Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDubovik, Mayya
dc.contributor.authorMammadova, Sevar
dc.contributor.authorHuseynov, Anar
dc.contributor.authorPajkovic, Petar
dc.contributor.authorBozhko, Lesya
dc.date.accessioned2022-12-16T13:10:22Z
dc.date.available2022-12-16T13:10:22Z
dc.date.issued2022-12-16
dc.identifier.issn1508-2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44710
dc.description.abstractThe aim of this study is to cluster the most widely used public debt management tools peculiar to the EECCA (Eastern Europe, Caucasus, and Central Asia) markets. Overall, the results show that the volume of EECCA countries’ public debt relative to GDP declined from 2000 to 2015. However, as their public debt enhanced after 2016 and until 2020, inclusive, the need to choose proper tools for its management intensified. The main cause of public debt in most EECCA countries is the state budget deficit (Kazakhstan, Kyrgyzstan, Moldova, Russia, Tajikistan, Uzbekistan). The second place was taken by the balance of payments deficit (Armenia, Belarus). The only unique country was Azerbaijan, since it is likely to use public debt to finance economic and infrastructure development projects. No less interesting is that not all EECCA member states generate internal public debt. Kyrgyzstan, Moldova, and Uzbekistan have external public debt exclusively due to the lack of free resources that can be attracted from within the economy. In general, the investigation revealed that the main tool for managing internal public debt in EECCA countries is public bonds issued in national and foreign currencies. As for external public debt management, the top position is taken by external public bonds and international loans. The study has only two limitations: methodological and implementation. Other macroeconomic indicators of economic development were not considered, even though they may change the assessment of the effectiveness of the selected tools of public debt management. Meanwhile, the results can only be applied to those countries whose financial market is already formed and who have access to international financial markets. Otherwise, the tools of public debt management are limited.en
dc.description.abstractCelem tego opracowania było zestawienie najczęściej stosowanych narzędzi zarządzania długiem publicznym, charakterystycznych dla rynków EWKAŚ. Ogólnie rzecz biorąc, wyniki przedstawione w niniejszym opracowaniu wskazują, że wielkość długu publicznego krajów EWKAŚ w relacji do PKB zmniejszyła się w latach 2000–2015. Ponieważ jednak ich dług publiczny wzrastał po 2016 r., aż do 2020 r. włącznie, zwiększyła się potrzeba doboru odpowiednich narzędzi zarządzania długiem. Odkryto, że główną przyczyną długu publicznego w większości krajów EWKAŚ jest deficyt budżetu państwa (Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Rosja, Tadżykistan, Uzbekistan). Kolejną przyczyną jest deficyt bilansu płatniczego (Armenia, Białoruś). Jedynym krajem, który w tym kontekście charakteryzował się dość wyjątkową sytuacją, był Azerbejdżan, który prawdopodobnie wykorzysta dług publiczny do finansowania projektów przyczyniających się do rozwoju gospodarczego i infrastrukturalnego. Nie mniej interesujący jest również fakt, że nie wszystkie państwa członkowskie EWKAŚ generują wewnętrzny dług publiczny. Kirgistan, Mołdawia i Uzbekistan mają zewnętrzny dług publiczny wyłącznie ze względu na brak wolnych zasobów, które można pozyskać z gospodarki. Przeprowadzone badanie ujawniło, że centralnym narzędziem zarządzania wewnętrznym długiem publicznym w krajach EWKAŚ są obligacje publiczne emitowane w walutach krajowych i obcych. Jeśli chodzi o zarządzanie zewnętrznym długiem publicznym, to pierwsze miejsce zajmują zewnętrzne obligacje publiczne i pożyczki zagraniczne. Obecne badanie ma tylko dwa ograniczenia, metodologiczne i wdrożeniowe. Pierwsze z nich to fakt, że nie uwzględniono innych makroekonomicznych wskaźników rozwoju gospodarczego, choć mogą one zmienić ocenę skuteczności wybranych narzędzi zarządzania długiem publicznym. Drugie polega na tym, że uzyskane wyniki można zastosować tylko do tych krajów, których rynek finansowy jest już uformowany i które mają dostęp do międzynarodowych rynków finansowych. W przeciwnym razie narzędzia zarządzania długiem publicznym mają ograniczone zastosowanie.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesComparative Economic Research. Central and Eastern Europe;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectinternal debten
dc.subjectexternal debten
dc.subjectdebt managementen
dc.subjectpublic debt management toolsen
dc.subjectdeveloping economiesen
dc.subjectdług wewnętrznypl
dc.subjectdług zewnętrznypl
dc.subjectzarządzanie długiempl
dc.subjectnarzędzia zarządzania długiem publicznympl
dc.subjectgospodarki rozwijające siępl
dc.titlePublic Debt Management Experience: The Case of EECCA Countriesen
dc.title.alternativeDoświadczenia w obszarze zarządzania długiem publicznym: przypadek krajów EWKAŚ (Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Środkowej)pl
dc.typeArticle
dc.page.number65-85
dc.contributor.authorAffiliationDubovik, Mayya - Doctor of Economic Sciences, Plekhanov Russian University of Economics, Department of Economic Theory Moscow, Russian Federationen
dc.contributor.authorAffiliationMammadova, Sevar - Ph.D., Azerbaijan State University of Economics (UNEC), Department Business Management, Baku, Azerbaijanen
dc.contributor.authorAffiliationHuseynov, Anar - Ph.D., University of Siegen, Department of Entrepreneurship and Family Business, Siegen, Germanyen
dc.contributor.authorAffiliationPajkovic, Petar - Ph.D., Plekhanov Russian University of Economics, Department of State and Municipal Finance, Moscow, Russian Federationen
dc.contributor.authorAffiliationBozhko, Lesya - Ph.D., Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, Department of Management and Marketing, Saint Petersburg, Russian Federationen
dc.identifier.eissn2082-6737
dc.referencesAnokhov, D. (2020), Research Report on Belarus, Raexpert, https://raexpert.eu/reports/Research_report_Belarus_10.07.2020.pdf (accessed: 2.09.2021).en
dc.referencesBelyakov, I. (2017), Prospects of Demand for Russia’s Ruble-Denominated Debt, “Financial Journal”, 1, pp. 39–51, https://ideas.repec.org/a/fru/finjrn/170103p39-51.html (accessed: 2.09.2021).en
dc.referencesDayneko, A. (2017), Foreign borrowings and macroeconomic balance in Belarus, “Bank Bulletin”, 2017, pp. 33–38, https://elibrary.ru/item.asp?id=37206715 (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Republic of Belarus (2021a), Government bonds denominated in foreign currency on the domestic financial market, http://www.minfin.gov.by/ru/public_debt/bonds/postedissues/doc/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Republic of Belarus (2021b), Government bonds of the Republic of Belarus placed on foreign financial markets, http://www.minfin.gov.by/upload/gosdolg/vneshniy/evrobonds_new.pdf (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Republic of Belarus (2021c), On public debt of the Republic of Belarus, http://www.minfin.gov.by/upload/gosdolg/publication/report_2020.pdf (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Republic of Belarus (2021d), Public debt of the Republic of Belarus, http://www.minfin.gov.by/ru/public_debt/condition/archive/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Republic of Tajikistan (2021), Public debt, http://minfin.tj/index.php?do=static&page=gosdolg (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Republic of Uzbekistan (2021), The review of the state and dynamics of the public debt of the Republic of Uzbekistan, https://www.imf.org/-/media/Files/Publications/CR/2022/Russian/1UZBRA2022001.ashx (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Russian Federation (2021a), Central directions of the public debt policy of the Russian Federation for 2017–2019, https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/public_debt/policy/?id_39=117428-osnovnye_napravleniya_gosudarstvennoi_dolgovoi_politiki_rossiiskoi_federatsii_na_2017-2019_gg (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Russian Federation (2021b), Domestic debt by type of securities, https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/public_debt/internal/structure/duty/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance of the Russian Federation (2021c), Public debt of the Russian Federation in 2013–2019, https://minfin.gov.ru/ru/perfomance/public_debt/policy/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMinistry of Finance Republic of Azerbaijan (2021), External debt, http://www.maliyye.gov.az/en/search/index?search=debt (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesMisereor (2020), Global sovereign debt monitor, https://www.misereor.org/fileadmin/user_upload_misereororg/publication/en/shaping_economic_processes/global-sovereign-debt-monitor-2020.pdf (accessed: 2.09.2021).en
dc.referencesNational Bank of Moldova (2021), Public debt, https://www.bnm.md/ru/search?search_name=государственный%20долг (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesNational Statistical Committee of the Kyrgyz Republic (2021), Public debt, http://www.stat.kg/ru/opendata/category/34/ (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesParasotskaya, N.N., Yakovlev, N.D. (2019), Pros and cons of public borrowing and public debt for the Russian budget system, “Accounting. Analysis. Auditing”, 6 (4), pp. 61–69, https://doi.org/10.26794/2408-9303-2019-6-4-61-69 [in Russian].en
dc.referencesStatistical Committee of the Republic of Armenia (2021), Publications by year, https://www.armstat.am/ru/?nid=82&year=2020 (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesThe Agency of the Republic of Kazakhstan for Regulation and Development of Financial Market (2021), External Debt, https://www.gov.kz/memleket/entities/ardfm/press/article/details/59315?lang=ru (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesThe World Bank (2021), Central government debt, https://data.worldbank.org/indicator/GC.DOD.TOTL.GD.ZS?locations=AZ-BY-KZ-KG-MD-RU-TJ-UZ (accessed: 2.09.2021).en
dc.referencesTsvirko, S.E. (2014), Problems of public debt management system in Russia, https://www.jsdrm.ru/jour/article/view/199?locale=ru_RU (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.referencesUnited Nations (2021), World Economic Situation and Prospects: Economies in Transition, https://www.un.org/development/desa/dpad/wp-content/uploads/sites/45/WESP2021_CH3_EIT.pdf (accessed: 2.09.2021).en
dc.referencesVilkova, S.G., Cheplakova, P.Yu. (2017), Analysis of structure and dynamics of national debt of Russian Federation, “Bulletin of the Samara Municipal Institute of Management”, 2, pp. 106–114, https://www.imi-samara.ru/wp-content/uploads/2017/03/Vilkova_Cheplakova_106-114-.pdf (accessed: 2.09.2021) [in Russian].en
dc.contributor.authorEmailDubovik, Mayya - mayyadubovik@rambler.ru
dc.contributor.authorEmailMammadova, Sevar - sevar_mammadova@unec.edu.az
dc.contributor.authorEmailHuseynov, Anar - anarhuseyn334@gmail.com
dc.contributor.authorEmailPajkovic, Petar - paykovitch.pr@rea.ru
dc.contributor.authorEmailBozhko, Lesya - l.bozhko@rambler.ru
dc.identifier.doi10.18778/1508-2008.25.30
dc.relation.volume25


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0