Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWąsowski, Piotr Jakub
dc.date.accessioned2022-11-16T05:52:57Z
dc.date.available2022-11-16T05:52:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44166
dc.description.abstractCelem rozprawy doktorskiej było zbadanie twórczości prozatorskiej współczesnych polskich pisarzy w kontekście hipotezy o istnieniu epoki bądź też kultury autentyczności. Na ten temat nie powstała w Polsce wcześniej szerzej zakrojona praca. Analizie poddano pięć powieści współczesnych polskich pisarzy (Marka Bieńczyka, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka, Olgi Tokarczuk i Magdaleny Tulli) Autor postawił sobie za cel udzielenie odpowiedzi jaka wygląda w wymienionych utworach reprezentacja relacji między jednostką a sferą publiczną a także, czy autentyczność pozostaje żywotnym i aktualnym ideałem czy też jest poddawany krytyce bądź zakwestionowaniu. Autor omówił historię pojęcia autentyczności, kładąc szczególny nacisk na twórczość Jana Jakuba Rousseau. W rozprawie analizie poddano również związki autentyczności z romantyzmem, obecności idei autentyczności w brytyjskim literaturoznawstwie a także filozoficznej i socjologicznej analizy autentyczności w kulturze współczesnej. Elementem rozważań jest enumeracja cech autentyczności we współczesnej kulturze a także zjawisk i mechanizmów, które na nią oddziałują. Autor łączy analizę przejawów kultury autentyczności z pojęciem podmiotu sylleptycznego. Autor śledzi i analizuje toposy charakterystyczne dla autentyczności, takie jak: ucieczka od nieautentyczności do świata przednowoczesnego, ścisłe rozgraniczenie między obcymi, społecznymi a jednostkowymi elementami życia duchowego, a także osąd wobec przejawów fałszu. Badanie twórczości Olgi Tokarczuk wykazało, że sytuuje się ona na obrzeżach kultury autentyczności. Jednakże jej kontekst pozwala ustalić ważne cechy twórczości noblistki, takie jak, w szczególności, eksploracja niemożności jednostkowego działania. W odniesieniu do Marka Bieńczyka autor stwierdził, że kategoria post-pamięci jest mylnie używana wobec jego twórczości, m. in. na skutek silnej obecności ideału autentyczności. Kontekst kultury autentyczności pozwolił na ustalenie przyczyn niezrozumienia intencji autorskiej w piśmiennictwie dotyczącym Snów i kamieni Magdaleny Tulli. W rozprawie zbadano postać i zakres wpływu kultury autentyczności na współczesną literaturę polską. Rozprawa ujawniła wszechobecność i aktualność kategorii wywiedzionych z filozofii Jana Jakuba Rousseau w estetyce polskiej prozy współczesnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautentycznośćpl_PL
dc.subjectfilozofia literaturypl_PL
dc.subjectfilozofia podmiotupl_PL
dc.subjectkultura autentycznościpl_PL
dc.subjectnarcyzmpl_PL
dc.subjectkultura "Ziem Odzyskanych"pl_PL
dc.subjectItalo Calvinopl_PL
dc.subjectMagdalena Tullipl_PL
dc.subjectMarek Bieńczykpl_PL
dc.subjectOlga Tokarczukpl_PL
dc.subjectDorota Masłowskapl_PL
dc.subjectAndrzej Stasiukpl_PL
dc.subjectmelancholiapl_PL
dc.subjectstylizacje mityczne w literaturze polskiejpl_PL
dc.subjecturbanologiapl_PL
dc.subjecturban studiespl_PL
dc.subjectpost-pamięćpl_PL
dc.title"Boski wzór, który w sobie noszę" - Autentyczność i jej losy w polskiej prozie współczesnej. Autorefleksja w twórczości Marka Bieńczyka, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka, Olgi Tokarczuk i Magdaleny Tullipl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderWąsowski Piotr Jakubpl_PL
dc.page.number228pl_PL
dc.contributor.authorEmailp.j.wasowski@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorBocheński, Tomasz
dc.dissertation.reviewerSobolczyk, Piotr
dc.dissertation.reviewerFranczak, Jerzy
dc.date.defence2022-11-25
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe