Show simple item record

dc.contributor.authorZałuski, Tomasz
dc.date.accessioned2022-10-18T13:59:54Z
dc.date.available2022-10-18T13:59:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43774
dc.description.abstractEwa Partum’s conceptual art of the early 1970s consisted in creating a new artistic language but at the same time it bore some traits of feminism and was marked by the figure of what might be called “the touch of a woman”. The artist's self-organizational activities which took the form of establishing and running of an alternative art gallery called “Adres” can be also considered as self-emancipatory feminist practice. The gallery was instrumental in Partum’s attempts at producing symbolic capital for herself and taking a position in the field of Polish and international neo-avant-garde.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEwa Partumpl_PL
dc.subjectconceptual artpl_PL
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectself-organizationpl_PL
dc.subjectalternative galleriespl_PL
dc.titleKobieta walcząca o pozycję w polu produkcji artystycznej Samoidentyfikacja, samoorganizacja i samoemancypacja według Ewy Partumpl_PL
dc.title.alternativeA Woman Fighting for Her Position in the Field of Art ProductionSelf-identification, Self-organization and Self-emancipation According to Ewa Partumpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number75-89pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBrady Emily (2013), The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics and Nature, Cambridge UP, Cambridge.pl_PL
dc.referencesDziamski Grzegorz (2012–2013), Speaking as a Woman. Dlaczego w sztuce konceptualnej było tak niewiele artystek? [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGuzek Łukasz (2017), Rekonstrukcja sztuki akcji w Polsce, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Toruń.pl_PL
dc.referencesJabłońska Karolina (2012), Działania konceptualne w łódzkim środowisku plastycznym na przykładzie Grupy Konkret, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 6.pl_PL
dc.referencesJakubowska Agata (2006), Niemożność porozumienia — feminizm indywidualny Ewy Partum, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/5852 [dostęp: 10.10.2017].pl_PL
dc.referencesKosuth Joseph (1996), Intention(s), „Art Bulletin”, Vol. 78, No. 3.pl_PL
dc.referencesMajewska Ewa (2015), Ewa Partum czyli feminizm który nadchodzi [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzy-ma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesMajewska Karolina (2014), O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/31875 [dostęp: 10.10.2017].pl_PL
dc.referencesMajewska Karolina (2015), Legalność przestrzeni [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesMajewska-Güde Karolina (2017), Obszar zagospodarowany wyobraźnią (1970). Ewa Partum wobec lokalnych infrastruktur sztuki, „Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI”, Vol. 3.pl_PL
dc.referencesMonkiewicz Dorota (2012–2013), (Jej) ciało i tekst. Fragmenty [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMonkiewicz Dorota (2015), O funkcjonowaniu międzynarodowej sieci wymiany artystycznej w Polsce na przykładzie Galerii Adres w Łodzi [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesMonografia twórczości Ewy Partum (2012–2013), zebrane przez A. Stepken, przeł. E. Partum, D. Monkiewicz, uzup. B. Partum i in. [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMorzuch Maria (2015), Wywiad z Ewą Partum [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesNabkowski Gislind (2006), Nieprzyjemne poczucie maskarady. Droga „literowej milionerki” Ewy Par-tum do poezji konceptualnej i feministycznej tematyki gender [w:] Ewa Partum 1965–2001, pod red. D. Monkiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPartum Ewa, Magdalena Grabowska (b.r.), Stworzenie nowego języka sztuki, https://sztukapublicz-na.pl/pl/stworzenie-nowego-jezyka-sztuki-ewa-partum/czytaj/124 [dostęp: 15.12.2017].pl_PL
dc.referencesPartum Ewa, Tomasz Załuski (2015), Legalność historii sztuki. Ewa Partum i łódzka scena arty-styczna, nagranie ze spotkania 12 lutego 2015 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.2/6
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe