Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrizel-Kania, Adriana
dc.date.accessioned2022-03-10T14:55:25Z
dc.date.available2022-03-10T14:55:25Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41029
dc.description.abstractThe subject of the article is the influence of neurobiological and cultural factors on the ways of acquiring and processing information, which in turn determine the choice of learning methods. The paper discusses the issue of hemispherical preferences in the educational context. The starting point of the research is the thesis that individuals using Mandarin as their native tongue and raised in the Chinese culture prefer those ways of acquiring knowledge which activate the right cerebral hemisphere. The research presents the results of observations and interviews held with students from China who have been learning Polish as a foreign language, about the learning methods and techniques that they use. The research conclusions have been interpreted on the basis of the cultural factors (native tongue and social practices) that are particularly conducive to choosing right-hemisphere strategies in the learning process.  en
dc.description.abstractNiniejszy artykuł podejmuje kwestie wpływu uwarunkowań neurobiologicznych oraz czynników kulturowych na sposoby zdobywania i przetwarzania informacji, co z kolei determinuje wybór sposobów uczenia się. W artykule omówiona została kwestia preferencji półkulowych w kontekście edukacyjnym. Podstawą wywodu oraz przyczynkiem do podjęcia badań sondażowych jest hipoteza, że osoby wychowane w kulturze chińskiej i posługujące się językiem mandaryńskim jako ojczystym częściej stosują strategie prawopółkulowe niż przedstawiciele kultury Zachodu, których język ojczysty różni się znacząco od mandaryńskiego w zakresie systemu fonetyczno-fonologicznego, leksyki, pisma oraz gramatyki. W części badawczej zaprezentowano wyniki obserwacji i badań sondażowych przeprowadzonych wśród słuchaczy studiów polonistycznych pochodzących z Chin. Podstawowy cel obserwacji stanowiła identyfikacja stosowanych przez nich metod i technik uczenia się. Wnioski płynące z badań zostały zinterpretowane w oparciu o czynniki kulturowe (język ojczysty i praktyki społeczne), które w sposób szczególny mogą wpływać na wybór strategii prawopółkulowych w procesie uczenia się języka obcego. pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPolish as a foreign languageen
dc.subjectChineseen
dc.subjectcultural aspectsen
dc.subjectlearning patternsen
dc.subjectrigh-brained strategiesen
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectstrategie prawopółkulowepl
dc.subjectstyl poznawczypl
dc.subjectjęzyk chińskipl
dc.titleSposoby zdobywania i przetwarzania informacji w ujęciu neurobiologicznym i kulturowym. Przykład studentów chińskich uczących się języka polskiegopl
dc.title.alternativeThe neurobiological and cultural aspects of the ways of acquiring and processing information, as exemplified by chinese students learning polish as a foreign languageen
dc.typeArticle
dc.page.number145-157
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki, Instytut Glottodydaktyki Polonistycznej, ul. Grodzka 64, 31-004 Krakówpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAfek J., Gut A., 2017, O chińskim modelu wczesnej edukacji dziecięcej w kontekście międzykulturowych badań psychologicznych, „Roczniki Humanistyczne”, nr 65(9), s. 5–28. DOI 10.18290/rh.2017.65.9-1pl
dc.referencesBerko Gleason J., Bernstein Ratner N., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.pl
dc.referencesBoski P., 2010, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa.pl
dc.referencesBudohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule – jeden mózg, Warszawa.pl
dc.referencesCao F., Vu M., Chan D.H.L., Lawrence J.M., Harris L.N., Guan Q., Xu Y., Perfetti C.A., 2013, Writing affects the brain network of reading in Chinese: A functional magnetic resonance imaging study. „Human Brain Mapping”, 34 (7), s. 1670–1684. DOI: 10.1002/hbm.22017pl
dc.referencesCieszyńska-Rożek J., 2013, Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, Kraków.pl
dc.referencesDurham W., 1991, Coevolution – genes, culture, and human diversity, Stanford.pl
dc.referencesGazzaniga M.S., 2011, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi, Sopot.pl
dc.referencesGrabowska A., 2012, Lateralizacja funkcji psychicznych w mózgu człowieka, w: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa, s. 443–488.pl
dc.referencesHall E., 1976/2001, Poza kulturą, Warszawa.pl
dc.referencesJacoby M., 2016, Chiny bez makijażu, Warszawa.pl
dc.referencesJianquiao G., Gang P., Bingjiang L., Yi W., Yan Z., Zhendong N. i in., 2015, Cross-language differences in the brain network subserving intelligible speech, Proceedings National Academy of Sciences of the USA, t. 112:10, s. 2972–2977. DOI: 10.1073/pnas.1416000112pl
dc.referencesKohn L., 2012, Taoizm. Wprowadzenie, Kraków.pl
dc.referencesMarkus H., Kitayama S., 1993, Kultura i ja. Implikacje dla celów poznawczych, emocji i motywacji, „Nowiny Psychologiczne, nr 3, s. 5–70.pl
dc.referencesMatsumoto D., Juang l., 2007, Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.pl
dc.referencesNisbett R.E., 2010, Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ, Sopot.pl
dc.referencesNisbett R.E., 2015, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, Sopot.pl
dc.referencesNisbett R.E., Peng K., Choi I., Norenzayan A., 2001, Culture and systems of thought: Holistic versus analytic cognition, ,,Psychological Review”, nr 108, s. 291–310. DOI: 10.1037/0033-295x.108.2.291pl
dc.referencesNorenzayan A., Smith E., Kim B.J, Nisbett R.E., 2002, Cultural preferences for formal versus intuitive reasoning, „Cognitive Science”, nr 26, s. 653–684. DOI 10.1016/S0364-0213(02)00082-4pl
dc.referencesPanasiuk J., 2017, Neurobiologiczne podstawy mowy, w: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii, Gdańsk, s. 359–409.pl
dc.referencesStanulewicz D., 2018, Język a kultura i środowisko, w: E. Czaplewska (red.), Logopedia międzykulturowa, Gdańsk, s. 26–39.pl
dc.referencesSzeląg E., 2012, Mózgowe mechanizmy mowy, w: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), Mózg a zachowanie, Warszawa, s. 489–524.pl
dc.referencesTomasello M., 2002, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa.pl
dc.contributor.authorEmailadriana.prizel-kania@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.28.10
dc.relation.volume28


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0