dc.contributor.author | Jurewicz-Nowak, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2022-03-10T14:55:35Z | |
dc.date.available | 2022-03-10T14:55:35Z | |
dc.date.issued | 2021-12-30 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41042 | |
dc.description.abstract | The article deals with the issue of adaptation of knowledge about human rights in Polish as a foreign language at the beginner level. It presents the possibilities of using a foreign language as a tool to acquire knowledge in the field of human rights. The purpose of the article is to present examples of sample exercises. The material basis is legal documents: Universal Declaration of Human Rights (1948), Declaration of the Rights of the Child (1959) and the Convention on Combating Discrimination in the Field of Education (1960). The concept of the classes uses the CLIL didactic approach (integrated subject and language teaching). | en |
dc.description.abstract | Artykuł porusza kwestię adaptacji wiedzy o prawach człowieka na zajęciach języka polskiego jako obcego na poziomie początkującym. Przedstawia możliwości zastosowania języka obcego jako narzędzia do zdobycia wiedzy w zakresie praw człowieka. Celem artykułu jest przedstawienie propozycji przykładowych ćwiczeń. Podstawę materiałową stanowią dokumenty prawne: Powszechna deklaracja praw człowieka (1948), Deklaracja praw dziecka (1959) oraz Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty (1960). W koncepcji zajęć wykorzystano podejście dydaktyczne CLIL (zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe). | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | content and language integrated learning | en |
dc.subject | human rights in Polish | en |
dc.subject | teaching aids | en |
dc.subject | nauczanie języka polskiego jako obcego | pl |
dc.subject | wiedza o prawach i wolnościach człowieka | pl |
dc.subject | materiały dydaktyczne | pl |
dc.subject | kształcenie CLIL | pl |
dc.title | Z glottodydaktycznego warsztatu. Aplikacja wiedzy o prawach człowieka na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomie A1 | pl |
dc.title.alternative | From a language teacher’s workshop. Application of knowledge about human rights in classes of polish as a foreign language at A1 level | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 341-351 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej, al. Wojska Polskiego 69, 65-752 Zielona Góra | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Domagała A., Florczak A., 2018, Prawa człowieka. Materiały edukacyjne, Wrocław. | pl |
dc.references | Domagała A., Krawczak-Chmielecka A., Mikulska-Jolles A., 2018, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, Wrocław. | pl |
dc.references | Gębal P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje dydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 19–33. | pl |
dc.references | Handzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 21, s. 145–152. | pl |
dc.references | Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków. | pl |
dc.references | Kłoskowska A., 2005, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa. | pl |
dc.references | Lister J., 1993, Prawa człowieka. Jak o nich uczyć, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa. | pl |
dc.references | Malinowski B., 2006, Polski język prawny. Wybrane zagadnienia, Warszawa. | pl |
dc.references | Okoń W., 2001, Nowy słownik pedagogiczny, wyd. 3, Warszawa. | pl |
dc.references | Pacholski M., Słaboń A., 2001, Słownik pojęć socjologicznych, wyd. 2, Kraków. | pl |
dc.references | Pieńkos J.,1999, Podstawy juryslingwistyki: Język w prawie – prawo w języku, Warszawa. | pl |
dc.references | Podsiadło-Dacewicz I. (red.), 2005, Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa. | pl |
dc.references | Rzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 97–113 | pl |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Wróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków. | pl |
dc.references | Deklaracja praw dziecka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html (dostęp: 8.09.2021). | pl |
dc.references | Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1960.html (dostęp: 20.04.2020). | pl |
dc.references | Materiały graficzne https://pixabay.com/pl/ (dostęp: 20.04.2020). | pl |
dc.references | Powszechna deklaracja praw człowieka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (dostęp: 20.04.2020). | pl |
dc.references | Powszechna deklaracja praw człowieka w różnych językach https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/SearchByLang.aspx (dostęp: 20.04.2020). | pl |
dc.references | Projekt Angéliki Dass pt. „Humanae” https://www.ted.com/talks/angelica_dass_the_beauty_of_human_skin_in_every_color/transcript?language=pl (dostęp: 20.04.2020). | pl |
dc.references | Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”: http://civilitas.org.pl/ (dostęp: 20.05.2020). | pl |
dc.contributor.authorEmail | m.jurewicz@ifp.uz.zgora.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.28.23 | |
dc.relation.volume | 28 | |