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nowe rozwiązania w metodyce nauczania podsystemów i sprawności, gatunki, teksty i treści nauczania, nowe techniki w nauczaniu zdalnym. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | teaching Polish as a non-native language | en |
dc.subject | language teaching methodology | en |
dc.subject | levels of language proficiency | en |
dc.subject | teaching specialist language variants | en |
dc.subject | text in language teaching | en |
dc.subject | remote teaching | en |
dc.subject | glottodydaktyka | pl |
dc.subject | metodyka nauczania | pl |
dc.subject | poziomy biegłości językowej | pl |
dc.subject | nauczanie specjalistyczne | pl |
dc.subject | tekst w nauczaniu | pl |
dc.subject | nauczanie zdalne | pl |
dc.title | Praktyka (glotto)dydaktyczna z perspektywy naukowej: poszukiwanie nowych inspiracji, rozwiązań i metod w procesie kształcenia | pl |
dc.title.alternative | Teaching polish as a non-native language from a scientific perspective: searching for new inspirations, solutions and methods in the educational process | en |
dc.type | Other | |
dc.page.number | 9-19 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Pałuszyńska, Edyta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Gaze, Mateusz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Dąbrowska A., 2012, Kto, gdzie, kiedy i dlaczego uczył (się) dawniej języka polskiego jako obcego?, w: A. Markowski, R. Pawelec (red.), Oblicza polszczyzny, Warszawa, s. 191–210. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa. | pl |
dc.references | Grzegorczykowa R., 1984, Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa. | pl |
dc.references | Grzegorczykowa R., 1997, Nowe spojrzenie na kategorię aspektu w perspektywie semantyki kognitywnej, w: R. Grzegorczykowa, Z. Zaron (red.), Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi, Warszawa, s. 25–38. | pl |
dc.references | Karolczuk, A., 2010, Teksty, „podteksty” i konteksty a przyswajanie aspektu, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 251–256. | pl |
dc.references | Komorowska H., 2005, Testowanie językowych osiągnięć uczniów – trudności i zagrożenia, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 41–51. | pl |
dc.references | Miodunka W., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków. | pl |
dc.references | Möller S., 2013, Berlin–Warszawa–Express. Pociąg do Polski, Poznań. | pl |
dc.references | Ruta-Korytowska K., 2018, Poziom sprawności czytania i pisania u studentów z dysfunkcją słuchu, Poznań. | pl |
dc.references | Sasaki K., 2017, Jestem Kazu. Japończyk w Polsce, Bydgoszcz. | pl |
dc.references | Seretny A., Lipińska E. (red.), 2021, Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, Kraków. | pl |
dc.references | Wielkiewicz-Jałmużna D., 2008, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1952–2002, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 15. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2013, Dyskurs glottodydaktyczny na łamach „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”w latach 1987–2013, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 20, s. 11–21. | pl |
dc.references | Zarzycka G., Grochala B. (red.), 2020, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27. https://doi.org/10.18778%2F0860-6587 | pl |
dc.references | Ziarkowska-Kubiak B., 2011, O potrzebie zmian w programach i metodach nauczania Głuchych Polaków języka i kultury polskiej, w: E. Twardowska, M. Kowalska (red.), Edukacja niesłyszących, Łódź, s. 77–91. | pl |
dc.references | http://polonicum.uw.edu.pl/ (dostęp: 01.10.2021). | pl |
dc.references | System certyfikacji, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji/ (dostęp: 01.10.2021). | pl |
dc.references | https://www.umcs.pl/pl/o-nas,8071.htm (dostęp: 1.10.2021). | pl |
dc.contributor.authorEmail | Pałuszyńska, Edyta - edyta.paluszynska@uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Gaze, Mateusz - mateusz.gaze@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.28.01 | |
dc.relation.volume | 28 | |