Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKarpowicz, Agnieszka
dc.contributor.editorŚniecikowska, Beata
dc.date.accessioned2022-12-08T07:49:32Z
dc.date.available2022-12-08T07:49:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44533
dc.description.abstractThe text proposes an experimental reading of the manifestos of the first Polish futurists in line with the “listening to literature” project (Andrzej Hejmej). I look for traces of the audiosphere associated with the human voice in the manifestos and ephemeral prints in which they were published in 1921. I try to reconstruct them using the recontextual method, by outlining the discursive field of the era in which they were created. Asking about the possibility of reconstructing the audiosphere on the basis of historical texts, I point to screaming and shouting as the main voice practices of the interwar period and I make a connection between them and the language of the press and politics as well as subversive communication strategies.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectephemeral printpl_PL
dc.subjectthe language of the interwar avant-gardepl_PL
dc.subjectdiscourse of the interwar periodpl_PL
dc.subjectvoicepl_PL
dc.subjectscreampl_PL
dc.subjectFuturist manifestopl_PL
dc.titleCo słychać w manifestach?pl_PL
dc.title.alternativeWhat Can Be Heard in Manifestos?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number31-47pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAttali Jacques (1977), Bruits. Essai sur l’économie politique de la musique, Presses Universitaires de France, Vendôme.pl_PL
dc.referencesAttali Jacques (2010), Szum i polityka, przeł. M. Matuszkiewicz [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce no­woczesnej, wyb., red. Cox C., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił (1982), Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści [w:] tegoż, Problemy literatu­ry i estetyki, przeł. W. Grajewski, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesB.J. (1921), Irena Solska, „Jednodńuwka Futurystuw: Mańifesty Futuryzmu Polskiego. Wydańe Nadzwyczajne na Całą Żeczpospolitą Polską”, Krakuw (dalej — JF), strony nienumerowane.pl_PL
dc.referencesBrzeski Kazimierz, Halicki Zygmunt, red. (1922), „Fioletowe Płuca. 7-ma Jednodniówka Futu­rystów Warszawskich”.pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (1997), Poetyka manifestu literackiego 1918–1939, Wydawnictwo IBL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzyżewski Tytus, Jaśeński Bruno, Młodożeńec Stańisław, Stern Anatol, Wat Aleksander (1921), Malowane spodńe, „Nuż w Bżuhu. 2 Jednodńuwka Futurystów” (dalej — NB).pl_PL
dc.referencesCzyżewski Tytus, Gotlieb Henryk, Grohowski Ludgard, Hwistek Leon i in. (1921), List otwar­ty do pana ministra spraw wewnętrznych, NB.pl_PL
dc.referencesDebord Guy (2010), Przechwytywanie — instrukcja obsługi, przeł. M. Adamczak [w:] Miasto w sztuce — sztuka miasta, red. Rewers E., Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesDolar Mladen (2015), Polityka głosu, przeł. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie”, nr 5.pl_PL
dc.referencesGazda Grzegorz (1974), Futuryzm w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGraf Paweł (2018), Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach, Wydawnictwo Na­ukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesHalicki Zygmunt (1922), Jeszcze raz do Was!, „Lejek w Mózgu: 6-ta Jednodniówka Futurystów Warszawskich: Wydanie Nadzwyczajne”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2015), W kulturze dźwięku. Słuchanie literatury, „Teksty Drugie”, nr 5.pl_PL
dc.referencesJ.Z. (1938), Radjo w każdym domu, „Kresowy Przegląd Radjowy”, styczeń (dalej — KPR).pl_PL
dc.referencesJaśeński Bruno (1921a), Mańifest w sprawie krytyki artystycznej, JF.pl_PL
dc.referencesJaśeński Bruno (1921b), Do narodu polskiego, JF.pl_PL
dc.referencesJaśeński Bruno (1921c), Mańifest w sprawie ortografji fonetycznej, JF.pl_PL
dc.referencesJaśeński Bruno (1921d), Psalm powojenny, NB.pl_PL
dc.referencesJaśeński Bruno (1923), Futuryzm polski (bilans), „Zwrotnica” 1923, nr 6.pl_PL
dc.referencesJaworski Krzysztof (2015), Kronika polskiego futuryzmu, Instytut Filologii Polskiej, Kielce.pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka (2007), Kolaż. Awangardowy gest kreacji, Wydawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka (2016), Pre-teksty i proto-teksty. Tekstualizacja praktyk językowych jako praktyka kultury druku [w:] Antropologia praktyk językowych, red. Godlewski G., Karpowicz A., Rakoczy M., Wy­dawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKarpowicz Agnieszka (2018), Malowane spodnie, malowane twarze. Awangarda jako pierwszy underground? [w:] Awangarda/Underground. Idee, historie, praktyki w kulturze polskiej i czeskiej, red. Karpo­wicz A., Parfianowicz W., Stańczyk X., Wydawnictwo UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesMłodożeńec Stanisław (1921), Hymn pokoju, NB.pl_PL
dc.referencesMomro Jakub (2015), Fenomenologia ucha, „Teksty Drugie”, nr 5.pl_PL
dc.referencesOd redakcji (1921), NB.pl_PL
dc.referencesOng Walter J. (2009), Od mimesis do ironii: pismo i druk jako powłoki głosu [w:] tegoż, Osoba — świadomość — komunikacja. Antologia tekstów, przeł., wyb. i oprac. J. Japola, Wydawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRakoczy Marta (2016), Ortograficzny „prymitywista”: Mańifest w sprawie ortografji fonetycznej Jasieńskiego w perspektywie antropologiczno-historycznej, „Zagadnienia Rodzajów Literac­kich”, z. 59.pl_PL
dc.referencesStern Anatol (1921), Rewolucja ćała, NB.pl_PL
dc.referencesStern Anatol (1978), Wstęp od redakcji [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, Zakład Narodo­wy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStern Anatol, Wat Aleksander (1920), Prymitywiści do narodów świata i do Polski, „Gga. Pierw­szy Polski Almanach Poezji Futurystycznej. Dwumiesięcznik Prymitywistów”, Wydaw­nictwo „Futur Polski”, Warszawa, http://rcin.org.pl/dlibra/docmetadata?id=66709&fro­m=publication [dostęp: 20.01.2019].pl_PL
dc.referencesStrożek Przemysław (2011), „Wilk w owczarni”. Przyjęcie Marinettiego przez polskie środowiska intelektualne Warszawy, Krakowa i Lwowa (8–14 III 1933), „Teksty Drugie”, nr 6.pl_PL
dc.referencesSzydłowska Agata (2018), Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po 1989 roku, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŚliz Agnieszka (2015), Manifest literacki w Polsce. Kulturowa historia gatunku, praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Jarosława Płuciennika, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, https://docplayer.pl/70212296-Manifest-literacki-w-polsce-kulturowa-historia-gatunku.html [dostęp: 20.01.2019].pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata (2008), „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu, Wydawnictwo UWr, Wrocław.pl_PL
dc.referencesTomkins Calvin (2001), Duchamp. Biografia, przeł. I. Chlewińska, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesTuwim Julian (1929), Do prostego człowieka, „Robotnik”, nr 305.pl_PL
dc.referencesWalczmy z zakłóceniami w odbiorze radjowym (1938), KPR.pl_PL
dc.referencesWaśkiewicz Andrzej K. (1983), Czasopisma i publikacje zbiorowe polskich futurystów, „Pamiętnik Literacki”, nr 1.pl_PL
dc.referencesWierzbiński Maciej (1921), Głupota czy zbrodnia, „Rzeczpospolita”, 13 grudnia.pl_PL
dc.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy (1976), O skutkach działalności naszych futurystów [w:] tegoż, Bez kompromisu. Pisma krytyczne i publicystyczne, oprac. J. Degler, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWojtysiak Hanna (2012), Jednodniówki jako osobliwy rodzaj wydawnictw ciągłych, „Biuletyn EBIB”, nr 2(129), [do­http://www.ebib.pl/images/stories/numery/129/129_wojtysiak.pdf stęp: 20.01.2019].pl_PL
dc.referencesWr (1921), Do mieszkańców m. Krakowa, „Prawda o Endekach. Jednodniówka”.pl_PL
dc.referencesWstęp (2009), „Format P”, nr 3.pl_PL
dc.referencesZaleski Marek (1982), O publiczności awangardowej w dwudziestoleciu międzywojennym [w:] Publiczność literacka, red. Żółkiewski S., Hopfinger M., IBL PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZańko Piotr (2012), „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Wydawnictwa UW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZarząd Społecznego Komitetu Radjofonizacji Kraju (1938), Radjofonizujmy szkoły, KPR.pl_PL
dc.referencesZaworska Helena, red. (1978), Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2019/62.2/2
dc.relation.volume62pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe