Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzymanowicz, Maciej
dc.date.accessioned2022-09-06T06:33:06Z
dc.date.available2022-09-06T06:33:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43061
dc.description.abstractArtykuł pokazuje sposoby obrazowania społeczności i terenów Ziem Odzyskanych przez polskich fotografów w pierwszej dekadzie po II wojnie światowej. Gigantyczna skala ówczesnych migracji i powstające w jej wyniku nowe struktury społeczne stały się ważnym elementem nie tylko krajowej polityki, ale również jednym z kluczowych tematów ówczesnej fotografii. Oficjalne przekazy propagandowe utwierdzające społeczeństwo w celowości przejęcia terytoriów i powrotu na „ziemie macierzyste” wpływały na tworzenie określonego modelu fotograficznej reprezentacji Ziem Odzyskanych. W artykule została omówiona rola fotografii w konstruowaniu „tożsamości protetycznej” umożliwiającej przedstawienie nowego terytorium i jego mieszkańców jako gospodarzy „własnego” obszaru. Dociekania przedstawione w artykule są prowadzone na bazie materiałów archiwalnych i pokazują jak ewoluował w pierwszej dekadzie po II wojnie światowej obraz Ziem Odzyskanych, ze względu na zmieniające się koncepcje polityczne i artystyczne. Elementem spajającym przedstawioną problematykę są zagadnienia programu fotografii ojczystej, który został wykorzystany jako podstawa estetyczna dla opisanych akcji dokumentalnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;22
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectamatorpl_PL
dc.subjectdokumentpl_PL
dc.subjectfotografia ojczystapl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.subjectZiemie Odzyskanepl_PL
dc.subjectJan Bułhakpl_PL
dc.titleFotografia ojczysta jako czynnik integrujący społeczności Ziem Odzyskanych w pierwszej dekadzie po II wojnie światowejpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number56-75pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr hab., prof. UAM Maciej Szymanowicz – historyk sztuki specjalizujący się w historii fotografii. Od stycznia 2005 do lipca 2010 roku był kierownikiem Galerii Fotografii „pf” w Poznaniu, gdzie jako kurator przygotował ok. 50 wystaw. W latach 2005–2015 był członkiem rady programowej Biennale Fotografii w Poznaniu. Od 2018 roku jest prezesem Naukowego Towarzystwa Fotografii z siedzibą w Poznaniu. Współpracował z wieloma instytucjami: Muzeum Narodowym w Warszawie przy organizacji wystawy Jana Bułhaka (2006), National Gallery of Art w Waszyngtonie przy wystawie „Foto: Modernity in Central Europe, 1918–1945” (2007),The Museum of Modern Art w Nowym Jorku przy projekcie „OBJECT: PHOTO. Modern Photographs. The Thomas Walther Collection 1909–1949” (2013–2014), Herder-Institut w Marburgu przy opracowywaniu spuścizny po Ernście Stewnerze (2014) oraz Muzeum Narodowym w Gdańsku przy wystawie i monografii o Zbigniewie K. Wołyńskim – artyście i teoretyku fotografii mody i reklamy (2019–2022). Publikował swoje teksty w licznych monografiach i czasopismach m.in.: „Artium Quaestiones”, „History of Photography” czy „Kwartalniku Fotografia”, którego był stałym współpracownikiem, jest m.in. autorem książki: Zaburzona epoka. Polska fotografia artystyczna w latach 1945–1955 (2016). https://orcid.org/0000-0002-0484-3350pl_PL
dc.referencesBułhak, J. (1946). Fotografia dla potrzeba krajoznawstwa i propagandy turystycznej, Świat Fotografii, 1/1946, 4–7.pl_PL
dc.referencesBułhak, J. (1951). Fotografia Ojczysta. Rzecz o uspołecznianiu fotografii. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesGieba, K. (2018). Początek i powrót. Strategie tworzenia tożsamości protetycznej w literaturze tzw. Ziem Odzyskanych. W: E. Kledzik, M. Michalski, M. Praczyk (red.), „Ziemie Odzyskane”. W poszukiwaniu nowych narracji (s. 99–113). Poznań: Instytut Historii UAM.pl_PL
dc.referencesJankowiak, S. (2015). Przemiany narodowościowe na „Ziemiach Odzyskanych” po II wojnie światowej. W: C. Osękowski, G. Strauchold (red.), „Ziemie Odzyskane” po drugiej wojnie światowej (s. 33–44). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.pl_PL
dc.referencesMachałek, M. (2015). Wieś na ziemiach zachodnich i północnych po 1945 roku – między chłopską zagrodą a PGR-em. W: C. Osękowski, G. Strauchold (red.), „Ziemie Odzyskane” po drugiej wojnie światowej (s. 59–71). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.pl_PL
dc.referencesMierzecka, J. (1981). Całe życie z fotografią. Kraków: Wydawnictwo Literackiepl_PL
dc.referencesMierzecka, J. (1989). Mój świat. Moje czasy. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawniczapl_PL
dc.referencesNeuman, J. A. (1935). Niemiecki ruch fotograficzny, Fotograf Polski, 6/1935, 22pl_PL
dc.referencesOleksy, P. (2021). Wyspy odzyskane. Wolin i nieznany archipelag. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl_PL
dc.referencesOrłowicz, M. (1947). Niebezpieczne fotografowanie, Świat Fotografii, 6/1947, 13.pl_PL
dc.referencesPrzyznanie nagród na I Wystawie Fotografiki we Wrocławiu, Świat Fotografii, 10/1948, 11–12.pl_PL
dc.referencesRomer, W. (1948). Przemówienie na otwarciu wystawy fotografiki w ratuszu wrocławskim, Świat Fotografii, 10/1948, 11.pl_PL
dc.referencesSchulz, M. (1949). Sprawy współczesnej fotografiki polskiej, Świat Fotografii, 12/1949, 2–6.pl_PL
dc.referencesSchulz, M. (1948). I Wystawa Wrocławskiego Towarzystwa Fotograficznego, Świat Fotografii, 10/1948, 10–11.pl_PL
dc.referencesSkowron, W. (2000). Fotografowanie w polskim towarzystwie krajoznawczym 1908–1950. W: A. Czarnowski, W. Skowron (red.), Historia fotografii krajoznawczej PTK-PTTK (s. 5–48). Łódź: Centrum Fotografii Krajoznawczej PTTK.pl_PL
dc.referencesSzczegóła, H. (1999). Ziemie Zachodnie i Północne w polityce PZPR w latach 1949–1956. W: C. Osękowski (red.), Ziemie Zachodnie i Północne Polski w okresie stalinowskim (s. 19–24). Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogicznapl_PL
dc.referencesSzymanowicz, M. (2016). Zaburzona epoka. Polska fotografia artystyczna w latach 1945–1955. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesZaremba, M. (2005). Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.pl_PL
dc.referencesTokarczuk, O. (2019). Bezimienny krajobraz. W: A. Pankiewicz, M. Przybyłko (red.), Nieswojość (s.173–180). Wrocław: Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy.pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe