Czy badać? Co badać? Jak badać? Strategie badawcze w naukach społecznych i humanistycznych w pierwszej fali pandemii COVID-19
Streszczenie
The aim of this paper is to describe the research strategies carried out by female and male researchers in the social sciences and humanities during the first wave of the COVID-19 pandemic. The empirical research which the article is based on was conducted in April and May 2020 using an online qualitative survey. As a result of the qualitative content analysis of our research participants’ statements, we characterized four research strategies: resignation, suspension, continuation, and research (re)construction. We describe the results of the analyses in relation to the characteristics of disaster research. We indicate that research in a pandemic is relatable to the slow disaster research perspective more than to the disaster research perspective. Celem opracowania jest opis strategii badawczych podejmowanych przez badaczki i badaczy z obszaru nauk społecznych i humanistycznych w czasie pierwszej fali pandemii COVID-19. Badania empiryczne będące podstawą artykułu realizowane były w kwietniu i maju 2020 roku przy użyciu techniki ankiety jakościowej online. W wyniku jakościowej analizy treści wypowiedzi uczestników i uczestniczek naszych badań scharakteryzowałyśmy cztery strategie badawcze: rezygnację, zawieszenie, kontynuację i (re)konstrukcję badań. Wyniki analiz opisujemy w odniesieniu do cech charakterystycznych nurtu disaster research. Pokazujemy, że badania w pandemii są bliższe perspektywie slow disaster research niż disaster research.
Collections
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Badacz wobec doświadczeń dorosłych w kontekście biograficznej perspektywy badawczej
Golonka-Legut, Joanna; Pryszmont-Ciesielska, Martyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)Looking at today’s research practices applied in the area of social sciences one can notice a clear interest in biography. Observation of the lives of individuals, (re)cognition of social micro worlds from the perspective ... -
Problemy etyczne niejawnej obserwacji uczestniczącej. Perspektywa antropologów społeczno-kulturowych i socjologów
Surmiak, Adrianna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-05-31)W niejawnej obserwacji uczestniczącej badacz/ka celowo zataja prowadzenie badań i/lub swoją badawczą tożsamość przed jej uczestnikami. Wywołuje to kontrowersje etyczne w środowisku naukowym, między innymi z powodu braku ... -
Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa
Bunio-Mroczek, Paulina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-11-30)Research on childhood, including research with the participation of children, is a developing area of scientific activity undertaken within the framework of interdisciplinary ‘new childhood studies’. It is currently based ...