dc.contributor.author | Karpowicz, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Śniecikowska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T07:49:32Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T07:49:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44533 | |
dc.description.abstract | The text proposes an experimental reading of the manifestos of the first Polish futurists in line with the “listening to literature” project (Andrzej Hejmej). I look for traces of the audiosphere associated with the human voice in the manifestos and ephemeral prints in which they were published in 1921. I try to reconstruct them using the recontextual method, by outlining the discursive field of the era in which they were created. Asking about the possibility of reconstructing the audiosphere on the basis of historical texts, I point to screaming and shouting as the main voice practices of the interwar period and I make a connection between them and the language of the press and politics as well as subversive communication strategies. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ephemeral print | pl_PL |
dc.subject | the language of the interwar avant-garde | pl_PL |
dc.subject | discourse of the interwar period | pl_PL |
dc.subject | voice | pl_PL |
dc.subject | scream | pl_PL |
dc.subject | Futurist manifesto | pl_PL |
dc.title | Co słychać w manifestach? | pl_PL |
dc.title.alternative | What Can Be Heard in Manifestos? | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 31-47 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Instytut Kultury Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Attali Jacques (1977), Bruits. Essai sur l’économie politique de la musique, Presses Universitaires de France, Vendôme. | pl_PL |
dc.references | Attali Jacques (2010), Szum i polityka, przeł. M. Matuszkiewicz [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb., red. Cox C., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Bachtin Michaił (1982), Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści [w:] tegoż, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | B.J. (1921), Irena Solska, „Jednodńuwka Futurystuw: Mańifesty Futuryzmu Polskiego. Wydańe Nadzwyczajne na Całą Żeczpospolitą Polską”, Krakuw (dalej — JF), strony nienumerowane. | pl_PL |
dc.references | Brzeski Kazimierz, Halicki Zygmunt, red. (1922), „Fioletowe Płuca. 7-ma Jednodniówka Futurystów Warszawskich”. | pl_PL |
dc.references | Czapliński Przemysław (1997), Poetyka manifestu literackiego 1918–1939, Wydawnictwo IBL, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Tytus, Jaśeński Bruno, Młodożeńec Stańisław, Stern Anatol, Wat Aleksander (1921), Malowane spodńe, „Nuż w Bżuhu. 2 Jednodńuwka Futurystów” (dalej — NB). | pl_PL |
dc.references | Czyżewski Tytus, Gotlieb Henryk, Grohowski Ludgard, Hwistek Leon i in. (1921), List otwarty do pana ministra spraw wewnętrznych, NB. | pl_PL |
dc.references | Debord Guy (2010), Przechwytywanie — instrukcja obsługi, przeł. M. Adamczak [w:] Miasto w sztuce — sztuka miasta, red. Rewers E., Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dolar Mladen (2015), Polityka głosu, przeł. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Gazda Grzegorz (1974), Futuryzm w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Graf Paweł (2018), Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Halicki Zygmunt (1922), Jeszcze raz do Was!, „Lejek w Mózgu: 6-ta Jednodniówka Futurystów Warszawskich: Wydanie Nadzwyczajne”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hejmej Andrzej (2015), W kulturze dźwięku. Słuchanie literatury, „Teksty Drugie”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | J.Z. (1938), Radjo w każdym domu, „Kresowy Przegląd Radjowy”, styczeń (dalej — KPR). | pl_PL |
dc.references | Jaśeński Bruno (1921a), Mańifest w sprawie krytyki artystycznej, JF. | pl_PL |
dc.references | Jaśeński Bruno (1921b), Do narodu polskiego, JF. | pl_PL |
dc.references | Jaśeński Bruno (1921c), Mańifest w sprawie ortografji fonetycznej, JF. | pl_PL |
dc.references | Jaśeński Bruno (1921d), Psalm powojenny, NB. | pl_PL |
dc.references | Jaśeński Bruno (1923), Futuryzm polski (bilans), „Zwrotnica” 1923, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Jaworski Krzysztof (2015), Kronika polskiego futuryzmu, Instytut Filologii Polskiej, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz Agnieszka (2007), Kolaż. Awangardowy gest kreacji, Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz Agnieszka (2016), Pre-teksty i proto-teksty. Tekstualizacja praktyk językowych jako praktyka kultury druku [w:] Antropologia praktyk językowych, red. Godlewski G., Karpowicz A., Rakoczy M., Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karpowicz Agnieszka (2018), Malowane spodnie, malowane twarze. Awangarda jako pierwszy underground? [w:] Awangarda/Underground. Idee, historie, praktyki w kulturze polskiej i czeskiej, red. Karpowicz A., Parfianowicz W., Stańczyk X., Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Młodożeńec Stanisław (1921), Hymn pokoju, NB. | pl_PL |
dc.references | Momro Jakub (2015), Fenomenologia ucha, „Teksty Drugie”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Od redakcji (1921), NB. | pl_PL |
dc.references | Ong Walter J. (2009), Od mimesis do ironii: pismo i druk jako powłoki głosu [w:] tegoż, Osoba — świadomość — komunikacja. Antologia tekstów, przeł., wyb. i oprac. J. Japola, Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rakoczy Marta (2016), Ortograficzny „prymitywista”: Mańifest w sprawie ortografji fonetycznej Jasieńskiego w perspektywie antropologiczno-historycznej, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, z. 59. | pl_PL |
dc.references | Stern Anatol (1921), Rewolucja ćała, NB. | pl_PL |
dc.references | Stern Anatol (1978), Wstęp od redakcji [w:] Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Stern Anatol, Wat Aleksander (1920), Prymitywiści do narodów świata i do Polski, „Gga. Pierwszy Polski Almanach Poezji Futurystycznej. Dwumiesięcznik Prymitywistów”, Wydawnictwo „Futur Polski”, Warszawa, http://rcin.org.pl/dlibra/docmetadata?id=66709&from=publication [dostęp: 20.01.2019]. | pl_PL |
dc.references | Strożek Przemysław (2011), „Wilk w owczarni”. Przyjęcie Marinettiego przez polskie środowiska intelektualne Warszawy, Krakowa i Lwowa (8–14 III 1933), „Teksty Drugie”, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Szydłowska Agata (2018), Od solidarycy do TypoPolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po 1989 roku, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Śliz Agnieszka (2015), Manifest literacki w Polsce. Kulturowa historia gatunku, praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Jarosława Płuciennika, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, https://docplayer.pl/70212296-Manifest-literacki-w-polsce-kulturowa-historia-gatunku.html [dostęp: 20.01.2019]. | pl_PL |
dc.references | Śniecikowska Beata (2008), „Nuż w uhu”? Koncepcje dźwięku w poezji polskiego futuryzmu, Wydawnictwo UWr, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Tomkins Calvin (2001), Duchamp. Biografia, przeł. I. Chlewińska, Zysk i S-ka, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Tuwim Julian (1929), Do prostego człowieka, „Robotnik”, nr 305. | pl_PL |
dc.references | Walczmy z zakłóceniami w odbiorze radjowym (1938), KPR. | pl_PL |
dc.references | Waśkiewicz Andrzej K. (1983), Czasopisma i publikacje zbiorowe polskich futurystów, „Pamiętnik Literacki”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Wierzbiński Maciej (1921), Głupota czy zbrodnia, „Rzeczpospolita”, 13 grudnia. | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy (1976), O skutkach działalności naszych futurystów [w:] tegoż, Bez kompromisu. Pisma krytyczne i publicystyczne, oprac. J. Degler, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wojtysiak Hanna (2012), Jednodniówki jako osobliwy rodzaj wydawnictw ciągłych, „Biuletyn EBIB”, nr 2(129), [dohttp://www.ebib.pl/images/stories/numery/129/129_wojtysiak.pdf stęp: 20.01.2019]. | pl_PL |
dc.references | Wr (1921), Do mieszkańców m. Krakowa, „Prawda o Endekach. Jednodniówka”. | pl_PL |
dc.references | Wstęp (2009), „Format P”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Zaleski Marek (1982), O publiczności awangardowej w dwudziestoleciu międzywojennym [w:] Publiczność literacka, red. Żółkiewski S., Hopfinger M., IBL PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zańko Piotr (2012), „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Wydawnictwa UW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zarząd Społecznego Komitetu Radjofonizacji Kraju (1938), Radjofonizujmy szkoły, KPR. | pl_PL |
dc.references | Zaworska Helena, red. (1978), Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2019/62.2/2 | |
dc.relation.volume | 62 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |