dc.contributor.author | Chawrilska, Irena | |
dc.date.accessioned | 2022-03-10T14:55:37Z | |
dc.date.available | 2022-03-10T14:55:37Z | |
dc.date.issued | 2021-12-30 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41045 | |
dc.description.abstract | The article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote education, taking into account both online teaching and remote teaching. The following are considered important aspects of distance learning: building a community of learners, teaching presence, and scaffolding learning with the use of critical thinking routines. In the text, the author discusses an example of a lesson of Polish as a foreign language, during which critical thinking strategies were used. | en |
dc.description.abstract | Autorka artykułu koncentruje się w tekście na wykorzystaniu popularnych w ostatnim czasie w dydaktyce narzędziach krytycznego myślenia (oddzielając jednocześnie owe narzędzia od critical thinking) na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej, biorąc zarówno pod uwagę kursy online (online teaching), jak i nauczanie zdalne (remote teaching). Za istotne aspekty nauczania zdalnego uznane zostają: budowanie społeczności uczących się (building community of learners), obecność nauczyciela (teaching presence), budowanie rusztowania (scaffolding learning) z wykorzystaniem rutyn krytycznego myślenia. W tekście autorka omawia przykład lekcji języka polskiego jako obcego, podczas której zostały wykorzystane strategie krytycznego myślenia. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | critical thinking | en |
dc.subject | remote education | en |
dc.subject | critical thinking routines | en |
dc.subject | scaffolding learning | en |
dc.subject | community of learners | en |
dc.subject | krytyczne myślenie | pl |
dc.subject | edukacja zdalna | pl |
dc.subject | rutyny krytycznego myślenia | pl |
dc.subject | budowanie rusztowania | pl |
dc.subject | społeczność uczących się | pl |
dc.title | Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej | pl |
dc.title.alternative | Critical thinking strategies in lessons of polish as a foreign language in the age of remote education | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 379-391 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Anderson Lorin W., Krathwoh David R., 2001, A taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives, Nowy Jork. | pl |
dc.references | Będkowski M, To Teach Critical Thinking and Clear Speaking. Postulates of Criticism and Clarity and the Issue of So Called General Logic, „Studia Semiotyczne – English Supplement” 2020, Vol. XXXI, s. 167–183, DOI: 10.26333/sts.xxxiii2.04 | pl |
dc.references | Ennis R.H., 1996, Critical Thinking Dispositions: Their Nature and Assessability, „Informal Logic” 18(2–3). | pl |
dc.references | Garrison D.R., 2007, Online Community Of Inquiry Review: Social, Cognitive, And Teaching Presence Issues https://www.researchgate.net/publication/242682355_Online_community_of_inquiry_review_Social_cognitive_and_teaching_presence_issues (dostęp: 10.05.2021). | pl |
dc.references | Kwiatkowski S., 2018, Kompetencje przyszłości, Warszawa. | pl |
dc.references | Miodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa. | pl |
dc.references | Shaw R., Takeuchi Y., Shiwaku K., Fernandez G., Gwee Q., and Yang B., 2009, 1-2-3 of disaster education, Kyoto, Japan. | pl |
dc.references | http://www.criticalthinking.pl/wprowadzenie/ (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.references | https://deon.pl/kosciol/przed-kosciolem-spalili-ksiazki-o-harrym-potterze-to-wierni-je-przyniesli-bo-nadszedl-czas-zeby-zrobic-z-tym-porzadek,514248 (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.references | https://mysleniekrytyczne.edu.pl/co-to-sa-narzedzia-krytycznego-myslenia/ (dostęp 10.05.2021). | pl |
dc.references | https://natemat.pl/268573,ksieza-palili-ksiazki-w-gdansku-wzial-ich-na-celownik-zastepca-dulkiewicz (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.references | https://tvn24.pl/pomorze/palenie-ksiazek-przed-kosciolem-w-gdansku-harry-potter-ma-zla-moc-ra923499-2294088 (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.references | https://wiadomosci.onet.pl/kraj/palenie-ksiazek-przez-ksiezy-i-ministrantow-swiatowe-media-komentuja/zxrkrsd?utm_source=wiadomosci.onet.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.references | https://wiadomosci.onet.pl/trojmiasto/gdansk-palenie-ksiazek-w-gdansku-ksiadz-dostal-mandat-sprawa-w-prokuraturze/fk2yelz (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.references | https://wiadomosci.wp.pl/bbc-napisalo-o-paleniu-ksiazek-przez-ksiezy-w-gdansku-6365714519611521a (dostęp 05.05.2021). | pl |
dc.contributor.authorEmail | irena.chawrilska@ug.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.28.26 | |
dc.relation.volume | 28 | |