Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTomczok, Marta
dc.date.accessioned2022-10-20T06:27:04Z
dc.date.available2022-10-20T06:27:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43787
dc.description.abstractThis article is the first attempt at the psychoanalytical interpretation of Flytrap Factory by Andrzej Bart. The author refers to such issues as Holocaust, postmodernism and culture of narcissism. Marta Tomczok compares the novel written by Bart in 2008 with the documentary Radegast by Borys Lankosz and Bart’s screenplay. In Tomczok’s interpretation judgement over Chaim Mordechai Rumkowski is not the main theme of the Bart’s novel. The researcher supposes that the main topic could be the contemporary story of the writer Andrew working on the novel entitled Flytrap Factory and screenplay of the film similar to Radegast. The author bases on the theory of narcissism of J. Lacan and the concept of postmodernist history of H. White.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHolocuastpl_PL
dc.subjectLitzmannstadt Ghettopl_PL
dc.subjectpostmodernismpl_PL
dc.subjectculture of narcissismpl_PL
dc.titleNarcyzm przekłuty kołkiem ironii. Czyli co stało się w Fabryce muchołapekpl_PL
dc.title.alternativePostmodernist Narcissity in the Flytrap Factorypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number53-70pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiegopl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBart Andrzej (2008), Fabryka muchołapek, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean (2005), Precesja symulakrów [w:] tenże, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBieńczyk Marek (1999), Tworki, Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuryła Sławomir (2009), Bez wyroku, „Więź”, nr 10.pl_PL
dc.referencesBuryła Sławomir (2016), Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu, Universitas, Kraków 2016.pl_PL
dc.referencesDąbrowski Bartosz (2011), Postpamięć, zależność, trauma [w:] Kultura po przejściach, osoby z prze-szłością. Polski dyskurs postzależnościowy — konteksty i perspektywy badawcze, red. R. Nycz, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesDessuant Pierre (2007), Narcyzm. Przegląd koncepcji psychoanalitycznych, przeł. Z. Stadnicka--Dmitriew, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesEpstein Leslie (2000), Król żydowski, przeł. K. Petecka-Jurek, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesFreud Zygmunt (1996), Praca marzenia sennego, R. Reszke, KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2005), Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, cz. 2, przeł. T. Komendant, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Marta Tomczok, Paweł Wolski (2015), „Pisanie jest ze swej natury niemoral-ne”. O narracji i Zagładzie z Michałem Głowińskim rozmawiają Marta Tomczok i Paweł Wolski, „Narracje o Zagładzie”, 1.pl_PL
dc.referencesGwóźdź Andrzej (2002), Mała ekranologia [w:] Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia, red. A. Gwódź, P. Zawojski, Rabid, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesHutcheon Linda (1986), Subject In/Of/To History and His Story, „Diacritics” 16 (1), Spring.pl_PL
dc.referencesHutcheon Linda (1996), Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii [w:] Postmodernizm. Anto-logia przekładów, red. R. Nycz, Kraków.pl_PL
dc.referencesHutcheon Linda (2006), Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox, Wilfrid Laurier UP, Waterloo, Ontario.pl_PL
dc.referencesHutcheon Linda (2007), Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przeł. A. Wojtanowska, W. Wojtowicz, Oficyna Wydawnicza ATUT — Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.pl_PL
dc.referencesIzdebska Agnieszka, Szajnert Danuta (2014), The Holocaust — Postmemory — Postmodern Novel: „The Flytrap Factory” by Andrzej Bart, „Tworki” by Marek Bieńczyk and „Skaza” by Magdale-na Tulli [w:] The Holocaust in the Central European Literatures and Cultures since 1989 / Der Holocaust in den mitteleuropäischen Literaturen und Kulturen seit 1989, R. Ibler, ibidem-Verlag, Stuttgart.pl_PL
dc.referencesKember Sarah (2017), „Cień przedmiotu”. Fotografia i realizm [w:] Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, wybór, wprowadzenie, red. nauk. P. Zawojski, przeł. J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKowalska-Leder Justyna (2010), Andrzej Bart, Fabryka muchołapek, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2010 [recenzja], „Zagłada Żydów. Studia i Materiały”, nr 6.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2013), Symboliczne, wyobrażeniowe i realne, przeł. R. Carrabino, T. Gajda, J. Kotara [w:] tegoż, Imiona-Ojca, przeł. R. Carrabino, T. Gajda, J. Kotara, B. Kowalów, A. Kurek, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2017a), Dwa narcyzmy [w:] tegoż, Seminarium I. Pisma techniczne Freuda, oprac. J.-A. Miller, przeł. J. Waga, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2017b), Ideał ja i ja idealne [w:] tegoż, Seminarium I. Pisma techniczne Freuda, oprac. J.-A. Miller, przeł. J. Waga, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLasch Christopher (2015), Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, przeł. G. Ptaszek, A. Skrzypek, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLeociak Jacek (2010), O nadużyciach w badaniach nad doświadczeniem Zagłady, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały”, nr 6.pl_PL
dc.referencesLyotard Jean-François (1998), Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm? [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, wybór i oprac. R. Nycz, Baran i Suszczyński, Krakówpl_PL
dc.referencesŁysak Tomasz (2016), Od kroniki do filmu posttraumatycznego — filmy dokumentalne o Zagładzie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMałochleb Paulina (2009), Murarz buduje, a ja majaczę, „FA-art”, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesMałochleb Paulina 2012), Iluzja i mistyfikacja. O powieściach Andrzeja Barta, „Śląskie Studia Polonistyczne”, nr 1/2 (2).pl_PL
dc.referencesMitchell William J., Oko zrekonfigurowane. Prawda wizualna w epoce post-fotograficznej [w:] Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, wybór, wprowadzenie, red. nauk. P. Zawojski, przeł. J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowacki Dariusz (1993), Czy Bart lektury wart?, „FA-art”, nr 1 (11).pl_PL
dc.referencesNowacki Dariusz 2016), Pociąg do Hollywood. O prozie Andrzeja Barta [w:] Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 2, red. A. Nęcka, D. Nowacki, J. Pasterska, Katowicepl_PL
dc.referencesPietrych Krystyna (2009), (Post)pamięć Holocaustu — (meta)tekst a etyka. „Fabryka muchołapek” Andrzeja Barta a „Byłam sekretarką Rumkowskiego” Elżbiety Cherezińskiej [w:] Inna literatura? Dwudziestolecie 1989–2009, t. 1, red. Z. Anders, J. Pasterski, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.pl_PL
dc.referencesPolit Monika (2012), „Moja żydowska dusza nie obawia się dnia sądu”. Mordechaj Chaim Rumkowski. Prawda i zmyślenie, Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadegast (2008), reż. B. Lankosz, https://www.youtube.com/watch?v=JTbuTcKgTcs [do-stęp: 30.03.2018].pl_PL
dc.referencesSęczek Marlena, Andrzej Bart [w:] Polscy pisarze i badacze literatury przełomu XX i XXI wieku, http://www.ppibl.ibl.waw.pl/mediawiki/index.php?title=Lista_hase%C5%82 [dostęp: 30.03.2018].pl_PL
dc.referencesSłonimska Emilia (2015), Ślady żydowskie w twórczości Andrzeja Barta. Rekonesans, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, nr 26 (46).pl_PL
dc.referencesSłonimska Emilia (2016), Doświadczanie przestrzeni w twórczości Andrzeja Barta i Zbigniewa Kruszyńskiego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 8.pl_PL
dc.referencesSzajnert Danuta (2015), Przestrzeń doświadczona, przestrzeń wytworzona — literackie topografie Litzmannstadt Getto (rekonesans). Część druga, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 6.pl_PL
dc.referencesTomczok Marta (2017), Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka — ideologia — popkultura, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWhite Hayden (2014), Postmodernizm i historia, przeł. E. Domańska [w:] tegoż, Przeszłość praktyczna, red. E. Domańska, UNIVERSITAS, Kraków.pl_PL
dc.referencesWitko Andrzej (2006), Wprowadzenie [w:] Tajemnica „Las Meninas”. Antologia tekstów, wybór i red. A. Witko, AA, Kraków.pl_PL
dc.referencesYoung James E. (1990), Writing and Rewriting the Holocaust. Narrative and the Consequences of Interpretation, Indiana UP, Bloomington and Indianapolis.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.3/4
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe