Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChawrilska, Irena
dc.date.accessioned2022-03-10T14:55:37Z
dc.date.available2022-03-10T14:55:37Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41045
dc.description.abstractThe article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote education, taking into account both online teaching and remote teaching. The following are considered important aspects of distance learning: building a community of learners, teaching presence, and scaffolding learning with the use of critical thinking routines. In the text, the author discusses an example of a lesson of Polish as a foreign language, during which critical thinking strategies were used. en
dc.description.abstractAutorka artykułu koncentruje się w tekście na wykorzystaniu popularnych w ostatnim czasie w dydaktyce narzędziach krytycznego myślenia (oddzielając jednocześnie owe narzędzia od critical thinking) na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej, biorąc zarówno pod uwagę kursy online (online teaching), jak i nauczanie zdalne (remote teaching). Za istotne aspekty nauczania zdalnego uznane zostają: budowanie społeczności uczących się (building community of learners), obecność nauczyciela (teaching presence), budowanie rusztowania (scaffolding learning) z wykorzystaniem rutyn krytycznego myślenia. W tekście autorka omawia przykład lekcji języka polskiego jako obcego, podczas której zostały wykorzystane strategie krytycznego myślenia.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcritical thinkingen
dc.subjectremote educationen
dc.subjectcritical thinking routinesen
dc.subjectscaffolding learningen
dc.subjectcommunity of learnersen
dc.subjectkrytyczne myśleniepl
dc.subjectedukacja zdalnapl
dc.subjectrutyny krytycznego myśleniapl
dc.subjectbudowanie rusztowaniapl
dc.subjectspołeczność uczących siępl
dc.titleNarzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnejpl
dc.title.alternativeCritical thinking strategies in lessons of polish as a foreign language in the age of remote educationen
dc.typeArticle
dc.page.number379-391
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańskpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAnderson Lorin W., Krathwoh David R., 2001, A taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives, Nowy Jork.pl
dc.referencesBędkowski M, To Teach Critical Thinking and Clear Speaking. Postulates of Criticism and Clarity and the Issue of So Called General Logic, „Studia Semiotyczne – English Supplement” 2020, Vol. XXXI, s. 167–183, DOI: 10.26333/sts.xxxiii2.04pl
dc.referencesEnnis R.H., 1996, Critical Thinking Dispositions: Their Nature and Assessability, „Informal Logic” 18(2–3).pl
dc.referencesGarrison D.R., 2007, Online Community Of Inquiry Review: Social, Cognitive, And Teaching Presence Issues https://www.researchgate.net/publication/242682355_Online_community_of_inquiry_review_Social_cognitive_and_teaching_presence_issues (dostęp: 10.05.2021).pl
dc.referencesKwiatkowski S., 2018, Kompetencje przyszłości, Warszawa.pl
dc.referencesMiodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesShaw R., Takeuchi Y., Shiwaku K., Fernandez G., Gwee Q., and Yang B., 2009, 1-2-3 of disaster education, Kyoto, Japan.pl
dc.referenceshttp://www.criticalthinking.pl/wprowadzenie/ (dostęp 05.05.2021).pl
dc.referenceshttps://deon.pl/kosciol/przed-kosciolem-spalili-ksiazki-o-harrym-potterze-to-wierni-je-przyniesli-bo-nadszedl-czas-zeby-zrobic-z-tym-porzadek,514248 (dostęp 05.05.2021).pl
dc.referenceshttps://mysleniekrytyczne.edu.pl/co-to-sa-narzedzia-krytycznego-myslenia/ (dostęp 10.05.2021).pl
dc.referenceshttps://natemat.pl/268573,ksieza-palili-ksiazki-w-gdansku-wzial-ich-na-celownik-zastepca-dulkiewicz (dostęp 05.05.2021).pl
dc.referenceshttps://tvn24.pl/pomorze/palenie-ksiazek-przed-kosciolem-w-gdansku-harry-potter-ma-zla-moc-ra923499-2294088 (dostęp 05.05.2021).pl
dc.referenceshttps://wiadomosci.onet.pl/kraj/palenie-ksiazek-przez-ksiezy-i-ministrantow-swiatowe-media-komentuja/zxrkrsd?utm_source=wiadomosci.onet.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 (dostęp 05.05.2021).pl
dc.referenceshttps://wiadomosci.onet.pl/trojmiasto/gdansk-palenie-ksiazek-w-gdansku-ksiadz-dostal-mandat-sprawa-w-prokuraturze/fk2yelz (dostęp 05.05.2021).pl
dc.referenceshttps://wiadomosci.wp.pl/bbc-napisalo-o-paleniu-ksiazek-przez-ksiezy-w-gdansku-6365714519611521a (dostęp 05.05.2021).pl
dc.contributor.authorEmailirena.chawrilska@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.28.26
dc.relation.volume28


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0