dc.contributor.author | Michałowski, Piotr | |
dc.date.accessioned | 2022-10-20T15:09:19Z | |
dc.date.available | 2022-10-20T15:09:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43808 | |
dc.description.abstract | Niobe, a poem by Gałczyński was interpreted with verse and musical references, in the context of Mediterranean culture and contemporary realities of the palace of Nieborów, where a copy of the Ancient sculpture is located. The author creates a “film theory of narratology” and proceeds with reflections on various relationships between literature and cinema, on natural sight and imagination, and takes into consideration the following perspective theories: intersemiotic comparative, Bergson, Ingarden, Helman, Ziomek. Next, he offers a film interpretation of the descriptive part of the poem through a Large Violin Concert. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Konstanty Ildefons Gałczyński | pl_PL |
dc.subject | poezja polska XX wieku | pl_PL |
dc.subject | interpretacja | pl_PL |
dc.subject | obrazowanie | pl_PL |
dc.subject | montaż filmowy | pl_PL |
dc.title | Niobe w oku kamery. Projekt filmowy — między konkretyzacją a scenopisem | pl_PL |
dc.title.alternative | Niobe by Gałczyński through the camera’s eye. A film project — between concretization and script | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 71-89 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Szczeciński | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Gałczyński Konstanty Ildefons (1979), Niobe [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bergson Henri (1957), Ewolucja twórcza, przeł. F. Znaniecki, Książka i Wiedza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Eco Umberto (1972), Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Friedman Norman (1955), Point of View in Fiction. The Development of a Critical Concept, „Pub-lications of the Modern Language Association of America”, p. 1160, www.ihn.uni-ham-burg.de/article/perspective [dostęp: 6.07.2018]. | pl_PL |
dc.references | Gronczewski Andrzej (1979), Lampa czarnoksięska i lampa laboratoryjna, „Miesięcznik Literacki” nr 4. | pl_PL |
dc.references | Has-Tokarz Anita (2006/2007), Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparatystyczna), „Folia Bibliologica” XLVIII. | pl_PL |
dc.references | Hejmej Andrzej (2012), Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo UMK, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Helman Alicja (1980), Problem syntezy sztuk w świetle semiotycznej koncepcji systemów złożonych [w:] red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Pogranicza i korespondencje sztuk. Studia, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Helman Alicja, Ostaszewski Jacek (2014), Historia myśli filmowej. Podręcznik, słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Hendrykowski Marek (1999), Język ruchomych obrazów, Ars Nova, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Hopfinger Maryla (1997), Między reprodukcją a symulacją rzeczywistości. Problemy audiowizualności i percepcji [w:] red. M. Hopfinger, Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, Wydawnictwo IBL, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ingarden Roman (1972), Kilka uwag o sztuce filmowej [w:] red. M. Hopfinger, Estetyka i film, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ingarden Roman (1988), O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, przeł. M. Turowicz, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jastrzębska Elżbieta (2018), Głowa Niobe w Nieborowie i jej posąg w Rzymie, docplayer.pl/11992303-Głowa-nieborowie-i-jej-posąg-w-rzymie.html [dostęp: 24.06.2018]. | pl_PL |
dc.references | Jędrych Marek (1980/1981), Niobe Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego — poemat o cierpieniu, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” XXXV/XXXVI, 13, sectio F. | pl_PL |
dc.references | Kulawik Adam (1968), „Uwertura” do poematu Gałczyńskiego „Niobe”, „Ruch Literacki” z. 1. | pl_PL |
dc.references | Kuźma Erazm (1980), Granice porównywalności poezji z malarstwem i filmem. (Na przykładzie wcze-snej fazy polskiej poezji awangardowej) [w:] red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Pogranicza i korespondencje sztuk, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Lichański Jakub Zdzisław (2015), „Niobe” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego: „Ty jesteś światłość świata”, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Łotman Jurij M. (1983), Semiotyka filmu, przeł. J. Faryno i T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Matuszewski Ryszard (1952), „Niobe” i „Wit Stwosz”, „Nowa Kultura” nr 5. | pl_PL |
dc.references | Michałowski Piotr (2002), Kwiaty polskie na torze rewolucji. Spóźniona premiera poematu Juliana Tuwima [w:] red. D.D. Dąbrowska, P. Michałowski, Presja i ekspresja. Zjazd szczeciński i socrealizm, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Michałowski Piotr (2004), Niedookreślone i nadokreślone. Między słowem a obrazem [w:] red. S.T. Balbus, A. Hej-mej, J. Niedźwiedź, Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Michałowski Piotr (2009), „Beniowski” i „Kwiaty polskie” — reguły montażu (filmowego), „Ruch Literacki”, z. 6 | pl_PL |
dc.references | Miczka Tadeusz (1999), Słownik pojęć filmowych, t. 9: Ruch, czas, przestrzeń, montaż, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Płażewski Jerzy (1982), Język filmu, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Proszę wycieczki. Podróże, wyprawy i wycieczki (2018), https://proszęwycieczki.wordpress.com/2017/09/13/nieborów-tajemnice-niobe, [dostęp: 24.06.2018]. | pl_PL |
dc.references | Sławiński Janusz (1982), O opisie [w:] red. J. Błoński, J. Sławiński, Studia o narracji, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Stelmaszczyk Barbara (1970), O muzyczności „Niobe” K.I. Gałczyńskiego. Zagadnienie łączności między rodzajami sztuk pięknych, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Tenczyńska Anna (2011), Forma muzyczna w poezji („Niobe” K.I. Gałczyńskiego) [w:] red. E. Kasperski, E. Szczęsna, Komparatystyka dzisiaj, II: Interpretacje, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wegner Jan (1954), Nieborów, Wydawnictwo Sztuka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wyka Marta (1985), „Niobe” [w:] Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 2, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wyka Marta (1983), Wstęp [w:] K.I. Gałczyński, Wybór poezji, wyd. VI zm., (BN Seria I, nr 189), Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Ziomek Jerzy (1980), Powinowactwa literatury, PWN, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Żurawska Jolanta (2005), Struktura muzyczna poematów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego [w:] red. A. Kulawik, J.S. Ossowski, Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, t. 1, Collegium Columbinum, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2018/61.4/5 | |
dc.relation.volume | 61 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |