Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPietrzak, Marcin
dc.date.accessioned2022-05-04T11:49:51Z
dc.date.available2022-05-04T11:49:51Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn0208-6050
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41734
dc.description.abstractThe last days of Socrates’ life, which, as indicated by ancient sources, took place at the turn of the months of Mounuchiōn and Thargēliōn, fit into the scheme of the sacral calendar of Athens as a spectacle completing the ritual sacrificial cycle connected with the commemoration of the Cretan expedition of Theseus and the Thargēliōn festival celebrated immediately after it. Socrates dies as a sacrifice offered to Artemis, the Great Mother, and at the same time fulfills the heroic myth. This myth on the Jungian psychoanalysis plane signifies the liberation of the conscious ego from the power of the unconscious, represented by the Great Mother archetype. The mythological-psychological context allows us to give a new interpretation to the discussions which Plato noted in his dialogues and which are connected with the death of Socrates. Above all, they put in a new light the Socratic majeutics, as about the service of Artemis, as well as the consideration of the immortality of the soul and the eschatological myths told on their occasion, which Plato wrote down on the pages of the Phaedo.en
dc.description.abstractOstatnie dni życia Sokratesa, które, jak wskazują na to źródła starożytne, miały miejsce na przełomie miesięcy Mounuchiōn i Thargēliōn, wpisują się w schemat sakralnego kalendarza Aten jako widowisko dopełniające rytualny cykl ofiarniczy związany z upamiętnieniem kreteńskiej wyprawy Tezeusza i obchodzonego bezpośrednio po nim święta Thargeliów. Sokrates umiera jako ofiara złożona Artemidzie – Wielkiej Matce, a jednocześnie realizuje mit bohaterski. Mit ten na płaszczyźnie jungowskiej psychoanalizy oznacza uwolnienie się świadomego ego spod władzy nieświadomości reprezentowanej przez archetyp Wielkiej Matki. Kontekst mityczno-psychologiczny pozwala nadać nową interpretację dyskusjom, które zapisał Platon w dialogach powiązanych ze śmiercią Sokratesa. Przede wszystkim w nowym świetle stawiają one Sokratejską majeutykę, jako służbę Artemidzie, a także rozważania o nieśmiertelności duszy oraz opowiadane przy ich okazji mity eschatologiczne, które zapisał Platon na kartach Fedona.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Historica;108pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectSocratesen
dc.subjectArtemisen
dc.subjectThargeliaen
dc.subjectheroic mythen
dc.subjectimmortalityen
dc.subjectCarl Gustav Jungen
dc.subjectErich Neumannen
dc.subjectPlatoen
dc.subjectGreat Motheren
dc.subjectSokratespl
dc.subjectArtemidapl
dc.subjectThargeliapl
dc.subjectmit bohaterskipl
dc.subjectnieśmiertelnośćpl
dc.subjectCarl Gustav Jungpl
dc.subjectErich Neumannpl
dc.subjectPlatonpl
dc.subjectWielka Matkapl
dc.titleUmierający Sokrates i Wielka Matkapl
dc.title.alternativeThe Dying Socrates and the Great Motheren
dc.typeArticle
dc.page.number9-31
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolski / University of Opolepl
dc.identifier.eissn2450-6990
dc.referencesApulejusz z Madaury, O Bogu Sokratesa i inne pisma, przekł. K. Pawłowski, Warszawa 2002.pl
dc.referencesAristophanes, Thesmophoriazusae, [w:] Aristophanes, Aristophanes Comoediae, ed. F. W. Hall, W. M. Geldart, vol. II, Oxford 1907.pl
dc.referencesCyceron Marek Tuliusz, Rozmowy tuskulańskie, [w:] M.T. Cyceron, Pisma filozoficzne, t. III, przekł. J. Śmigaj, Warszawa 1961, s. 475–743.pl
dc.referencesDiogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przekł. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1988.pl
dc.referencesEurypides, Bachantki, [w:] Eurypides, Tragedie, t. IV, przekł. J. Łanowski, Warszawa 2007, s. 18–79.pl
dc.referencesEurypides, Hipolit, przekł. J. Kasprowicz, Warszawa 1918.pl
dc.referencesHomer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.pl
dc.referencesKsenofont, Pisma sokratyczne, przekł. L. Joachimowicz, Warszawa 1967.pl
dc.referencesPauzaniasz, Na olimpijskiej bieżni i w boju, przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław–Warszawa–Kraków 1968.pl
dc.referencesPlaton, Dialogi, t. I, przekł. W. Witwicki, Kęty 1999.pl
dc.referencesPlaton, Kratylos, przekł. Z. Brzostowska, Lublin 1990.pl
dc.referencesPlutarch, Żywoty równoległe, t. I, przekł. K. Korus, Warszawa 2004.pl
dc.referencesPorfiriusz, Żywot Plotyna, [w:] Plotyn, Enneady, t. I, przekł. A. Krokiewicz, Warszawa 1959, s. 3–39.pl
dc.referencesStrabon, Geografia, ed. A. Meineke, Lipsk 1877, http://data.perseus.org/citations/urn:cts:greekLit:tlg0099.tlg001.perseus-grc1:4.1.4 (dostęp: 19 VII 2021).pl
dc.referencesBremmer J., Scapegoat Rituals in Ancient Greece, „Harvard Studies in Classical Philology” 1983, vol. LXXXVII, s. 299–320.pl
dc.referencesBuckert W., Structure and History in Greek Mythology and Ritual, Berkeley–Los Angeles–London 1979.pl
dc.referencesBudin S. L., Artemis, London–New York 2016.pl
dc.referencesCampbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przekł. A. Jankowski, Poznań 1997.pl
dc.referencesDanka I. R., Pierwotny charakter Apollina i Artemidy, Wrocław 1987.pl
dc.referencesDaubner L., Attische Feste, Berlin 1932.pl
dc.referencesDerrida J., Dessimination, przekł. B. Johnson, London 1981.pl
dc.referencesEliade M., Sacrum, mit, historia, przekł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974.pl
dc.referencesFutter D., Socrates’ Bull Sacrifice, „Acta Classica” 2014, vol. LVII, s. 233–240.pl
dc.referencesGirard R., Kozioł ofiarny, przekł. M. Goszczyńska, Łódź 1987.pl
dc.referencesGuthrie W. K.Ch., Sokrates, przekł. K. Łapiński, S. Żurawski, Warszawa 2000.pl
dc.referencesJung C. G., Mysterium Coniunctionis. Studia o dzieleniu i łączeniu przeciwieństw psychicznych w alchemii, przekł. R. Reszke, Warszawa 2002.pl
dc.referencesJung C. G., Symbole przemiany, przekł. R. Reszke, Warszawa 1998.pl
dc.referencesKing H., Bound to bleed. Artemis and Greek woman, [w:] Sexuality and Gender in the Classical World: Readings and Sources, ed. L. K. McClure, Malden–Oxford 2002, s. 77–102.pl
dc.referencesLeger R., Artemis in Attica, Utrecht 2011.pl
dc.referencesMiroux G., Artémis, Artamos, Artamésis, Artamein, [w:] Les grandes figures religieuses: fonctionnement pratique et symbolique dans l’Antiquité, „Actes du Colloque international” (Besançon, 25–26 avril 1984 [Besançon] 1986, s. 127–136.pl
dc.referencesMotz L., The Faces of the Goddess, New York 1997.pl
dc.referencesNeumann E., The Origins and History of Consciousness, przekł. z jęz. niemieckiego R. F.C. Hull, London 1954.pl
dc.referencesOsborne M. J., Entertainment in the Prytaneion at Athens, „Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik” 1981, Bd. XLI, s. 100–110.pl
dc.referencesRoller L. W., In search of God the Mother. The Cult of Anatolian Cybele, Berkeley–Los Angeles–London 1999.pl
dc.referencesRomero M. R., SJ, Without the Least Tremor: The Sacrifice of Socrates in Plato’s Phaedo, Albany, NY 2016.pl
dc.referencesSallis J., The Figure of Nature. On Greek Origins, Bloomington, Indiana 2016.pl
dc.referencesSinko T., Literatura grecka, t. I, Kraków 1931.pl
dc.referencesWhite S. A., Socrates at Colonus: A Hero for the Academy, [w:] Reason and Religion in Socratic Philosophy, eds N. D. Smith, P. B. Woodruff, Oxford 2000, s. 151–175.pl
dc.contributor.authorEmailmpietrzak@uni.opole.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6050.108.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0