dc.contributor.author | Załuski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2022-10-18T13:59:54Z | |
dc.date.available | 2022-10-18T13:59:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43774 | |
dc.description.abstract | Ewa Partum’s conceptual art of the early 1970s consisted in creating a new artistic language but at the same time it bore some traits of feminism and was marked by the figure of what might be called “the touch of a woman”. The artist's self-organizational activities which took the form of establishing and running of an alternative art gallery called “Adres” can be also considered as self-emancipatory feminist practice. The gallery was instrumental in Partum’s attempts at producing symbolic capital for herself and taking a position in the field of Polish and international neo-avant-garde. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ewa Partum | pl_PL |
dc.subject | conceptual art | pl_PL |
dc.subject | feminism | pl_PL |
dc.subject | self-organization | pl_PL |
dc.subject | alternative galleries | pl_PL |
dc.title | Kobieta walcząca o pozycję w polu produkcji artystycznej Samoidentyfikacja, samoorganizacja i samoemancypacja według Ewy Partum | pl_PL |
dc.title.alternative | A Woman Fighting for Her Position in the Field of Art ProductionSelf-identification, Self-organization and Self-emancipation According to Ewa Partum | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 75-89 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Brady Emily (2013), The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics and Nature, Cambridge UP, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Dziamski Grzegorz (2012–2013), Speaking as a Woman. Dlaczego w sztuce konceptualnej było tak niewiele artystek? [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Guzek Łukasz (2017), Rekonstrukcja sztuki akcji w Polsce, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata & Wydawnictwo Tako, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Jabłońska Karolina (2012), Działania konceptualne w łódzkim środowisku plastycznym na przykładzie Grupy Konkret, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Jakubowska Agata (2006), Niemożność porozumienia — feminizm indywidualny Ewy Partum, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/5852 [dostęp: 10.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Kosuth Joseph (1996), Intention(s), „Art Bulletin”, Vol. 78, No. 3. | pl_PL |
dc.references | Majewska Ewa (2015), Ewa Partum czyli feminizm który nadchodzi [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzy-ma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Majewska Karolina (2014), O uhistorycznianiu konceptualizmu i interpretacji feminizmu. Rozmowa z Ewą Partum, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/teksty/31875 [dostęp: 10.10.2017]. | pl_PL |
dc.references | Majewska Karolina (2015), Legalność przestrzeni [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Majewska-Güde Karolina (2017), Obszar zagospodarowany wyobraźnią (1970). Ewa Partum wobec lokalnych infrastruktur sztuki, „Miejsce. Studia nad sztuką i architekturą polską XX i XXI”, Vol. 3. | pl_PL |
dc.references | Monkiewicz Dorota (2012–2013), (Jej) ciało i tekst. Fragmenty [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Monkiewicz Dorota (2015), O funkcjonowaniu międzynarodowej sieci wymiany artystycznej w Polsce na przykładzie Galerii Adres w Łodzi [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Monografia twórczości Ewy Partum (2012–2013), zebrane przez A. Stepken, przeł. E. Partum, D. Monkiewicz, uzup. B. Partum i in. [w:] Ewa Partum, pod red. A. Szyłak, B. Partum, E.M. Tatar, Instytut Sztuki Wyspa & Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Morzuch Maria (2015), Wywiad z Ewą Partum [w:] Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki / Nothing Stops the Idea of Art, [koncepcja i red. naukowa katalogu M. Morzuch, tłum. M. Fryszkowska], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Nabkowski Gislind (2006), Nieprzyjemne poczucie maskarady. Droga „literowej milionerki” Ewy Par-tum do poezji konceptualnej i feministycznej tematyki gender [w:] Ewa Partum 1965–2001, pod red. D. Monkiewicz, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Partum Ewa, Magdalena Grabowska (b.r.), Stworzenie nowego języka sztuki, https://sztukapublicz-na.pl/pl/stworzenie-nowego-jezyka-sztuki-ewa-partum/czytaj/124 [dostęp: 15.12.2017]. | pl_PL |
dc.references | Partum Ewa, Tomasz Załuski (2015), Legalność historii sztuki. Ewa Partum i łódzka scena arty-styczna, nagranie ze spotkania 12 lutego 2015 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi, archiwum Muzeum Sztuki w Łodzi. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2018/61.2/6 | |
dc.relation.volume | 61 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |