dc.contributor.author | Zapędowska-Kling, Kaja | |
dc.contributor.editor | Golańska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T13:39:26Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T13:39:26Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Zapędowska-Kling K., Polityka równości płci Unii Europejskiej w procesie edukacji szkolnej, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 49-76, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-790-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42340 | |
dc.description | Autorka w swojej pracy przedstawiła rozważania dotyczące przepisów i regulacji antydyskryminacyjnych ustanowionych w ramach struktur Unii Europejskiej. Tekst został podzielony na cztery części, które poświęcono omówieniu jednej z poszczególnych stref życia człowieka (praca, szkoła, rodzina, życie prywatne). Dodatkowo Autorka zamieściła słownik charakterystycznych pojęć, przydatnych nauczycielowi przy przeprowadzaniu lekcji związanych z dyskryminacją ze względu na płeć. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Golańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | Unia Europejska | pl_PL |
dc.subject | edukacja szkolna | pl_PL |
dc.subject | równość płci | pl_PL |
dc.subject | regulacje antydyskryminacyjne | pl_PL |
dc.title | Polityka równości płci Unii Europejskiej w procesie edukacji szkolnej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 49-76 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-225-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Kaja Zapędowska-Kling jest asystentką w Katedrze Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych Uniwersytetu Łódzkiego oraz absolwentką Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, specjalność: „International Gender Studies”. W latach 2007-2008 pracowała w Ośrodku Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet UŁ przy obsłudze międzynarodowych projektów naukowo-badawczych poświęconych sytuacji kobiet w nauce („Stimulating Policy Debate on Women and Science Issues in Central Europe – WS Debate”) oraz kształceniu młodych naukowców w dziedzi nie „gender studies” („Marie Curie Fellowships for Early Stage Training in Gender and Women's Studies – Gendergraduates”). Była współorganizatorką ogólnopolskiej konferencji naukowej „Kariery kobiet w nauce”. Uczestniczyła w licznych konferencjach naukowych poświęconych problematyce genderowej (m.in. w Łodzi, Warszawie, Madrycie, Utrechcie, Bolonii). Obecnie przygotowuje pracę doktorską na temat polityki społecznej wobec osób starszych w perspektywie międzynarodowej. Interesuje się sprawami społecznymi, prawami kobiet, polityką równych szans Unii Europejskiej, kulturą wizualną i współczesnymi mediami. | pl_PL |
dc.references | Bell, Mark (2007) „Działania pozytywne – wprowadzenie koncepcji”, [w:] Równouprawnienie w praktyce. Jaką rolę pełnią działania pozytywne? Luksemburg: Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. | pl_PL |
dc.references | Działania Unii Europejskiej przeciwko dyskryminacji. Sprawozdanie z działalności w latach 2007-2008 (2009). Luksemburg: Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans. | pl_PL |
dc.references | Gender Pay Gap Statistics (2010). Eurostat. Dostępne przez http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Gender_pay_gap_statistics (dostęp z dnia: 25.06.2012) | pl_PL |
dc.references | Kopciewicz, Lucyna (2003). Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Majewska, Ewa i Ewa Rutkowska (red.) (2007) Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej. | pl_PL |
dc.references | Malderen, Vincent van (2007) „Metody zapewniania równości w doborze i rekrutacji pracowników”, [w:] Równouprawnienie w praktyce. Jaką rolę pełnią działania pozytywne? Luksemburg: Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. | pl_PL |
dc.references | Margherita, Antonia, Sile O’Dorchai i Jelle Bosch (2009) „Leave and Family Responsibilities”, [w:] Reconciliation Between Work, Private and Family Life in the European Union. Luksemburg: Eurostat Statistical Books, Komisja Europejska. | pl_PL |
dc.references | Orlicki, Marcin (2011) „Zakaz dyskryminacji ze względu na płeć w umowach ubezpieczenia – uwagi na tle wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 1 marca 2011 r. w sprawie C-236/09”, [w:] Prawo wobec dyskryminacji w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym, red. Z. Niedbała. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. | pl_PL |
dc.references | Reconciliation of Work, Private and Family Life in the European Union (2009) Luksemburg: Eurostat Statistical Books, Komisja Europejska. | pl_PL |
dc.references | Zielińska, Eleonora (2002) „Polska: Równość szans kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu i ubezpieczeniach społecznych”, [w:] Program Monitoringu Akcesji do Unii Europejskiej. Równość szans kobiet i mężczyzn. Doświadczenie krajów kandydujących i wyzwania związane z akcesją do Unii Europejskiej. Warszawa: Open Society Institute. | pl_PL |
dc.references | Zielińska, Eleonora (2007) „Polityka równego traktowania kobiet i mężczyzn – podstawy prawne”, [w:] Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans. Warszawa: Gender Index, UNDP, EQUAL. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-790-8.03 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |