Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichałowski, Piotr
dc.date.accessioned2022-10-20T15:09:19Z
dc.date.available2022-10-20T15:09:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43808
dc.description.abstractNiobe, a poem by Gałczyński was interpreted with verse and musical references, in the context of Mediterranean culture and contemporary realities of the palace of Nieborów, where a copy of the Ancient sculpture is located. The author creates a “film theory of narratology” and proceeds with reflections on various relationships between literature and cinema, on natural sight and imagination, and takes into consideration the following perspective theories: intersemiotic comparative, Bergson, Ingarden, Helman, Ziomek. Next, he offers a film interpretation of the descriptive part of the poem through a Large Violin Concert.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectKonstanty Ildefons Gałczyńskipl_PL
dc.subjectpoezja polska XX wiekupl_PL
dc.subjectinterpretacjapl_PL
dc.subjectobrazowaniepl_PL
dc.subjectmontaż filmowypl_PL
dc.titleNiobe w oku kamery. Projekt filmowy — między konkretyzacją a scenopisempl_PL
dc.title.alternativeNiobe by Gałczyński through the camera’s eye. A film project — between concretization and scriptpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-89pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Szczecińskipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesGałczyński Konstanty Ildefons (1979), Niobe [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBergson Henri (1957), Ewolucja twórcza, przeł. F. Znaniecki, Książka i Wiedza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEco Umberto (1972), Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFriedman Norman (1955), Point of View in Fiction. The Development of a Critical Concept, „Pub-lications of the Modern Language Association of America”, p. 1160, www.ihn.uni-ham-burg.de/article/perspective [dostęp: 6.07.2018].pl_PL
dc.referencesGronczewski Andrzej (1979), Lampa czarnoksięska i lampa laboratoryjna, „Miesięcznik Literacki” nr 4.pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz Anita (2006/2007), Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparatystyczna), „Folia Bibliologica” XLVIII.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2012), Muzyczność dzieła literackiego, Wydawnictwo UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja (1980), Problem syntezy sztuk w świetle semiotycznej koncepcji systemów złożonych [w:] red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Pogranicza i korespondencje sztuk. Studia, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesHelman Alicja, Ostaszewski Jacek (2014), Historia myśli filmowej. Podręcznik, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek (1999), Język ruchomych obrazów, Ars Nova, Poznań.pl_PL
dc.referencesHopfinger Maryla (1997), Między reprodukcją a symulacją rzeczywistości. Problemy audiowizualności i percepcji [w:] red. M. Hopfinger, Od fotografii do rzeczywistości wirtualnej, Wydawnictwo IBL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman (1972), Kilka uwag o sztuce filmowej [w:] red. M. Hopfinger, Estetyka i film, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIngarden Roman (1988), O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, przeł. M. Turowicz, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJastrzębska Elżbieta (2018), Głowa Niobe w Nieborowie i jej posąg w Rzymie, docplayer.pl/11992303-Głowa-nieborowie-i-jej-posąg-w-rzymie.html [dostęp: 24.06.2018].pl_PL
dc.referencesJędrych Marek (1980/1981), Niobe Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego — poemat o cierpieniu, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” XXXV/XXXVI, 13, sectio F.pl_PL
dc.referencesKulawik Adam (1968), „Uwertura” do poematu Gałczyńskiego „Niobe”, „Ruch Literacki” z. 1.pl_PL
dc.referencesKuźma Erazm (1980), Granice porównywalności poezji z malarstwem i filmem. (Na przykładzie wcze-snej fazy polskiej poezji awangardowej) [w:] red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Pogranicza i korespondencje sztuk, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLichański Jakub Zdzisław (2015), „Niobe” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego: „Ty jesteś światłość świata”, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁotman Jurij M. (1983), Semiotyka filmu, przeł. J. Faryno i T. Miczka, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMatuszewski Ryszard (1952), „Niobe” i „Wit Stwosz”, „Nowa Kultura” nr 5.pl_PL
dc.referencesMichałowski Piotr (2002), Kwiaty polskie na torze rewolucji. Spóźniona premiera poematu Juliana Tuwima [w:] red. D.D. Dąbrowska, P. Michałowski, Presja i ekspresja. Zjazd szczeciński i socrealizm, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.pl_PL
dc.referencesMichałowski Piotr (2004), Niedookreślone i nadokreślone. Między słowem a obrazem [w:] red. S.T. Balbus, A. Hej-mej, J. Niedźwiedź, Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMichałowski Piotr (2009), „Beniowski” i „Kwiaty polskie” — reguły montażu (filmowego), „Ruch Literacki”, z. 6pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz (1999), Słownik pojęć filmowych, t. 9: Ruch, czas, przestrzeń, montaż, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesPłażewski Jerzy (1982), Język filmu, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesProszę wycieczki. Podróże, wyprawy i wycieczki (2018), https://proszęwycieczki.wordpress.com/2017/09/13/nieborów-tajemnice-niobe, [dostęp: 24.06.2018].pl_PL
dc.referencesSławiński Janusz (1982), O opisie [w:] red. J. Błoński, J. Sławiński, Studia o narracji, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStelmaszczyk Barbara (1970), O muzyczności „Niobe” K.I. Gałczyńskiego. Zagadnienie łączności między rodzajami sztuk pięknych, Wydawnictwo UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesTenczyńska Anna (2011), Forma muzyczna w poezji („Niobe” K.I. Gałczyńskiego) [w:] red. E. Kasperski, E. Szczęsna, Komparatystyka dzisiaj, II: Interpretacje, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWegner Jan (1954), Nieborów, Wydawnictwo Sztuka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWyka Marta (1985), „Niobe” [w:] Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 2, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWyka Marta (1983), Wstęp [w:] K.I. Gałczyński, Wybór poezji, wyd. VI zm., (BN Seria I, nr 189), Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZiomek Jerzy (1980), Powinowactwa literatury, PWN, Warszawapl_PL
dc.referencesŻurawska Jolanta (2005), Struktura muzyczna poematów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego [w:] red. A. Kulawik, J.S. Ossowski, Dzieło i życie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, t. 1, Collegium Columbinum, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2018/61.4/5
dc.relation.volume61pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe