Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalska-Elkader, Natalia
dc.contributor.editorŚniecikowska, Beata
dc.contributor.editorSygizman, Kinga
dc.date.accessioned2022-10-04T07:08:09Z
dc.date.available2022-10-04T07:08:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43514
dc.description.abstractThe main aim of this publication ist to identify, classify and describe radio dramas that were made for Studio Eksperymentalnych Form Teatralnych (Experimental Drama Studio) and as a Nowe Słuchowiska/New Radio Dramas project. I will also provide a description of sound and voice materials of so-called experimental radio dramas. In the first part, the article explains the experimental radio drama genre. It shows the drama subgenres and determinants of experimental drama pattern. In the second part, the article is focused on broadcasts made by Studio Eksperymentalnych Form Teatralnych (Experimental Drama Studio) and in the project New Radio Dramas.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectradio dramapl_PL
dc.subjectexperimental radio dramapl_PL
dc.subjectradio genrespl_PL
dc.subjectsound artpl_PL
dc.titleSłuchowisko eksperymentalne w świetle realizacji Studia Teatralnych Form Eksperymentalnych i projektów Nowe Słuchowiskapl_PL
dc.title.alternativeExperimental Radio Drama in the Perspective of Experimental Drama Studio and New Radio Dramas Productionspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number89-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBachura Joanna (2012), Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesBardijewska Sława (1978), Muza bez legendy. Szkice o polskiej dramaturgii radiowej, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBardijewska Sława (2001), Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCox Chrisoph (2009), Sound art and the Sonic Unconscious, „Organised Sound” 14(1), Cambridge UP, Cambridge.pl_PL
dc.referencesJanuszaniec Michał (2020), list elektroniczny do autorki z dn. 28.01.2020.pl_PL
dc.referencesKosik Rafał (2007), Ohyda, „Science Fiction F&H”, nr 22.pl_PL
dc.referencesKowalska Natalia (2019), Forma i treść. Polski i zagraniczny feature radiowy oraz jego odmiany gatunkowe, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalska Natalia (2020), Historie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznego, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesŁastowiecki Janusz (2016), Jak opisywać słuchowisko radiowe? Od refleksji międzywojennej do najnowszych ujęć badawczych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” nr 12/1, s. 11–24.pl_PL
dc.referencesMoles Abraham (1966), Information Theory and Esthetic Perception, University of Illinois Press, Urbana – Londyn.pl_PL
dc.referencesMukařovský Jan (1970), Estetyczna funkcja, norma i wartość jako fakty społeczne [w:] Wśród znaków i struktur, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPasiecznik Monika (2017), Eksperyment jest naszym obowiązkiem. Rozmowa z Michałem Januszańcem, www.dwutygodnik.com/artykul/7062-eksperyment-jest-naszym-obowiazkiem. html [dostęp: 28.12.2019].pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2012), Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesPolicht Piotr, Od rejwującej awangardy do nekropolo. Muzyka w polskiej sztuce, https://culture.pl/pl/artykul/od-rejwujacej-awangardy-do-nekropolo-muzyka-w-polskiej-sztuce [dostęp: 08.07.2020].pl_PL
dc.referencesRosińska Zofia (2001), Blaustein. Koncepcja odbioru mediów, Prószyński i S-ka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesShell Shock, Encyklopedia Teatru Polskiego, www.encyklopediateatru.pl/przedstawienie/71161/shell-shock [dostęp: 30.12.2019].pl_PL
dc.referencesSmolarska Zofia (2017), Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych, www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1730/studio_teatralnych_form_eksperymentalnych/ [dostęp: 28.12.2019].pl_PL
dc.referencesWojtak Maria (2004), Gatunki prasowe, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesAkacje kwitną (2018), na podstawie tekstu D. Vogel, reżyseria Julia Szmyt, adaptacja Zuzanna Bojda, muzyka Izabela Smelczyńska, reżyseria dźwięku Agnieszka Szczepańczyk, mastering Bartek Olszewski, wystąpili Dorota Glac, Marta Jalowska, Kamila Worobiej, Angelika Kurowska, Alicja Czerniewicz, Arkadiusz Brykalski.pl_PL
dc.referencesIda Kamińska: jak brzmię? (2018), reżyseria Jędrzej Piaskowski, dramaturgia Hubert Sulima, muzyka Jan Tomza-Osiecki, wystąpił Sebastian Pawlak.pl_PL
dc.referencesKoniec przemocy (2017), scenariusz i reżyseria Bogna Burska, Magda Mosiewicz, muzyka Adam Witkowski, Maciej Salamon (zespół Nagrobki), wystąpili Klara Bielawka, Marta Malikowska, Tomasz Nosinski.pl_PL
dc.referencesMarchwicki (2017), scenariusz, reżyseria i muzyka Michał Turowski, reżyser dźwięku Andrzej Brzoska, wystąpili Andrzej Mastalerz, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor.pl_PL
dc.referencesMgła zdaje się przychodzić z zewnątrz (2017), scenariusz i reżyseria Ludomir Franczak, dźwięk Marcin Dymiter, mastering dźwięku Andrzej Brzoska, wystąpili Aleksandra Śląska, Jan Świderski, Krzysztof Wakuliński, Irena Jun, Przemysław Stippa, Marta Malikowska, śpiew Aleksandra Klimczak.pl_PL
dc.referencesNumer 14 (2018), na podstawie tekstu Sprawiedliwość M. Grabowskiej, reżyseria Katarzyna Kalwat, dramaturgia Marta Sokołowska, muzyka Bartosz Dziadosz, wystąpili Jaśmina Polak, Lech Łotocki, Jacek Beler, Sebastian Pawlak.pl_PL
dc.referencesPewnego dnia wszystko to zmieści się w mniejszej torebce (2017), tekst Tamara Antonijević (w tłumaczeniu Aleksandry Jakubczak), reżyseria Małgorzata Wdowik, oprawa muzyczna Ole Hübner, reżyser dźwięku Andrzej Brzoska, realizacja nagrań Maciej Kubera.pl_PL
dc.referencesPróżnia prześwietlona (2017), scenariusz i reżyseria Lukáš Jiřička, muzyka Jacek Sienkiewicz, wystąpili Mirosław Zbrojewicz, Klara Bielawka, Antoni Beksiak.pl_PL
dc.referencesPudel. Faktomontaż (2018), wg pomysłu Tomasza Platy, realizacja Konstanty Usenko, Karolina Maciejaszek, współpraca Michał Januszaniec, wystąpili Ewa Dałkowska, Arkadiusz Brykalski, Grzegorz Falkowski, Marcin Pempuś, Marta Jalowska, Marcin Pryt, Michalina Sitek, Irena Januszaniec.pl_PL
dc.referencesShell Shock (2018), idea Tomasz Plata, reżyseria Tomasz Plata, muzyka Aleksandra Grünholz (We Will Fail).pl_PL
dc.referencesStern (2018), reżyseria Agnieszka Jakimiak, muzyka Jakub Ziołek, dramaturgia Mateusz Atman, Agnieszka Jakimiak, mastering Jakub Orłowski, wystąpili Marta Malikowska, Jaśmina Polak.pl_PL
dc.referencesZakaz ironii i sarkazmu (2018), tekst Michał Buszewicz, reżyseria Magda Szpecht, opracowanie muzyczne Wojciech Blecharz, wystąpiła Izabela Warykiewicz.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2020/63.4/6
dc.relation.volume63pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe