Los indices personales en los relatos de F. Ayala "Muertes de perro" y "El fondo del vaso"
Streszczenie
Artykuł ten jest próbą pokazania. jak system wskaźników językowych może być
użyty w opowiadaniu jako znak literacki zestawiony spójnie z tematem powieści.
r. Ayala w swoich opowiadaniach Muerto de perro i El fondo del vaso stara
się oddać wrażenie rzeczywistości uzyskując to przez użycie „mechanizmów sprzęgających”
w wypowiedzeniu. W obu opowiadaniach dominują wskaźniki pierwszej
osoby — włącznie we wszystkich wariantach.
Ja zmienia ustawicznie swój referent według okoliczności opowiadania próbując
zawsze pokazać perspektywę najbardziej bezpośrednia i najprostszą dla przedstawionych
wydarzeń.
Jednak narrator używa alternatywnie znaków gramatycznych drugiej i trzeciej
osoby, kiedy stara się przedstawić różne perspektywy i solidarność z innymi,
4 którymi identyfikuje się, wykorzystując liczbę mnogą. nazwy ogólne lub formę
bezosobową.
Czasem użycie różnych stylów — mowy niezależnej, zależnej i pozornie zależnej
określa stopniową zmianę osoby gramatycznej: dochodzi wtedy do jej zastąpienia
przez imiona własne, które urozmaicają punkty widzenia.
Każda postać tworzy swoje własne opowiadanie. W taki sposób wskaźniki osobowe
mogą być błyskawicznie zmieniane, bo narrator zestawia naraz motywy
opowiadania, czasy i różne sytuacje przywołując w sposób nagły sceny z przeszłości.
W pewnych przypadkach nazwy osobowe akumulują konotacje specjalne spoza
użyć konwencjonalnych zyskując w tekście wartość istotną poprzez związek z tematem.
Dzięki preferowanym użyciom pierwszej osoby, autorowi udało się podkreślić
kilka aspektów tyranii w sposób wysoce realistyczny, co opowiadaniom nadaje wiarygodność.
Collections