Show simple item record

dc.contributor.authorKrzywik, Adrianna
dc.date.accessioned2022-06-01T11:11:22Z
dc.date.available2022-06-01T11:11:22Z
dc.date.issued2022-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42042
dc.description.abstractIn the repertoire of contemporary social movements in urban space, one can increasingly find activities of artistic and cultural character. The main determinant of these activities is their originality in conveying shared values and political claims. Street art and murals belonging to it are included in the activities of social movements. Murals, which by definition are egalitarian art, engage the viewer in dialog, becoming socially-engaged art. Over the last dozen or so years, we have observed the phenomenon of the so-called mural boom, i.e. the rapid growth of the artistic social movement centered around murals. Based on a historical analysis of mural activity, examples of murals which are a manifestation of political views will be presented. These murals have been selected according to the criterion of having been created during the most important contemporary social movements of the last ten years. Furthermore, a semiological analysis of photographs of murals will be used to characterize the phenomenon of murals in contemporary social movements as well as the hidden meaningful elements in the message.en
dc.description.abstractmożna działania o charakterze artystyczno-kulturowym. Głównym wyznacznikiem tych działań jest oryginalność przekazu podzielanych wartości i roszczeń politycznych. Do działań ruchów społecznych zaliczany jest street art i należące do niego murale. Murale, będące z założenia sztuką egalitarną, angażują odbiorcę do dialogu, stając się sztuką zaangażowaną społecznie. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat obserwujemy zjawisko tzw. muralowego boomu, czyli gwałtownego wzrostu artystycznego ruchu społecznego skupionego wokół murali. Na podstawie analizy historycznej działań muralistycznych zostaną przedstawione przykłady murali będących manifestacją poglądów politycznych. Murale te zostały wybrane według kryterium powstania podczas najważniejszych, współczesnych ruchów społecznych ostatnich dziesięciu lat. Ponadto analiza semiologiczna fotografii murali posłuży do scharakteryzowania fenomenu murali we współczesnym funkcjonowaniu ruchów społecznych oraz ukrytych elementów znaczących w przekazie.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmuralsen
dc.subjectstreet arten
dc.subjectmuralismen
dc.subjectart movementen
dc.subjectsocial movementen
dc.subjectMexican revolutionen
dc.subjectmuralepl
dc.subjectsztuka ulicznapl
dc.subjectmuralizmpl
dc.subjectruch artystycznypl
dc.subjectruch społecznypl
dc.subjectrewolucja meksykańskapl
dc.titleRola murali we współczesnym funkcjonowaniu miejskich ruchów społecznych w przestrzeni publicznej miast. Przegląd wybranych działań artystycznychpl
dc.title.alternativeThe Role of Murals in the Contemporary Functioning of Urban Social Movements in the Public Space of Cities: A Review of Selected Artistic Activitiesen
dc.typeArticle
dc.page.number116-131
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBiskupski Łukasz (2017) Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.pl
dc.referencesCastells Manuel (1982) Kwestia miejska. Przełożyli Bohdan Jałowiecki, Jacek Piątkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesCastells Manuel (2009) Siła tożsamości. Przełożył Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesCastells Manuel (2012) Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age. Malden, MA: Polity Press.pl
dc.referencesCoffey Mary K. (2012) How a Revolutionary Art Became Official Culture: Murals, Museums, and the Mexican State. London: Duke University Press.pl
dc.referencesDrozdowski Rafał (2009) Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.referencesDziamski Grzegorz (2005) Sztuka publiczna. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 47–55.pl
dc.referencesEarl Jennifer i in. (2015) New Technologies and Social Movements [w:] Donatella della Porta, Mario Diani, (eds.), The Oxford Handbook of Social Movements. Oxford: Oxford University Press, s. 355–366.pl
dc.referencesHansen Mogens (2011) Polis. Wprowadzenie do dziejów miasta-państwa w starożytności. Przełożyli R. Kulesza, A. Kulesza. Warszawa: WUW,pl
dc.referencesHarvey David (2012) Bunt Miast. Prawo do miasta i wielka rewolucja. Przełożyli Agnieszka Kowalczyk i in. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.pl
dc.referencesJagiełło Ewa A., Modnicka Noemi (2015) Projekt Off Galeria. Dialogi wokół murali http://www.urbanforms.org/userfiles/Raport_Off_Galeria.pdf [dostęp 20.04.2022].pl
dc.referencesKowalewski Maciej (2016) Protest miejski. Przestrzenie, tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast. Kraków: Nomos.pl
dc.referencesLachowska Karolina, Pielużek Marcin (2020) Miasto jako przestrzeń ideologiczna – analiza sztuki ulicznej towarzyszącej aktualnym protestom w Chile. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, t. 12, nr 2, s. 93–112.pl
dc.referencesLear John (2017) Picturing the Proletariat: Artists and Labor in Revolutionary Mexico, 1908–1940. Austin: University of Texas Press.pl
dc.referencesŁabądź Justyn (2019) Street art. Sztuka ulicy. Warszawa: Wydawnictwo SBM.pl
dc.referencesMaluga Leszek (2019) Mural jako forma plastyczna w przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej Meksyku. „Architectus. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej”, t. 3, nr 59, s. 41–56.pl
dc.referencesMarczewska-Rytko Maria (2017) Nowe ruchy społęczne w dobie globalizacji: uwarunkowania i charakterystyka [w:] M. Marczewska-Rytko, D. Maj, red., Nowe ruchy społeczne. Lublin: Wydawnictwo UMSC, s. 15–27.pl
dc.referencesMayer Margit (2009) The ‘Right to the City’ in the context of shifting mottos of urban social movements. „City”, vol. 13, no. 2, s. 362–374.pl
dc.referencesMcAdam Doug, Snow David A. (1997) Social Movements: Readings on Their Emergence, Mobilization, and Dynamics. Los Angeles, CA: Roxbury Pub.pl
dc.referencesNiziołek Katarzyna (2015) Sztuka społeczna. Koncepcje, dyskursy, praktyki. Tom 1. Białystok: Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku Universitas Bialostocensis, Wydział Historyczno-Socjologiczny Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.referencesNiżyńska Aleksandra (2011) Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Trio.pl
dc.referencesOssowski Stanisław (2004) Wybór pism estetycznych. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesPiechota Grażyna (2018) Pomiędzy happeningiem a zmianą. Znaczenie komunikacji sieciowej w protestach społeczno-politycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.pl
dc.referencesPołeć Marta (2018) Artyści uliczni polskich miast. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.pl
dc.referencesPorta Donatella, della, Diani Mario (2009) Ruchy społeczne. Wprowadzenie. Przełożyła Agata Sadza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesSnow David A. (2004) Social movements as challenges to authority: Resistance to an emerging conceptual hegemony. „Research in Social Movements, Conflict, and Change”, vol. 25, s. 3 –25.pl
dc.referencesSztompka Piotr (2005) Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.referencesŚlosarski Bartosz (2021) Przedmioty protestu. Kultury materialne współczesnych ruchów społecznych. Kraków: Nomos.pl
dc.referencesTufekci Zeynep, Wilson Christopher (2012) Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations From Tahrir Square. „Journal of Communication”, vol. 62, s. 363–379.pl
dc.referencesTug˘ba Tas¸ Og˘uzhan Tas (2014) Resistance on the walls, reclaiming public space: street art in times of political turmoil in Turkey. „Interactions: Studies in Communication & Culture”, vol. 5, no 3, s. 327–349.pl
dc.referencesUrwanowicz Eliza (2005) Sztuki publiczne. „Socjomat” https://web.archive.org/web/20090207192507/http://www.socjomat.pl/aktualny/artykuly/id_kultura02.html [dostęp 20.04.2022].pl
dc.referencesZetterman Eva (2010) Mural Painting in Mexico and the USA. Lund: Skissernas Museum.pl
dc.contributor.authorEmailadrianna.krzywik@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.18.2.06
dc.relation.volume18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0