Show simple item record

dc.contributor.authorJurewicz-Nowak, Magdalena
dc.date.accessioned2022-03-10T14:55:35Z
dc.date.available2022-03-10T14:55:35Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41042
dc.description.abstractThe article deals with the issue of adaptation of knowledge about human rights in Polish as a foreign language at the beginner level. It presents the possibilities of using a foreign language as a tool to acquire knowledge in the field of human rights. The purpose of the article is to present examples of sample exercises. The material basis is legal documents: Universal Declaration of Human Rights (1948), Declaration of the Rights of the Child (1959) and the Convention on Combating Discrimination in the Field of Education (1960). The concept of the classes uses the CLIL didactic approach (integrated subject and language teaching).en
dc.description.abstractArtykuł porusza kwestię adaptacji wiedzy o prawach człowieka na zajęciach języka polskiego jako obcego na poziomie początkującym. Przedstawia możliwości zastosowania języka obcego jako narzędzia do zdobycia wiedzy w zakresie praw człowieka. Celem artykułu jest przedstawienie propozycji przykładowych ćwiczeń. Podstawę materiałową stanowią dokumenty prawne: Powszechna deklaracja praw człowieka (1948), Deklaracja praw dziecka (1959) oraz Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty (1960). W koncepcji zajęć wykorzystano podejście dydaktyczne CLIL (zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe). pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectcontent and language integrated learningen
dc.subjecthuman rights in Polishen
dc.subjectteaching aidsen
dc.subjectnauczanie języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectwiedza o prawach i wolnościach człowiekapl
dc.subjectmateriały dydaktycznepl
dc.subjectkształcenie CLILpl
dc.titleZ glottodydaktycznego warsztatu. Aplikacja wiedzy o prawach człowieka na zajęciach z języka polskiego jako obcego na poziomie A1pl
dc.title.alternativeFrom a language teacher’s workshop. Application of knowledge about human rights in classes of polish as a foreign language at A1 levelen
dc.typeArticle
dc.page.number341-351
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej, al. Wojska Polskiego 69, 65-752 Zielona Górapl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesDomagała A., Florczak A., 2018, Prawa człowieka. Materiały edukacyjne, Wrocław.pl
dc.referencesDomagała A., Krawczak-Chmielecka A., Mikulska-Jolles A., 2018, Wokół dyskryminacji. Materiały edukacyjne, Wrocław.pl
dc.referencesGębal P., 2016, Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje dydaktyki specjalistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 19–33.pl
dc.referencesHandzel A., 2014, Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 21, s. 145–152.pl
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesKłoskowska A., 2005, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.pl
dc.referencesLister J., 1993, Prawa człowieka. Jak o nich uczyć, Fundacja Edukacja dla Demokracji, Warszawa.pl
dc.referencesMalinowski B., 2006, Polski język prawny. Wybrane zagadnienia, Warszawa.pl
dc.referencesOkoń W., 2001, Nowy słownik pedagogiczny, wyd. 3, Warszawa.pl
dc.referencesPacholski M., Słaboń A., 2001, Słownik pojęć socjologicznych, wyd. 2, Kraków.pl
dc.referencesPieńkos J.,1999, Podstawy juryslingwistyki: Język w prawie – prawo w języku, Warszawa.pl
dc.referencesPodsiadło-Dacewicz I. (red.), 2005, Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Warszawa.pl
dc.referencesRzeszutko-Iwan M., 2016, Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 23, s. 97–113pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesWróblewski B., 1948, Język prawny i prawniczy, Kraków.pl
dc.referencesDeklaracja praw dziecka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1959.html (dostęp: 8.09.2021).pl
dc.referencesKonwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1960.html (dostęp: 20.04.2020).pl
dc.referencesMateriały graficzne https://pixabay.com/pl/ (dostęp: 20.04.2020).pl
dc.referencesPowszechna deklaracja praw człowieka http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/onz/1948.html (dostęp: 20.04.2020).pl
dc.referencesPowszechna deklaracja praw człowieka w różnych językach https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/SearchByLang.aspx (dostęp: 20.04.2020).pl
dc.referencesProjekt Angéliki Dass pt. „Humanae” https://www.ted.com/talks/angelica_dass_the_beauty_of_human_skin_in_every_color/transcript?language=pl (dostęp: 20.04.2020).pl
dc.referencesZielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne „Civilitas”: http://civilitas.org.pl/ (dostęp: 20.05.2020).pl
dc.contributor.authorEmailm.jurewicz@ifp.uz.zgora.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.28.23
dc.relation.volume28


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0