dc.contributor.author | Mianowski, Jacek | |
dc.contributor.author | Kostrzewska, Małgorzata | |
dc.contributor.author | Macikowski, Bartosz | |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T05:41:18Z | |
dc.date.available | 2022-06-30T05:41:18Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42356 | |
dc.description.abstract | Rozwój gospodarczy i suburbanizacja polskich miast zwiększyły aktywność mieszkańców w zakresie przemieszczania się za pomocą auta w obszarze zurbanizowanym. W związku z tym zasady transportu i zagospodarowania terenu w polskich miastach są zorientowane na wygodę osób zmotoryzowanych. W sferze mobilności miejskiej dominuje więc w Polsce schemat poruszania się autem osobowym, dlatego inne formy mobilności, jak: chodzenie, przemieszczanie się na urządzeniach transportu osobistego (UTO), jazda na rowerze czy transport publiczny wymagają zrównoważenia. Sposób kształtowania infrastruktury komunikacyjnej powinien zatem uwzględniać potrzebę poszukiwania alternatywy dla automobilności w celu dywersyfikacji i zrównoważenia form mobilności miejskiej. Implikuje to tworzenie modelu mobilności, który będzie promował integrację ruchu pieszego, rowerowego, za pomocą
UTO, samochodowego i transportu zbiorowego w mieście. Nie wiadomo jeszcze, jakie miejsce
w strukturze mobilności miejskiej mogą zająć urządzenia transportu osobistego, dlatego potrzebna jest eksploracja społecznych i przestrzennych wyznaczników korzystania z nich w mieście. Jest to istotne dlatego, że UTO oferują nowy sposób odkrywania i wytwarzania wartości
przestrzennej miasta.
Artykuł przedstawia teoretyczne i metodologiczne założenia, etapy i efekty projektu badawczego – hybrydowa mobilność miejska (HMM). W ramach projektu w wybranych miastach zostały
przeprowadzone pilotażowe badania etnograficzne dotyczące możliwości zastosowania HMM.
Uzupełniło je badanie kwestionariuszowe na temat korzystania z hulajnogi jako środka transportu osobistego w mieście. Propozycja HMM zachęca do korzystania z hulajnogi i transportu
zbiorowego w celu ich wzajemnego uzupełniania się i przenikania w ramach koncepcji miasta
małych odległości. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;19 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | wartość przestrzenna | pl_PL |
dc.subject | miasto małych odległości | pl_PL |
dc.subject | formy mobilności miejskiej | pl_PL |
dc.subject | samochód | pl_PL |
dc.subject | hulajnoga | pl_PL |
dc.subject | UTO | pl_PL |
dc.subject | HMM | pl_PL |
dc.title | Społeczne i przestrzenne wyznaczniki korzystania z hulajnogi jako urządzenia transportu osobistego (UTO) w mieście. Hybrydowa mobilność miejska (HMM) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 324-347 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Socjologii Spraw Publicznych i Gospodarki, Instytut Socjologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Urbanistyki i Planowania Regionalnego, Wydział Architektury, Politechnika Gdańska | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Historii, Teorii Architektury i Konserwacji Zabytków Wydział Architektury, Politechnika Gdańska | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jacek Mianowski – socjolog, doktor, adiunkt w Instytucie Socjologii na Wydziale Nauk
Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Interesuje się problematyką związaną z socjologią designu,
socjologią transportu oraz socjologią polityki. Jest autorem i współautorem publikacji na ten temat.
W tym zakresie prowadzi też badania własne i w kooperacji z partnerami instytucjonalnymi. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Małgorzata Kostrzewska – architekt, dr inż., adiunkt na Wydziale Architektury
Politechniki Gdańskiej. Interesuje się problematyką aktywności fizycznej w przestrzeni
miasta, zrównoważoną i aktywną mobilnością miejską oraz kształtowaniem przestrzeni publicznej współczesnego miasta. Jest autorką i współautorką publikacji z zakresu tej problematyki. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bartosz Macikowski – architekt, dr inż., adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki
Gdańskiej. Zainteresowania naukowe i zawodowe, oprócz profilu historycznego koncentrującego
się na architekturze i urbanistyce XIX i XX wieku, dotyczą również współczesnej problematyki architektury i przekształceń przestrzeni miast, w tym zrównoważoną i aktywną mobilnością miejską.
Jest autorem i współautorem publikacji w wymienionych obszarach tematycznych. | pl_PL |
dc.references | Badyda, A. J. (2010). Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu. Nauka, 4, 115–125 | pl_PL |
dc.references | Bertolini, L., Curtis, C., Renne, J. (2009). Introduction. W: C. Curtis, J. Renne, L. Bertolini (red.), Transit Oriented Development. Making it Happen (s. 3–12). Farnham–Burlington: Ashgate. | pl_PL |
dc.references | Bierwiaczonek, K. (2016). Społeczne znaczenie miejskich przestrzeni publicznych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.references | Bierwiaczonek, K. (2018). Miejskie przestrzenie publiczne i ich społeczne znaczenia – próba systematyzacji. Przegląd Socjologiczny, 67(1), 25–48. DOI: https://doi.org/10.26485/PS/2018/67.1/2 | pl_PL |
dc.references | Bierwiaczonek, K., Dymnicka, M., Kajdanek, K., Nawrocki, T. (2017). Miasto. Przestrzeń. Tożsamość. Studium trzech miast: Gdańsk. Gliwice. Wrocław. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar | pl_PL |
dc.references | Curtis, C., Renne, J., Bertolini, L. (red.). (2009). Transit Oriented Development. Making it Happen. Farnham– Burlington: Ashgate | pl_PL |
dc.references | Dant, T. (2004). The driver-car. Theory, Culture & Society, 21(4–5), 61–79. DOI:10.1177/0263276404046061 | pl_PL |
dc.references | Dmitrowicz-Życka, K. (red.). (2019). Transport drogowy w Polsce w latach 2016 i 2017. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny. | pl_PL |
dc.references | Dollinger, H. (1972). Die totale Autogesellschaft. München: Carl Hanser. | pl_PL |
dc.references | Faulks, I., Irwin, J., Howitt, R., Dowling, R. (2013). Electric unicycles, minifarthings and the future of urban transport. The Conversation, 6 May 2013. Pobrane z: http://theconversation.com/electric- -unicycles-minifarthings-and-the-future-of-urban- -transport-13331 | pl_PL |
dc.references | Gadziński, J., Goras, E. (red.). (2019). Raport o stanie polskich miast. Transport i mobilność miejska. Warszawa: Instytut Rozwoju Miast i Regionów | pl_PL |
dc.references | Gehl, J. (2013). Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków: Wydawnictwo RAM. | pl_PL |
dc.references | Gehl, J. (2014). Miasta dla ludzi. Kraków: Wydawnictwo RAM. | pl_PL |
dc.references | Gehl, J., Svarre, B. (2013). How to Study Public Life. Washington–Covello–London: Islands Press. | pl_PL |
dc.references | Giddens, A., Griffiths, S. (2006). Sociology. Cambridge: Polity Press | pl_PL |
dc.references | Giddens, A., Sutton, P. W. (2012). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Gottdiener, M., Budd, L. (2005). Key Concepts in Urban Studies. London–Tousands Oaks–New Delhi: Sage Publications | pl_PL |
dc.references | Grzymała-Kazłowska, A. (2013). Ku socjologii mobilnego społeczeństwa? Rozwój nowych koncepcji migracji i integracji a socjologia. Studia Socjologiczne, 3(210), 31–52. | pl_PL |
dc.references | Hagman, O. (2010). Driving Pleasure: A Key Concept in Swedish Car Culture. Mobilities, 5(1), 25–39. DOI: 10.1080/17450100903435037 | pl_PL |
dc.references | Hawley, A. H. (1950). Human Ecology: A Theory of Community Structure. New York: Ronald Press. | pl_PL |
dc.references | Hawley, A. H. (1986). Human Ecology. A Theoretical Essay. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Jałowiecki, B. (2012). Czytanie przestrzeni. Kraków– Rzeszów–Zamość: Konsorcjum Akademickie | pl_PL |
dc.references | Jałowiecki, B., Szczepański, M. (2006). Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 32–75 | pl_PL |
dc.references | Kostrzewska, M., Macikowski, B. (2017a). Towards Hybrid Urban Mobility: Kick Scooter as a Means of Individual Transport in the City? IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 245, 1–9. DOI: 10.1088/1757-899X/245/5/052073 | pl_PL |
dc.references | Kostrzewska, M., Macikowski, B. (2017b). Hulajnoga. Zabawka na kółkach czy rewolucja w mobilności miejskiej? Zawód: Architekt 56, 22–28. | pl_PL |
dc.references | Kostrzewska, M., Macikowski, B. (2018). Przyjazne miasto i hybrydowa mobilność miejska, czyli o hulajnodze naukowo. Pismo PG, 9(234), 38–42. | pl_PL |
dc.references | Lisiecki, S. (2015). Florian Znaniecki i Janusz Ziółkowski. O tradycji i kontynuacjach badań nad wartościowaniem przestrzeni miasta. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1, 13–26. DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2015.77.1.2 | pl_PL |
dc.references | Litman, T.A. (2019). Evaluating Transportation Land Use Impacts Considering the Impacts, Benefits and Costs of Different Land Use Development Patterns. Victoria Transport Policy Institute. Pobrane z: https://www.vtpi.org/landuse.pdf. | pl_PL |
dc.references | Majer, A. (2020). Socjologia i przestrzeń miejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA. | pl_PL |
dc.references | Malikowski, M., Palak, M., Halik, J. (red.). (2015). Zmiany w przestrzeni współczesnych miast. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski. | pl_PL |
dc.references | Miles, M. B., Huberman, M. A. (2000). Analiza danych jakościowych (S. Zabielski, tłum.). Białystok: Trans Humana | pl_PL |
dc.references | Pacholski, A. (2019). Monokultura samochodowa dobija polskie miasta. Jest coraz gorzej, ale politycy tkwią w spalinowej bańce. OKO.press, 9 czerwca. Pobrane z: https://oko.press/monokultura-samochodowa- -dobija-polskie-miasta-jest-coraz-gorzej-ale-politycy-tkwia-w-spalinowej-bance/ | pl_PL |
dc.references | Park, R. E. (1915). The city: Suggestion for the Investigation of Human Behaviour in an Urban Environment. American Journal of Sociology, 20(5), 577–612. | pl_PL |
dc.references | Park, R. E. (1952). Human Communities. The City and Human Ecology. New York: Free Press | pl_PL |
dc.references | Projekt Ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. (2020). Ministerstwo Infrastruktury. Pobrane z: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12333706/ katalog/12686566 | pl_PL |
dc.references | Rosenthal, E. (2013). The End of Car Cultures. The New York Times, 29 czerwca. https://www. nytimes.com/2013/06/30/sunday-review/the-end- -of-car-culture.html | pl_PL |
dc.references | Safe Micromobility. Corporate Partnership Board Report. (2020). 1–98. Paris: International Transport Forum. Pobrane z: https://www.itf-oecd.org/sites/ default/files/docs/safe-micromobility_1.pdf | pl_PL |
dc.references | Sheller, M., Urry, J. (2000). The City and the Car. International Journal of Urban and Regional Research, 24(4), 737–757. https://doi. org/10.1111/1468-2427.00276 | pl_PL |
dc.references | Simmel, G. (2005). Socjologia (M. Łukasiewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Siuda, P. (red.). (2016). Metody badań online. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA. | pl_PL |
dc.references | Sławek, T. (2010). Miasto. Próba zrozumienia. W: E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta (s. 17–69). Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Smagacz-Poziemska, M., Bukowski, A., Kurnicki, K. (2018). „Wspólnota parkingowania”. Praktyki parkowania na osiedlach wielkomiejskich i ich strukturalne konsekwencje. Studia Socjologiczne, 1(228), 117–142. | pl_PL |
dc.references | Urry, J. (2009). Socjologia mobilności (J. Stawiński, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | UTO-Entuzjaści. Urządzenia transportu osobistego i ich przyszłość w ocenie Polaków. (2020). Warszawa: Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IRBIS. Pobrane z: http://mobilne-miasto.org/wp-content/uploads/2020/06/POLACY-O-UTO_BADANIEFINAL.pdf | pl_PL |
dc.references | Wallis, A. (1990). Socjologia przestrzeni. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA | pl_PL |
dc.references | Wirth, L. (1938). Urbanism as a Way of Life. American Journal of Sociology, 44(1), 1–24 | pl_PL |
dc.references | Wiszniowski, J. (2015). Przemiany miejskiej przestrzeni publicznej spowodowane dominacją ruchu samochodowego w aspekcie zagrożeń społecznych. W: M. Malikowski, M. Palak, J. Halik. (red.), Zmiany w przestrzeni współczesnych miast (s. 57–70). Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, F. (1931). Miasto w świadomości jego obywateli. Z badań Polskiego Instytutu Socjologicznego nad miastem Poznaniem. Poznań: Wydawnictwo Polskiego Instytutu Socjologicznego. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, F. (1938). Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 1(18), 89–119. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, F. (2008). Metoda socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, F. (2011). Relacje społeczne i role społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN | pl_PL |
dc.references | Znaniecki, F., Ziółkowski, J. (1984). Czym jest dla ciebie miasto Poznań ? Dwa konkursy: 1928/1964. Warszawa–Poznań: PWN. | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |