Show simple item record

dc.contributor.authorŻadkowska, Magdalena
dc.contributor.authorHerzberg-Kurasz, Magdalena
dc.date.accessioned2022-03-29T09:32:45Z
dc.date.available2022-03-29T09:32:45Z
dc.date.issued2022-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41359
dc.description.abstractThe COVID-19 pandemic has affected the situation of many families. The introduced restrictions on movement along with the subsequent closing of borders halted traffic throughout the existing communication routes. Young adults who have (recently) been living on their own – working, studying, building intimate relationships – found themselves in a situation in which they returned and started living at home again with their parents, siblings, families, and sometimes with their partners.For some families, such returns can translate into an improvement in the quality of their relationships. For others, the return can be a difficult and demanding experience for one or both sides. Working out ways to move around in a shared space can prove to be a challenge, as can the potential return to the roles of a child and a parent living under one roof again.The returns and the motivations behind them, provoked by the COVID-19 pandemic, are of a different nature than those usually described. What is characteristic of them is their sudden nature as well as the common ways of rationalization visible in the economic, health (e.g. in the meaning of ensuring the safety of the loved ones in light of a crisis situation), and relational spheres. However, the experience of “Covid returns” can permanently change the image of entering adulthood by increasing openness to the stage of living back in the family home. By means of presenting five cases of children returning home during the pandemic, this article demonstrates the practices of adaptation to new family situations and new spatial solutions, while at the same time reflecting different variants and effects of a temporary shifting back in time to the situation of a full nest.en
dc.description.abstractPandemia COVID-19 wpłynęła na sytuację wielu rodzin. Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się, zamykanie się kolejnych granic zatrzymało ruch w obrębie istniejących szlaków komunikacyjnych. Młode osoby dorosłe, żyjące od niedawna na własną rękę – pracując i/lub studiując, tworząc związki intymne – znalazły się w sytuacji ponownego zamieszkania ze swoimi rodzicami, rodzeństwem, rodzinami.Dla niektórych rodzin takie powroty mogą oznaczać poprawę jakości relacji, dla innych mogą być doświadczeniem trudnym i wymagającym. Wypracowanie sposobów poruszania się we wspólnej przestrzeni może okazać się wyzwaniem, podobnie jak powrót (jeśli nastąpił) do roli dziecka i roli rodzica zamieszkujących wspólne ognisko domowe „na nowo”.Powroty i stojące za nimi motywacje, wywołane pandemią COVID-19, mają inny charakter niż powroty opisywane dotychczas. Charakterystyczny i wspólny jest ich nagły charakter oraz podobne sposoby racjonalizowania powrotu uwidaczniające się w obszarze: ekonomicznym, zdrowotnym (w rozumieniu zapewnienia bezpieczeństwa najbliższym w obliczu sytuacji kryzysowej) oraz relacyjnym. Doświadczenie „powrotów covidowych” może jednak na stałe zmienić obraz wchodzenia w dorosłość, zwiększając otwartość na etap ponownego zamieszkania w domu rodzinnym. Niniejszy artykuł, dzięki prezentacji pięciu przypadków powrotu dzieci do domu na czas pandemii, przedstawia praktyki dostosowywania się do nowych sytuacji rodzinnych i nowych rozwiązań przestrzennych, odzwierciedlając jednocześnie różne warianty i skutki tymczasowego powrotu do sytuacji pełnego gniazda.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcase studyen
dc.subjectboomerangingen
dc.subjectadulthooden
dc.subjectCOVID-19 lockdownen
dc.subjectfamily practicesen
dc.subjectstudium przypadkupl
dc.subjectboomerangingpl
dc.subjectdorosłośćpl
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectpraktyki rodzinnepl
dc.title„Boomeranging covidowy” – o powrotach dorosłych dzieci do domów. Perspektywa rodzicówpl
dc.title.alternativeCovid Boomeranging: The Return of Adult Children. Parents’ Perspectiveen
dc.typeArticle
dc.page.number40-61
dc.contributor.authorAffiliationŻadkowska, Magdalena - Uniwersytet Gdańskipl
dc.contributor.authorAffiliationHerzberg-Kurasz, Magdalena - Uniwersytet Gdańskipl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesArnett Jeffrey Jensen (2000) Emerging Adulthood: A Theory of Development from the Late Teens Through the Twenties. „American Psychologist”, vol. 55, s. 469–480 https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469pl
dc.referencesBeaupré Pascale, Turcotte Pierre, Milan Anne (2006) When is junior moving out? Transitions from the parental home to independence. „Canadian Social Trends”, vol. 82, s. 9–15.pl
dc.referencesBenson Janel E., Furstenberg Frank F. (2006) Entry into adulthood: are adult role transitions meaningful markers of adult identity? „Advances in Life Course Research”, vol. 11 s. 199–224 https://doi.org/10.1016/S1040-2608(06)11008-4pl
dc.referencesBorlagdan Joseph (2015) Inequality and 21‐year‐olds’ negotiation of uncertain transitions to employment: A Bourdieusian approach. „Journal of Youth Studies”, vol. 18, no. 7, s. 839–854 https://doi.org/10.1080/13676261.2014.992327pl
dc.referencesBouchard Genevieve (2013) How Do Parents React When Their Children Leave Home? „An Integrative Review Journal of Adult Development Springer Journals”, s. 69–79 (DOI: 10.1007/s10804-013-9180-8).pl
dc.referencesCBOS (2017) Raport z badań, Pełnoletnie dzieci mieszkające z rodzicami https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_098_17.PDF [dostęp 31.08.2021].pl
dc.referencesCherlin Andrew J., Scabini Eugenia, Rossi Giovanna (1997) Still in the nest: Delayed home leaving in Europe and the United States. „Journal of Family Issues”, vol. 18, s. 572–575 https://doi.org/10.1177%2F019251397018006001pl
dc.referencesClemens W. Audura, Axelon Leland J. (1985) The Not-So-Empty-Nest: The Return of the Fledgling Adult. „Family Relations”, vol. 34, s. 259–264 https://doi.org/10.2307/583900pl
dc.referencesDu Bois-Reymond Manuela, López Blasco Andreu (2003) Yo-yo transitions and misleading trajectories: Towards integrated transition policies for young adults in Europe [w:] Andreu López Blasco, Wallace McNeish, Andreas Walther, eds., Young people and contradictions of inclusion: Towards integrated transition policies in Europe. Oxford: Policy Press, s. 19–42.pl
dc.referencesFadjukoff Päivi (2007) Identity formation in adulthood. Jyväskylä: Jyväskylä University Printing House.pl
dc.referencesGalland Olivier (2003) Adolescence, Post-Adolescence, Youth: Revised Interpretations. „Revue française de sociologie”, vol. 44, Supplement: An Annual English Selection, s. 163–188.pl
dc.referencesGaviria Sandra (2020) Revenir Vivre en familie. Devenir adulte autrement. Lormont: Le bord de L’eau.pl
dc.referencesGerring John (2004) What is a case study and what is it good for? „American Political Science Review”, vol. 98, no 2, s. 341–354.pl
dc.referencesGillespie Brian J. (2019) Adolescent intergenerational relationship dynamics and leaving and returning to the parental home. „Journal of Marriage and Family”, vol. 82, no. 3, s. 997–1014 https://doi.org/10.1111/jomf.12630pl
dc.referencesGrind Kirsten (2013) Mother, Can You Spare A Room? „The Wall Street Journal” https://www.wsj.com/articles/SB10001424127887323699704578326583020869940 [dostęp 31.08.2021].pl
dc.referencesHeinz Walter (2009) Youth transitions in an age of uncertainty [w:] Andy Furlong, (ed.), Handbook of Youth and Young. Adulthood New perspectives and agendas. London, New York: Routledge, s. 3–13 https://books.google.pl/?hl=pl [dostęp 31.08.2021].pl
dc.referencesHörschelmann Kathrin (2011) Theorising life transitions: Geographical perspectives. „Area”, vol. 43, no. 4, s. 378–383 https://doi.org/10.1111/j.1475-4762.2011.01056.xpl
dc.referencesKudlińska-Chróścicka Iwona (2019) Stawanie się osobą dorosłą w czasach płynnej nowoczesności w doświadczeniu wielkomiejskich młodych dorosłych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 15, nr 4, s. 34–59 https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.03pl
dc.referencesLipska Anna, Zagórska Wanda (2011) „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. „Psychologia Rozwojowa”, t. 16, nr 1, s. 9–21 (DOI: 10.4467/20843879PR.11.001.0174).pl
dc.referencesMaunaye Emmanuelle et al. (2019) Le domicile familial comme ressource? Expériences de recohabitation dans les transitions vers l’âge adulte. „Revue française des affaires sociales”, s. 143–166 https://doi.org/10.3917/rfas.192.0143pl
dc.referencesNeale Bren (2019) What is Qualitative Longitudinal Research? London: Bloomsbury.pl
dc.referencesNewman Susan (2013) Living with parents: Stunted development or opportunity? „Psychology Today” www.psychologytoday.com/blog/singletons/201301/living-parents-stunted-development-or-opportunity [dostęp 31.08.2021].pl
dc.referencesPustułka Paula, Buler Marta (2021) First-time motherhood and intergenerational solidarities during COVID-19. „Journal of Family Research” https://doi.org/10.20377/jfr-705pl
dc.referencesSandberg-Thomas Sara, Snyder Anastasia, Jang Bohyun J. (2015) Exiting and returning to the parental home for boomerang kids. „Journal of Marriage and Family”, vol. 77, no. 3, s. 806–818 https://doi.org/10.1111/jomf.12183pl
dc.referencesSettersten Richard Jr. (2011) Becoming adult: Meaning and makers for young Americans [w:] Waters Mary C. et al., (eds.), Coming of age in America: The transition to adulthood in twenty-first century. Berkley: University of California Press.pl
dc.referencesSettersten Richard Jr., Gannon Lynn (2005) Structure, agency, and the space between: On the challenges and contradictions of a blended view of the life course [w:] Levy Rene i in. (eds.), Towards an interdisciplinary perspective on the life course. Oxford, UK: Elsevier, s. 35–55.pl
dc.referencesVan de Velde Cécile (2008) Devenir adult. Sociologie comparée de la jeunesse en Europe. Paris: Presses Universitaires de France.pl
dc.referencesWhite Lynn (1994) Coresindence and leaving home: Young Adults and Their Parents. „Annual Review of Sociology”, vol. 20, s.81−102 https://doi.org/10.1146/annurev.so.20.080194.000501pl
dc.referencesWinogrodzka Dominika, Sarnowska Justyna (2019) Tranzycyjny efekt jojo w sekwencjach społecznych młodych migrantów. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 15, nr 4, s. 130–153 https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.07pl
dc.referencesYin Robert K. (2002) Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage https://books.google.pl/?hl=en&tab=pp [dostęp 31.08.2021].pl
dc.contributor.authorEmailŻadkowska, Magdalena - magdalena.zadkowska@ug.edu.pl
dc.contributor.authorEmailHerzberg-Kurasz, Magdalena - herzberg.magdalena@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.18.1.03
dc.relation.volume18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0