Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFlorczyk, Tomasz
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-11-29T10:42:30Z
dc.date.available2022-11-29T10:42:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44432
dc.description.abstractThe paper is an analysis of the “Siksa” duet’s work, The Patriotism of Tomorrow (2018) deeply rooted in a contemporary feministic punk culture. The author looks at the work from a genre studies perspective, finding a genological novum (basing on E. Balcerzan’s theory of “multimedia genology”). The analysis of the work (a verbal-musical collage), consists of the search for its genological place in contemporary engaged culture. The author demonstrates that the uniqueness of its genre frames is not wide enough to be described as “antigenre” or “authorial genre”, the terms introduced by Polish scientists; he suggests that the term “post-genre” ought to be used instead.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSiksapl_PL
dc.subjectThe Patriotism of Tomorrowpl_PL
dc.subjectliterary geneticspl_PL
dc.subjectfeminismpl_PL
dc.subjectpunkpl_PL
dc.titleGatunkowe poszukiwania we współczesnej kulturze zaangażowanej. Kilka uwag na temat „Patriotyzmu jutra” duetu Siksapl_PL
dc.title.alternativeGenre Search in Contemporary Engaged Culture. Several Notes on The „Patriotism of Tomorrow” by Siksa Duetpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number97-113pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowie, Wydział Filologiczno-Historyczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Literatury XX w. i Najnowszejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBalbus Stanisław (1999), Zagłada gatunków, „Teksty Drugie” nr 6 (59), s. 25–29.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward (1999), W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” nr 6 (59), s. 7–24.pl_PL
dc.referencesBalcerzan Edward (2007), Nowe formy w pisarstwie i wynikające stąd porozumienia [w:] Polska genologia literacka, red. Ostaszewska D., Cudak R., Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBratkowski Piotr (2003), Prywatna taśmoteka, czyli słodkie lata 80., Lampa i Iskra Boża, War­szawa.pl_PL
dc.referencesBurszta Wojciech Józef, Rychlewski Marcin (2003), Odpowiedź na pytanie: po co nam rock? [w:] tychże, A po co nam rock. Między duszą i ciałem, Twój Styl, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDomagalska Paulina (2017), Siksa: Sorry, teraz tak wygląda punk, „Wysokie obcasy” 12.08, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,127763,22201337,siksa-sorry-teraz-tak-wyglada-punk.html [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesDrozda Jacek (2015), Pełne koło punk rocka? Narracje klasowe i percepcja kryzysu od Angelick Upstairs do Sleaford Mods [w:] Kultura rocka. Twórcy — tematy — motywy (2), red. Osiń­ski J., Pranke M., Szwagrzyk A., Tański P., ProLog. Interdyscyplinarne Czasopismo Huma­nistyczne, Toruń.pl_PL
dc.referencesGajda Krzysztof (2017), Szarpidruty i poeci, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesDylan Bob (2017), Duszny kraj, tłum. F. Łobodziński, Biuro Literackie, Stronie Śląskie.pl_PL
dc.referencesGulda Przemysław (2016), Siksa — jeden z najbardziej radykalnych i prowokacyjnych rodzimych zespołów wystąpi w Gdyni, „Gazeta Wyborcza. Trójmiasto”, 16.12, http://trojmiasto.wybor­cza.pl/trojmiasto/1,35611,21128656,siksa-jeden-z-najbardziej-radykalnych-i-prowokacyj­nych-rodzimych.html [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesKalin Andrzej (2016), Gatunki autorskie — niedostrzeżony problem genologii?, „Forum poetyki”, zima, s. 18–31.pl_PL
dc.referencesKsiężyk Rafał (2013), 23 cięcia dla Williama S. Burroughsa, Wydawnictwo w Podwórku, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLipszyc Jarosław (2013), Infoholik: kultura jest remiksem, „Dwutygodnik.com”, http://www.dwu­tygodnik.com/artykul/2013-infoholik-kultura-jest-remiksem.html [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesNacher Anna, Gulik Michał, Kaucz Paulina (2011), Post-teorie i re-praktyki. Wprowadzenie do remiksu [w:] Remiks. Teorie i praktyki, red. Gulik M., Kaucz P., Onak L., Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1995), Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, IBL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiłaciński Przemysław (2013), Koncepcja autentyczności w muzyce rockowej a szczerość, ekspresja i przekaz emocji [w:] Unisono w wielogłosie IV. Rock a media, red. Marcinkiewicz R., Wydaw­nictwo GAD Records, Sosnowiec.pl_PL
dc.referencesPunk wraca z pełną mocą. Siksa wali prosto z mostu brutalnym przekazem. „W imię Polski na­rodowcy gwałcą Polki!!” (2017), „Natemat.pl” 13.08., http://natemat.pl/214651,punk-powraca-z-podziemia-z-pelna-moca-siksa-wali-prostu-z-mostu-i-staje-sie-wrogiem-numer-jeden-polskiej-prawicy [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesRutkowski Mariusz (2011), (Anty)estetyka nazewnictwa punkrockowego [w:] Unisono w wielo­głosie II, red. Marcinkiewicz R., Wydawnictwo GAD Records, Sosnowiec.pl_PL
dc.referencesRynkiewicz Beata (2015), Jestem wtedy, kiedy krzyczę. Postawy emancypacyjne polskich artystek w kulturze punk [w:] Kultura rocka. Twórcy — tematy — motywy (1), red. Osiński J., Pranke M., Szwagrzyk A., Tański P., ProLog. Interdyscyplinarne Czasopismo Humanistyczne, Toruń.pl_PL
dc.referencesSanakiewicz Marcin (2014), Wspólny kodeks wartości współczesnych form telewizyjnych — era postgatunku? [w:] Współczesne media: wartości mediów (2), Wydawnictwo UMCS, Lu­blin, https://www.academia.edu/14480506/Wsp%C3%B3lny_kodeks_warto%C5%9Bci_ wsp%C3%B3%C5%82czesnych_form_telewizyjnych_era_postgatunku?auto=download [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesSchilt Kristen (brak daty), The History of Riot Grrls in Music, „The Feminist eZine”, [dostęp: http://www. feministezine.com/feminist/music/The-History-of-Riot-Grrls-in-Music.html 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2006), W stronę kulturowej teorii gatunku [w:] Kulturowa teoria literatury, red. Markowski A.P., Nycz R., Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSiksa (2018), Natalia ist sex. Alex ist Freiheit, Korporacja Ha!art, Kraków.pl_PL
dc.referencesSkandal na OFF Festiwalu: psychodeliczny performance i kpiny z Żołnierzy Wyklętych (2017), „Niezależna.pl” 8 sierpnia, http://niezalezna.pl/200491-skandal-na-off-festivalu-psychodel iczny-performance-i-kpiny-z-zolnierzy-wykletych-wideo [dostęp: 16.05.2017].pl_PL
dc.referencesSkwarczyńska Stefania (1987), Niedostrzeżony problem podstawowy genologii [w:] Problemy teo­rii literatury (2), red. Markiewicz H., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSławkowa Ewa (2004), Antygatunek i metagatunek a struktura tekstu (kilka wybranych zagad­nień) [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom II. Tekst a gatunek, red. Ostaszewska D., Wy­dawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesSmith Patti (2017), Tańczę boso, tłum. F. Łobodziński, Biuro Literackie, Stronie Śląskie.pl_PL
dc.referencesSzubrycht Jarosław (2017), Siksa: Niech się męczą, „Gazeta Magnetofonowa” nr 6, http://www. magnetofonowa.pl/artykuy-i-wywiady/2017/3/12/siksa-niech-si-mcz [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesSzubrycht Jarosław (2018), „Patriotyzm jutra” Siksy i Marszałka: tak brzmi nowy polski punk. Hałas i gniew, ale też chaos, „Gazeta Wyborcza” 8 kwietnia, http://wyborcza.pl/7,113768,23240194,patriotyzm-jutra-siksy-i-marszalka-halas-gniew-i-chaos.html [dostęp: 16.05.2018].pl_PL
dc.referencesTański Paweł (2016), Nowe sytuacje polskiego rocka, Instytut Kultury Popularnej, Poznań.pl_PL
dc.referencesWójtowicz Ewa (2011), Twórca jako postproducent — między postmedialnym remiksem a repro­gramowaniem kultury [w:] Remiks. Teorie i praktyki, red. Gulik M., Kaucz P., Onak L., Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków.pl_PL
dc.referencesWysłouch Seweryna (2007), Nowa genologia — rewizje i reinterpretacje [w:] Polska genologia literacka, red. Ostaszewska D., Cudak R., Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2019/62.1/7
dc.relation.volume62pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe