dc.contributor.author | Gabryelak, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T06:00:30Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T06:00:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42081 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest prezentacja modeli współpracy aktorów społecznych i władz lokalnych gmin wiejskich z terenu województwa łódzkiego, na których terenie podejmowane są działania służące tworzeniu możliwości edukacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz efektów podejmowanych działań. Do analizy wybrano 6 gmin wiejskich, które z powodzeniem aplikowały o fundusze unijne przeznaczone na działania wpierające rozwój edukacji przedszkolnej, zajęcia dodatkowe i programy wyrównawcze dla dzieci ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, oraz projekty inwestycyjne w latach 2007–2013. Współdziałanie przedstawicieli lokalnych organizacji pozarządowych, grup nieformalnych i rodziców z nauczycielami,
dyrekcją szkoły oraz władzami lokalnymi, sprawującymi nadzór nad kierunkami rozwoju gminy
przynoszą najlepsze efekty w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych. Niezwykle istotną rolę w tym procesie odgrywają lokalni liderzy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;15 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | współpraca NGO i gminy | pl_PL |
dc.subject | szanse edukacyjne | pl_PL |
dc.subject | gminy wiejskie | pl_PL |
dc.subject | dzieci i młodzież z obszarów wiejskich | pl_PL |
dc.title | Współpraca samorządów i partnerów społecznych w tworzeniu możliwości edukacyjnych dla dzieci i młodzieży na polskich obszarach wiejskich (na podstawie przykładów z województwa łódzkiego) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 72-86 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Towarzystwo Inicjatyw Europejskich | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | dr Ewa Gabryelak – od 2005 r. pracuje jako członek zespołu projektowego i kierownik projektu w organizacjach pozarządowych (Towarzystwo Inicjatyw Europejskich – projekty
edukacyjne i społeczne dla społeczności lokalnych finansowanych w ramach EFS), środowisko akademickie (Uniwersytet Łódzki, np. UPGEM w 6PR, WS DEBATE w 6.) oraz sektor publiczny (Miasto Łódź np. projekty wspierające edukację i kulturę w RPO 2007–2013 i Województwo Łódzkie np. SCREEN
w H2020, FINCH – Interreg Europe). Absolwentka Wydziału Studiów Międzynarodowych
i Politologicznych (2005), specjalizacja amerykanistyka i mass media na Uniwersytecie Łódzkim.
W 2008 r. ukończyła studia podyplomowe z funduszy Unii Europejskiej w Katedrze Europejskiego
Prawa Gospodarczego i Zbiorowego Prawa Pracy na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu
Łódzkiego. W 2017 r. uzyskała tytuł doktora na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu
Łódzkiego w dziedzinie socjologii. Autorka kilku recenzowanych publikacji z zakresu współpracy samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych w sferze edukacji, nierówności
edukacyjnych na obszarach wiejskich oraz wykorzystania środków unijnych w latach 2004–2013.
W czasie studiów doktoranckich brała udział w realizacji 3 projektów naukowo-badawczych,
realizowanych w Katedrze Socjologii Wsi i Miasta pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Psyk-Piotrowskiej,
w tym jeden projekt międzynarodowy. Od 2005 r. aktywnie działa w III sektorze, w Towarzystwie Inicjatyw Europejskich, od 2009 r. prezes organizacji. Współautor wielu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przygotowanych i realizowanych przez organizację pozarządową. | pl_PL |
dc.references | Długosz, D. (2005). Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w świetle Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007–2013. Przegląd najważniejszych kwestii. | pl_PL |
dc.references | Długosz, P. (2012). Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej. Wieś i Rolnictwo, (1 (154)), 132–145 | pl_PL |
dc.references | Gabryelak, E. (2011a). Szanse edukacyjne i emocjonalna gotowość szkolna dzieci 6-letnich (na przykładzie projektów „Małe Przedszkole w Każdej Wsi” i „Małe Przedszkola w 5 wsiach województwa łódzkiego…” Kwartalnik Nauczanie Początkowe, Wydawnictwo UJK, Kielce, 88–93 | pl_PL |
dc.references | Gabryelak, E. (2011b). Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przedszkolnych w regionie łódzkim (na podstawie współdziałania samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowej przy udziale środków unijnych). Społeczno-ekonomiczne problemy regionów, Olsztyn: Uniwersytet WarmińskoMazurski w Olsztynie, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie, 235–253. | pl_PL |
dc.references | Guć, M. (2005). Program współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi jako wyznacznik polityki władz lokalnych. | pl_PL |
dc.references | Hernik, K., Solon-Lipiński, M., & Stasiowski, J. (2012). Kapitał społeczny szkoły: budowanie i wykorzystywanie. Polityka Społeczna, (1), 5–9. | pl_PL |
dc.references | Mazurkiewicz, G. (2012a). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl_PL |
dc.references | Kłodziński, M. (2006). Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast. Warszawa: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk. | pl_PL |
dc.references | Psyk-Piotrowska, E., Gabryelak, E., (2018). Edukacja formalna w kontekście przemian demograficznych wsi Wieś i Rolnictwo, (1), 123–140 | pl_PL |
dc.references | Aktywność Społeczna Polaków, Komunikat z Badań CBOS, 2018 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |