Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŻurek, Sławomir Jacek
dc.contributor.editorBarcz, Anna
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-08-22T08:25:20Z
dc.date.available2022-08-22T08:25:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42872
dc.description.abstractIn Judaism, calamity [Hebr. חורבן churban, plural. חורבנות churbanot] is a cultural category that is not necessarily characterized as negative. It is viewed as a form of purification, which begins a crisis that finally leads to a religious and moral recovery. Three most important churbanot are usually recognized in the history of Israel: the destruction of Salomon’s Temple by Nebuchadnezzar (586 B.C.) followed by the Babylonian captivity, the destruction of Herod’s Temple by Titus (70 A.D.) with the subsequent dispersion of Israelites (Hebr. גלות [‘galut’]) and the Holocaust (1939–1945 A.D.), a planned and methodical extermination of European Jews. All these experiences of Jewish disaster strongly resonated with the work of Aleksander Wat (1900–1967), a Polish poet with Jewish roots. Two of his poems are analyzed here. The first one (consisting of two parts), entitled Na melodie hebrajskie [‘To Hebrew Tunes’] (from the volume Wiersze [‘Poems’], 1957), explicitly mentions two churbanot: the Babylonian captivity and the diaspora of 70 A.D. The other poem is the third part of Pieśni wędrowca [‘The Songs of a Wanderer’] (from the volume Wiersze środziemnomorskie [‘Mediterranean Poems’], 1962). It allusively mentions the Holocaust as the greatest Jewish disaster. In each case, the churban helps to identify the heart of Jewish identity. Because the Shoah cannot be said to have any positive consequences, Wat treats it in mystagogical terms, i.e., as a mystery.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcalamitypl_PL
dc.subjectBabylon captivitypl_PL
dc.subjectdiasporapl_PL
dc.subjectgalutpl_PL
dc.subjectHolocaustpl_PL
dc.subjectpoetry of Aleksander Watpl_PL
dc.titleחורבנות Żydowskie klęski w poezji Aleksandra Watapl_PL
dc.title.alternativeחורבנות Jewish Calamities in the Poetry of Aleksander Watpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number57-69pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBiblia hebrajska (2003), Jerozolima 2003 (תורה — נביאים — כתובים , ירושלים).pl_PL
dc.referencesBorzymińska Zofia (2003), Niewola babilońska [w:] Polski słownik judaistyczny. Dzieje — Kultura — Religia — Ludzie, t. 2, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 229–230.pl_PL
dc.referencesBrzewska Iwona Kamila (2003), Adlojada [w:] Polski słownik judaistyczny, Dzieje — Kultura — Religia — Ludzie, t. 1, oprac. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, Prószyński i S-ka, Warszawa, s. 45.pl_PL
dc.referencesFackenheim Emil (1970a), The Commandment to Hope. A Response to Contemporary Jewish Existence [w:] The Future of Hope, red. Capps W.H., Fortress, Philadelphia, s. 68–91.pl_PL
dc.referencesFackenheim Emil (1970b), God’s presence in history: Jewish Affirmations and Philosophical Reflections, New York UP, New York.pl_PL
dc.referencesMaybaum Ignaz (1962), The Faith of Jewish Diaspora, Vision Press, London.pl_PL
dc.referencesMaybaum Ignaz (1965), The Face of God after Auschwitz, Polak & Van Gennep, Amsterdam.pl_PL
dc.referencesMaybaum Ignaz (1980), Happiness Outside the State: Judaism, Christianity, Islam: Three Ways to God, Stocksfield, Northumberland; Oriel Press, Boston.pl_PL
dc.references9. Rubenstein Richard Lowell (1992), After Auschwitz: History, Theology, and Contemporary Judaism, Auflage: Johns Hopkins UP, Baltimore, London.pl_PL
dc.referencesPietrych Krystyna (1999), O wierszach śródziemnomorskich Aleksandra Wata, IBL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPietrych Krystyna (2020), Włoskie inicjacje Aleksandra Wata, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 38, s. 157–179.pl_PL
dc.referencesPrzymuszała Beata (2016), Wiersze Wata o Zagładzie — wizja jako rodzaj świadectwa [w:] Przymuszała B., Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, s. 109–125.pl_PL
dc.referencesWat Aleksander (1990), Dziennik bez samogłosek, oprac. K. Rutkowski, „Czytelnik”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWat Aleksander (1992), Poezje zebrane, oprac. A. Micińska i J. Zieliński, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesWat Aleksander (2005), Korespondencja, t. I, wybrała, oprac., przypisami i posłowiem opatrzyła A. Kowalczykowa, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesVenclova Thomas (1997), Aleksander Wat. Obrazoburca, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesŻurek Sławomir Jacek (2004), Synowie księżyca. Zapisy poetyckie Aleksandra Wata i Henryka Grynberga w świetle tradycji i teologii żydowskiej, Wyd. KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesŻurek Sławomir Jacek (2019), Topika judajska a topika Zagłady w najnowszej literaturze polskiej. Wstępne rozpoznania, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 243–265.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.1/4
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe