Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKonecki, Krzysztof
dc.date.accessioned2022-06-30T05:39:26Z
dc.date.available2022-06-30T05:39:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42355
dc.description.abstractThe paper is an analysis of the cognitive-sociological model of reconstructing taken-for-granted knowledge, as presented by Eviatar Zerubavel. The analysis shows Zerubavel’s structuralist and “sociologistic” approach to common-sense knowledge. The analysis also shows that his concepts of formal sociology could be used in phenomenological, existentialist, and contemplative approaches, where social and cultural knowledge is bracketed and reflected upon to clear the social mind for personal and experiential cognition.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;19
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectcognitive sociologypl_PL
dc.subjectignoringpl_PL
dc.subjectsociology of attentionpl_PL
dc.subjectEviatar Zerubavelpl_PL
dc.subjectexistencial sociologypl_PL
dc.titleThe cognition of something in front and something in the background. Is “taken-for-granted reality” experienced?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number310-323pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Organizacji i Zarządzania, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof T. Konecki jest profesorem zwyczajnym i przewodniczącym komisji ds. stopni naukowych w dyscyplinie nauki socjologiczne UŁ. Pracuje na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego, jest kierownikiem Katedry Socjologii Organizacji i Zarządzania. Jego zainteresowania obejmują socjologię jakościową, symboliczny interakcjonizm, teorię ugruntowaną, metodologię nauk społecznych, socjologię wizualną, komunikację i zarządzanie międzykulturowe, kulturę organizacyjną i zarządzanie oraz badania fenomenologiczne i kontemplatywne, interakcje ludzi i zwierząt. Jest redaktorem naczelnym „Przeglądu Socjologii Jakościowej” i pełni aktualnie funkcję przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Website: qsr.webd.pl/KKonecki/pl_PL
dc.referencesAnderson, L. (2006). Analytic Autoethnography. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 373– 395. https://doi.org/10.1177/0891241605280449pl_PL
dc.referencesBentz, Valerie M., Rehorick, D., Marlatt, J., Nishii, A., & Estrada, C. (2018). Transformative Phenomenology as an Antidote to Technological Deathworlds. Schutzian Research, 10, 189–220. https://doi.org/10.5840/schutz20181011pl_PL
dc.referencesBentz, Valery M., & Giorgino, V. (2016). Contemplative Social Research: Caring for Self, Being, and Lifeworld. Santa Barbara: Fielding Institute Press.pl_PL
dc.referencesBlumer, H. (1969). Symbolic interactionism: Perspective and method. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesBrekhus, W. (1998). A Sociology of the Unmarked: Redirecting Our Focus. Sociological Theory, 16(1), 34–51. https://doi.org/10.1111/0735-2751.00041pl_PL
dc.referencesBrekhus, W. (2007). The Rutgers school: A Zerubavelian culturalist cognitive sociology. European Journal of Social Theory, 10(3), 448–464. https://doi.org/10.1177/1368431007080705pl_PL
dc.referencesBrekhus, W. (2015). Culture and cognition : patterns in the social construction of reality. Cambridge: Polity Presspl_PL
dc.referencesCary, M. S. (1978). Does civil inattention exist in pedestrian passing? Journal of Personality and Social Psychology, 36(11), 1185–1193. https://doi. org/10.1037/0022-3514.36.11.1185pl_PL
dc.referencesDenzin, N. K. (2006). Analytic Autoethnography, or Déjà Vu all Over Again. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 419–428. https://doi. org/10.1177/0891241606286985pl_PL
dc.referencesDenzin, N. K. (2009). On Understanding Emotion. New Brunswick: Transaction Publishers.pl_PL
dc.referencesDenzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2001). The American Tradition in Qualitative Research. London: Sage Publicationspl_PL
dc.referencesDouglas, J. D., & Johnson, J. M. (1977). Existential Sociology. Cambridge: Cambridge University Presspl_PL
dc.referencesDurkheim, E. (2008). The Elementary Forms of the Religious Life. Mineola, NY: Dover Publications.pl_PL
dc.referencesGiorgino, V. (2014). Contemplative Methods Meet Social Sciences: Back to Human Experience as It Is. Journal for the Theory of Social Behaviour, 45(4), 461–483. https://doi.org/10.1111/jtsb.12078pl_PL
dc.referencesGiorgino, V. (2016). Contemplative Knowledge and Social Sciences: Close Encounters of the Enactive Kind. In Valery M. Bentz & V. Giorgino (Eds.), Contemplative Social Research. Caring for Self, Being, and Lifeworld (pp. 163–192). Santa Barbara: Fielding University Presspl_PL
dc.referencesGlaser, B., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. New York: Aldine de Grutyer.pl_PL
dc.referencesGoffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Anchorpl_PL
dc.referencesHeritage, J. (1984). Garfinkel and ethnomethodology. Cambridge: Polity Press.pl_PL
dc.referencesJohnson, J. M., & Melnikov, A. (2008). Existentialism and the Emergence, Growth, and Development of Existential Sociology. In Methodology, Theory, and Practice of the Sociological Analysis of a Modern Society: Collection of Scientific Papers (pp. 33–40). Kharkiv: Kharkiv National University Presspl_PL
dc.referencesKacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii; Autoethnography – Technique, Method, or New Paradigm? On Methodological Status of Autoethnography. Przegląd Socjologii Jakościowej, X(3), 32–75.pl_PL
dc.referencesKonecki, K. T. (2018). Advances in contemplative social research. Lodz, Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego/Jagiellonian University Press.pl_PL
dc.referencesKotarba, J., & Fontana, A. (1987). The Existential Self in Society. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesKotarba, J., & Johnson, J. M. (2002). Postmodern Existential Sociology. Walnut Creek, CA: Altamira Press.pl_PL
dc.referencesManning, P. K. (1973). Existential Sociology. The Sociological Quarterly, 14(2), 200–225. https:// doi.org/10.1111/j.1533-8525.1973.tb00854.xpl_PL
dc.referencesMelnikov, A. (2013). Research possibilities of valuenormative transformations of Ukrainian society from the perspective of existential sociology. Соціологія: Теорія, Методи, Маркетинг, (2), 52–70pl_PL
dc.referencesPrus, R. (1996). Symbolic interaction and ethnographic research: Intersubjectivity and the study of human lived experience. Albany, NY: State University of New York Presspl_PL
dc.referencesRehorick, D. A., & Bentz, V. M. (2008). Transformative phenomenology : changing ourselves, lifeworlds, and professional practice. New York: Lexington Bookspl_PL
dc.referencesScheff, T. (1990). Microsociology: Discourse, Emotion, and Social Structure. Chicago, London: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesScheff, T. (2014). Goffman on Emotions: The PrideShame System. Symbolic Interaction, 37(1), 108–121. https://doi.org/10.1002/symb.86pl_PL
dc.referencesSchütz, A. (1945). On Multiple Realities. Philosophy and Phenomenological Research, 5(4), 533–576.pl_PL
dc.referencesSchütz, A. (1962). The problem of social reality. The Hague: Martinus Nijhoff.pl_PL
dc.referencesvan der Laan, E., & Velthuis, O. (2016). Inconspicuous dressing: A critique of the construction-throughconsumption paradigm in the sociology of clothing. Journal of Consumer Culture, 16(1), 22–42. https://doi.org/10.1177/1469540513505609pl_PL
dc.referencesVan Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practice, 1(1), 11–30. Retrieved from https://ejournals.library.ualberta.ca/index. php/pandpr/article/view/19803pl_PL
dc.referencesZerubavel, E. (1980). If Simmel Were A Fieldworker: On Formal Sociological Theory And Analytical Field Research. Symbolic Interaction, 3(2), 25–34. https://doi.org/10.1525/si.1980.3.2.25pl_PL
dc.referencesZerubavel, E. (1995). The Rigid, the Fuzzy, and the Flexible: Notes on the Mental Sculpting of Academic Identity. Social Research, 62(4), 1093– 1106. https://doi.org/10.2307/40971135pl_PL
dc.referencesZerubavel, E. (2015b). The Elephant in the Room: Silence and Denial in Everyday Life. Oxford: Oxford University Presspl_PL
dc.referencesZerubavel, E. (2018a). Taken for granted: the remark - able power of the unremarkable. Oxfordshire : Princenton University Press.pl_PL
dc.referencesZerubavel, E. (2018b). Terra Cognita. https://doi. org/10.4324/9781351306003pl_PL
dc.referencesZuckerman, M., Miserandino, M., & Bernieri, F. (1983). Civil Inattention Exists—in Elevators. Personality and Social Psychology Bulletin, 9(4), 578–586. https://doi.org/10.1177/0146167283094007pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe