Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKrysinski, Wladimir
dc.date.accessioned2022-11-24T06:37:03Z
dc.date.available2022-11-24T06:37:03Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44294
dc.description.abstractIntuicja sugeruje następującą definicję opowiadania: jest ono historią opowiedzianą, wydrukowaną lub pokazaną obrazami. Opowiadanie pojęte jako historia lub układ antagonistycznych stosunków międzyludzkich nie podlega wyłącznie jednej normie narracyjnej. Znaczy to, że może być opowiedziane w różny sposób. Można także przyjąć, iż opowiadanie występuje w dwojakiej formie: opowiadanie jako takie oraz opowiadanie powieściowe. Opowiadanie osadzone w danym układzie powieściowym ukazuje swoje wymiary perspektywiczne oraz swój potencjał rozrastania się i rozszerzania. Znaczy to, iż opowiadanie powieściowe funkcjonuje jako ciało częściowo własne oraz jako ciało obce wewnątrz skomplikowanej architektury powieściowej. Świat wielkich powieści jest zawsze „przypadkiem specjalnym” i zgodnie z twierdzeniem Waltera Benjamina także przypadek zasadza się na tym, iż „wielka” powieść bądź rozkłada gatunek lub też go niejako na nowo zaczyna. Dwa przypadki, które autor artykułu stara się przeanalizować, czyli Don Kichot Miguela de Cervantesa oraz Fable (1971, Bajka), powieść Roberta Pingeta powinny potwierdzić różnice między opowiadaniem jako takim a opowiadaniem powieściowym. Porównane tu dwie powieści oraz te dwa opowiadania powieściowe wykazują niepewność, zwątpienie, oraz potencjalność niezrealizowania zadania narracji. Powieść Pingeta ukazuje niepewność, prostolinijność, zwątpienie w możliwość opowiedzenia tego, co autor ma zamiar opowiedzieć oraz potencjał niemożliwości zbudowania konkretnej struktury tego, co głos opowiadającego ma zamiar przedstawić. Opowiadanie w tych dwóch powieściach osiąga status gry ironicznej i krytycznej bez granic, która jest równocześnie oparta na zamiarze rozeznania się wśród wartości. Cervantes przyjmuje zasadę, że czytelnik odkryje zamiar powieściopisarza - uczynić z Don Kichota obywatela Ziemi, który będzie kiedyś zdolny rozpoznać obiektywną rzeczywistość.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectMiguel de Cervantespl_PL
dc.subjectRobert Pingetpl_PL
dc.subjectnarrativepl_PL
dc.subjectmeta-novelpl_PL
dc.subjectDon Quijotepl_PL
dc.titleLe récit et ses histoires. Entre le méta-roman de Miguel de Cervantes et "La Fable" de Robert Pinget: para celebrar cuatro siglos de "Don quijote" (1606-2005)pl_PL
dc.title.alternativeOpowiadanie i jego historie. Między meta-powieścią Miguela de Cervantesa a "Bajką" Roberta Pingetapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-85pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume48pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord