dc.contributor.author | Pawlak, Agnieszka | |
dc.contributor.author | Wieczorkowska, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2022-06-09T09:17:24Z | |
dc.date.available | 2022-06-09T09:17:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42106 | |
dc.description.abstract | Efektywna komunikacja między pacjentem a personelem medycznym warunkuje powodzenie procesu diagnozowania i leczenia chorego. Doniesienia naukowe potwierdzają pozytywny wpływ dobrej komunikacji na zdrowie pacjentów. We współczesnej medycynie istotnym składnikiem procesu komunikacji z pacjentem jest również komunikacja z jego rodziną. Nabycie kompetencji miękkich w zakresie komunikacji jest zatem równie ważnym elementem edukacji medycznej, co gruntowna wiedza o strukturze i funkcjonowaniu organizmu ludzkiego. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie roli umiejętności komunikacyjnych oraz ukazanie trudności w nauczaniu kompetencji komunikacyjnych w środowisku mono – i wielokulturowym na przykładzie kierunku lekarskiego dla studentów polskich oraz anglojęzycznych
na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Jak wykazała analiza, część problemów w nauczaniu ma charakter ogólny i uniwersalny, istnieją jednak różnice silnie uwarunkowane kulturowo mające wpływ na trudności w nauczaniu kompetencji miękkich, w tym umiejętności komunikacyjnych w środowisku wielokulturowym. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;16 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | kompetencje komunikacyjne | pl_PL |
dc.subject | wielokulturowość | pl_PL |
dc.subject | medycyna | pl_PL |
dc.subject | socjologia medycyny | pl_PL |
dc.subject | studenci | pl_PL |
dc.subject | nauczanie | pl_PL |
dc.title | Nauczanie kompetencji komunikacyjnych w naukach medycznych w środowisku mono- i wielokulturowym | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 28-49 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Socjologii, Uniwersytet Medyczny w Łodzi | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr n. hum. Agnieszka Pawlak – socjolog, doktor nauk humanistycznych, pracownik Zakładu Socjologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Autorka publikacji (artykułów naukowych,
rozdziałów w monografiach, współredaktorka monografii) z zakresu socjologii migracji, socjologii rodziny, socjologii choroby, zdrowia i medycyny, polityki społecznej oraz komunikacji z pacjentem i jego rodziną. Członek Sekcji Socjologia Zdrowia i Medycyny Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Recenzent w krajowych czasopismach socjologicznych. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr n. hum. Magdalena Wieczorkowska – doktor nauk humanistycznych, socjolog, kierownik Zakładu Socjologii na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Autorka publikacji (artykułów naukowych, rozdziałów
w monografiach, współredaktorka monografii) z zakresu socjologii medycyny, socjologii ciała
oraz problematyki starzenia się i starości. Członek Sekcji Socjologia Zdrowia i Medycyny oraz
Sekcji Socjologii Ciała Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Recenzent w krajowych czasopismach socjologicznych. Jej główne zainteresowania koncentrują się wokół procesów medykalizacji oraz starzenia się społeczeństwa. | pl_PL |
dc.references | Czerw, A., Religioni, U., Matuszna, A., Lesiak, K., Olejnik, A., Śniadała , D. (2012). Zasady skutecznej komunikacji w placówkach medycznych, Principles of effective communication in medical entities. www.h-ph.p | pl_PL |
dc.references | Deręgowska, J. (2015). Profesjonalna komunikacja w opiece zdrowotnej jako element wsparcia pracowników zawodów medycznych i pacjentów – oczekiwania i potrzeby, Studia Edukacyjne, 35, 349–366. https://doi.org/10.14746/se.2015.35.18 | pl_PL |
dc.references | Gucciardi E., Chan V.W., Manuel L., Sidani S. (2013). A systematic literature review of diabetes self- -management education features to improve diabetes education in women of Black African/ Caribbean and Hispanic/Latin American ethnicity. Pat. Educ. Couns. 92. pp. 235–245, doi:http://dx.doi. org/10.1016/j.pec.2013.03.007. | pl_PL |
dc.references | Hulewska, A., Kozłowski, A. (2012). Kompetencje społeczne jako jeden z kluczowych wyznaczników skuteczności lekarza w kontakcie z pacjentem i jego rodziną. W: B. Jacennik, A. Hulewska, A. Piasecka (red.), Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu (s. 183–200). Warszawa: VIZJA Press&It. | pl_PL |
dc.references | Jarosz M, Kawczyńska-Butrym Z, & WłoszczakSzubzda A. (2012). Modele komunikacyjnie relacji lekarz-pacjent-rodzina, Medycyna Ogólna i Nauk o Zdrowiu, 18(3), 212–218 | pl_PL |
dc.references | Kaczor, M., & Michalak, A. (2010). Przychodzi pacjent do lekarza… czyli psychologiczne aspekty komunikacji lekarza z pacjentem, Sztuka Leczenia, 1–2, 51–58. http://www.sztukaleczenia.pl/pub/2010/4_ MKaczor_AMichalak.pdf | pl_PL |
dc.references | Kosowicz, M., Kulpa, M., Świstak-Sawa, S. (2014). Wybrane psychologiczne aspekty budowania poprawnej komunikacji między lekarzem a pacjentem. W: J. Doroszewski, M. Kulus, A. Markowski (red.), Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja (s. 43–63). Warszawa: Wolters Kluwer business | pl_PL |
dc.references | Motyka, M. (2013). Znaczenie komunikacji terapeutycznej z pacjentem, Sztuka Leczenia, 3–4, 17–24. | pl_PL |
dc.references | Nowina Konopka, M. (2016). Komunikacja lekarz – pacjent. Teoria i praktyka (M. i K. S. Instytut Dziennikarstwa & Uniwersytet Jagielloński, Eds.; 1st ed.). | pl_PL |
dc.references | Olchowska-Kotala, A. (2012). Komunikacja sprzyjająca właściwej diagnozie i przestrzeganiu zaleceń terapeutycznych: rola obrazu własnej choroby. W: B. Jacennik, A. Hulewska, A. Piasecka (red.), Komunikowanie o zdrowiu, chorobie i leczeniu (s. 201–219). Warszawa: VIZJA Press&It | pl_PL |
dc.references | Pawełczyk, A., Kotlicka-Antczak, M., Śmigielski, J., Pawełczyk, T., & Rabe-Jabłońska, J. (2012). Inteligencja emocjonalna a preferowana specjalizacja medyczna – wyniki badania empirycznego, Psychiatria i Psychologia Kliniczna. 12(2), 96–101. | pl_PL |
dc.references | Rider E.A., Hinrichs M.M., Lown B.A. (2006). A model for communication skills assessment across the undergraduate curriculum, Medical Teacher. Vol. 28. No. 5. pp. e127-e134. | pl_PL |
dc.references | Seung Jae K., Oh Deog K., Kyae Hyung K., Ji Eun L., Seung-Hee L., Jwa-Seop S., Sang Min P. (2019). Investigating the effects of interprofessional communication education for medical students, Korean J Med Educ. Jun; 31(2). pp. 135–145. | pl_PL |
dc.references | Stangierska, I., & Horst-Sikorska, W. (2007). Ogólne zasady komunikacji między pacjentem a lekarzem, Forum Medycyny Rodzinnej, 1(1), 58–68 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | agnieszka.pawlak@umed.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdalena.wieczorkowska@umed.lodz.p | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |