Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKobyłecka-Piwońska, Ewa
dc.date.accessioned2022-11-24T07:00:48Z
dc.date.available2022-11-24T07:00:48Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44311
dc.description.abstractWyróżniona przez Maria Vargasa Llosę technika „naczyń połączonych” [vasos comunicantes] jest jedną z bardziej skomplikowanych i zarazem najczęściej stosowanych w prozie peruwiańskiego pisarza. Konkretne realizacje tej techniki bywają niezwykle zróżnicowane pod względem „długości naczyń” oraz sposobu ich przeplatania się, jednak wszystkie muszą spełniać trzy podstawowe warunki: po pierwsze, w jednym fragmencie narracji zostają zestawione co najmniej dwa elementy o różnych charakterystykach czasowych, przestrzennych lub należące do różnych poziomów rzeczywistości; po drugie, ich połączenie sprawia, że modyfikują się wzajemnie i, po trzecie, wprowadzają do analizowanego fragmentu nową jakość, która byłaby nieobecna w tradycyjnej narracji. W przypadku symetrycznego zestawienia dwóch przeplatających się wątków, które jest najprostszym pod względem formalnym wariantem analizowanej techniki, zasadnicza trudność polega właśnie na wydobyciu tego waloru nowości. Bardziej skomplikowane warianty „naczyń połączonych” realizują się w swoistej grze fokalizacji, przedstawiając to samo wydarzenie z wielu punktów widzenia, oddalonych od siebie w czasie i przestrzeni. Perspektywa, z której wypowiada się podmiot narracji, pozwala także odróżnić analizowaną technikę od tzw. kompozycji szkatułkowej [caja china w terminologii Vargasa Llosy|], w której jedna świadomość dominuje nad innymi. Stopniowa fragmentaryzacja materii narracyjnej doprowadza ostatecznie do prawdziwego „wielogłosu naczyń”, w których słowa, gesty i myśli postaci docierają jednocześnie do świadomości czytelnika. Poszczególne wątki, składające się na omawianą technikę literacką, mogą wykorzystywać nie tylko różnicę fokalizacji, ale także różnicę poziomu rzeczywistości, „zanieczyszczając” świat przedstawiony elementami irrealnymi. Konsekwentne stosowanie techniki „naczyń połączonych” buduje oryginalną wizję czasu powieściowego: rozpadając się na fragmenty, traci on swój liniowy charakter i przekształca się w powierzchnię, na której współistnieją momenty przeszłe, teraźniejsze i przyszłe.pl_PL
dc.language.isoespl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectMario Vargas Llosapl_PL
dc.subjectvasos comunicantespl_PL
dc.subjectliterary compositionpl_PL
dc.titleMario Vargas Llosa: una realidad desdoblada o el procedimiento de los vasos comunicantespl_PL
dc.title.alternativeMario Vargas Llosa: rozdwojona rzeczywistość lub technika naczyń połączonychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number107-129pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume49pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord