Marinetti and the emergence of futurism
Streszczenie
Powyższy artykuł jest częścią będącego w przygotowaniu studium o roli futuryzmu w rozwoju
poezji współczesnej. W części tej przedstawione jest ogólne tło umysłowe i artystyczne okresu oraz
pozycja literacka Marinettiego przed jego wystąpieniem w roku 1909 z głośnym Manifestem futurystycznym.
Podkreślono tu obecność momentów protestu przeciwko konwencjom już we wczesnych
utworach poety, a także analogie do objawów fermentu estetycznego u innych pisarzy i artystów
w końcu XIX i na początku XX wieku.
Na tle ówczesnych prądów i ugrupowań artystycznych, takich jak zwłaszcza kubizm, z którym
futuryzm jest niewątpliwie w pewnej mierze związany, za rzecz istotną należy zdaniem autora uznać,
że w manifestach futurystycznych sformułowano szereg haseł, które odegrały zapładniającą rolę
w kształtowaniu się nowoczesnego idiomu poetyckiego. Autor analizuje zawartość zwłaszcza dwóch
głównych manifestów poetyckich Marinettiego, starając się wskazać te postulaty grupy, które
można uważać za najbardziej trwałe „„odkrycia” futurystów. Jest to przede wszystkim zwrócenie
uwagi na element szybkości, dynamizmu, nowoczesnej magii maszyn, fabryk, aeroplanów. Zjawiska
te były przedmiotem zainteresowania artystów już wcześniej. Ale to futuryści zadeklarowali
w przesadnej, lecz sugestywnej formie potrzebę wyciągnięcia konsekwencji z tego nowego widzenia świata, wizji, która nie mieściła się w ramach opisowej koncepcji stylu, która domagała się odrzucenia
gramatycznych reguł składni, swobody w przekazywaniu szybko i gwałtownie zmieniającej
się rzeczywistości. Powszechnie uznana za obowiązującą w poetyce XX wieku swobodna dynamiczna
dykcja niewątpliwie wywodzi się przynajmniej częściowo z haseł „paroliberyzmu”, wyzwolenia
słowa, zastąpienia zasady logicznej relacji koncepcją swobody impulsów, „wyobraźni bez
drutu”.
Collections