Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGabryelak, Ewa
dc.date.accessioned2022-06-07T06:00:30Z
dc.date.available2022-06-07T06:00:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42081
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja modeli współpracy aktorów społecznych i władz lokalnych gmin wiejskich z terenu województwa łódzkiego, na których terenie podejmowane są działania służące tworzeniu możliwości edukacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz efektów podejmowanych działań. Do analizy wybrano 6 gmin wiejskich, które z powodzeniem aplikowały o fundusze unijne przeznaczone na działania wpierające rozwój edukacji przedszkolnej, zajęcia dodatkowe i programy wyrównawcze dla dzieci ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych, oraz projekty inwestycyjne w latach 2007–2013. Współdziałanie przedstawicieli lokalnych organizacji pozarządowych, grup nieformalnych i rodziców z nauczycielami, dyrekcją szkoły oraz władzami lokalnymi, sprawującymi nadzór nad kierunkami rozwoju gminy przynoszą najlepsze efekty w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych. Niezwykle istotną rolę w tym procesie odgrywają lokalni liderzy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;15
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectwspółpraca NGO i gminypl_PL
dc.subjectszanse edukacyjnepl_PL
dc.subjectgminy wiejskiepl_PL
dc.subjectdzieci i młodzież z obszarów wiejskichpl_PL
dc.titleWspółpraca samorządów i partnerów społecznych w tworzeniu możliwości edukacyjnych dla dzieci i młodzieży na polskich obszarach wiejskich (na podstawie przykładów z województwa łódzkiego)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number72-86pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTowarzystwo Inicjatyw Europejskichpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotedr Ewa Gabryelak – od 2005 r. pracuje jako członek zespołu projektowego i kierownik projektu w organizacjach pozarządowych (Towarzystwo Inicjatyw Europejskich – projekty edukacyjne i społeczne dla społeczności lokalnych finansowanych w ramach EFS), środowisko akademickie (Uniwersytet Łódzki, np. UPGEM w 6PR, WS DEBATE w 6.) oraz sektor publiczny (Miasto Łódź np. projekty wspierające edukację i kulturę w RPO 2007–2013 i Województwo Łódzkie np. SCREEN w H2020, FINCH – Interreg Europe). Absolwentka Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych (2005), specjalizacja amerykanistyka i mass media na Uniwersytecie Łódzkim. W 2008 r. ukończyła studia podyplomowe z funduszy Unii Europejskiej w Katedrze Europejskiego Prawa Gospodarczego i Zbiorowego Prawa Pracy na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. W 2017 r. uzyskała tytuł doktora na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w dziedzinie socjologii. Autorka kilku recenzowanych publikacji z zakresu współpracy samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych w sferze edukacji, nierówności edukacyjnych na obszarach wiejskich oraz wykorzystania środków unijnych w latach 2004–2013. W czasie studiów doktoranckich brała udział w realizacji 3 projektów naukowo-badawczych, realizowanych w Katedrze Socjologii Wsi i Miasta pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Psyk-Piotrowskiej, w tym jeden projekt międzynarodowy. Od 2005 r. aktywnie działa w III sektorze, w Towarzystwie Inicjatyw Europejskich, od 2009 r. prezes organizacji. Współautor wielu projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przygotowanych i realizowanych przez organizację pozarządową.pl_PL
dc.referencesDługosz, D. (2005). Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w świetle Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007–2013. Przegląd najważniejszych kwestii.pl_PL
dc.referencesDługosz, P. (2012). Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej. Wieś i Rolnictwo, (1 (154)), 132–145pl_PL
dc.referencesGabryelak, E. (2011a). Szanse edukacyjne i emocjonalna gotowość szkolna dzieci 6-letnich (na przykładzie projektów „Małe Przedszkole w Każdej Wsi” i „Małe Przedszkola w 5 wsiach województwa łódzkiego…” Kwartalnik Nauczanie Początkowe, Wydawnictwo UJK, Kielce, 88–93pl_PL
dc.referencesGabryelak, E. (2011b). Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci przedszkolnych w regionie łódzkim (na podstawie współdziałania samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowej przy udziale środków unijnych). Społeczno-ekonomiczne problemy regionów, Olsztyn: Uniwersytet WarmińskoMazurski w Olsztynie, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych w Warszawie, 235–253.pl_PL
dc.referencesGuć, M. (2005). Program współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi jako wyznacznik polityki władz lokalnych.pl_PL
dc.referencesHernik, K., Solon-Lipiński, M., & Stasiowski, J. (2012). Kapitał społeczny szkoły: budowanie i wykorzystywanie. Polityka Społeczna, (1), 5–9.pl_PL
dc.referencesMazurkiewicz, G. (2012a). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesKłodziński, M. (2006). Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast. Warszawa: Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk.pl_PL
dc.referencesPsyk-Piotrowska, E., Gabryelak, E., (2018). Edukacja formalna w kontekście przemian demograficznych wsi Wieś i Rolnictwo, (1), 123–140pl_PL
dc.referencesAktywność Społeczna Polaków, Komunikat z Badań CBOS, 2018pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe