dc.contributor.author | Wegner, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2022-12-30T07:24:26Z | |
dc.date.available | 2022-12-30T07:24:26Z | |
dc.date.issued | 2022-12-29 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44972 | |
dc.description.abstract | The subject of the article is the analysis of an online didactic project – promotional and educational – conducted thanks to the cooperation of the Embassy of the Republic of Poland in Georgia, the Polish Institute in Tbilisi and Polonicum of the University of Warsaw. This project is called “ĄĘ” – [Online] Polish Language Festival in Georgia. The aim of the festival, the 4th edition of which was held on March 15–18, 2022, is to create a database of materials for self-improvement of Polish language skills and learning about various aspects of Polish culture. The role of the festival goes beyond the educational goals. It is also an activity to integrate the community of people interested in the Polish language and culture. This article is an opportunity to ask questions on how to continue the project, based on contemporary research on linguistic and cultural education, and therefore with an emphasis on interculturality. To what extent is the knowledge of Georgia and the contexts related to this country necessary to conduct an educational event intended for this specific audience? How to plan and organize an online educational event and what can this act mean for building mutual relationships? | en |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu jest analiza projektu glottodydaktycznego online o charakterze popularyzatorskim i edukacyjnym, realizowanego dzięki współpracy Ambasady RP w Gruzji, Instytutu Polskiego w Tbilisi i Polonicum UW. To przedsięwzięcie o nazwie „ĄĘ” – [Wirtualny] Festiwal Języka Polskiego w Gruzji. Celem festiwalu, którego 4. edycja odbyła się w dniach 15–18 marca 2022, jest tworzenie bazy materiałów do samodzielnego doskonalenia znajomości języka polskiego oraz poznawania różnych aspektów kultury polskiej. Rola festiwalu wykracza poza cele związane z dydaktyką. To także działanie na rzecz integrowania środowiska osób zainteresowanych językiem i kulturą polską. Niniejszy artykuł to okazja do zadania pytań, jak kontynuować projekt, w oparciu o współczesne badania na temat edukacji językowej i kulturalnej, a więc z naciskiem na interkulturowość. Na ile znajomość Gruzji i kontekstów związanych z tym krajem jest potrzebna, żeby zrealizować wydarzenie edukacyjne przeznaczone dla tej konkretnej grupy odbiorców? Jak zaplanować i zrealizować wydarzenie edukacyjne online i jakie ten akt może nieść znaczenia dla budowania wzajemnych relacji? | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;29 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | intercultural education | en |
dc.subject | cultureme | en |
dc.subject | teaching Polish culture online | en |
dc.subject | public diplomacy | en |
dc.subject | edukacja interkulturowa | pl |
dc.subject | kulturem | pl |
dc.subject | nauczanie kultury polskiej online | pl |
dc.subject | dyplomacja publiczna | pl |
dc.title | Glottodydaktyczna „podróż” online do Gruzji | pl |
dc.title.alternative | Online Language “Journey” to Georgia | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 67-78 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum, al. Krakowskie Przedmieście 32, 00-927 Warszawa | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Czerniewska K., 2012, Ala ma kota, Klara drukarkę 3D, „Dwutygodnik”, nr 94, https://www.dwutygodnik.com/artykul/4059-kultura-20-ala-ma-kota-klara-drukarke-3d.html [24.04.2004]. | pl |
dc.references | Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa. | pl |
dc.references | Janowska I., 2010, Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków. | pl |
dc.references | Janowska I., 2015, Błędy metodyczne w planowaniu i prowadzeniu lekcji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, s. 155–171. | pl |
dc.references | Kajak P., 2021, Współdziałanie dyplomacji publicznej z glottodydaktyką polonistyczną na przykładzie Chin, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 37–55. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Kułak B., 2020, Hasło z planowanego „Leksykonu emblematów kultury polskiej” a praktyka glottodydaktyczna. Propozycje rozwiązań, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 307–322. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.17 | pl |
dc.references | Miodunka W. (red.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – perspektywy, Kraków. | pl |
dc.references | Rak M., 2015, Co to jest kulturem?, „LingVaria”, nr 20, s. 305–315. https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23 | pl |
dc.references | Skoczek J., 2021, Nauczanie języka polskiego jako zadanie i narzędzie dyplomacji publicznej, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 21–36. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Smoleń-Wawrzusiszyn M., 2020, Emblematy kultury polskiej z perspektywy cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 323–338. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.18 | pl |
dc.references | Wegner T, 2020, Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 291–306. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16 | pl |
dc.references | Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa. | pl |
dc.references | Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Poznań. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 425–441. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29 | pl |
dc.references | Zieniewicz A., 2020, Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, w: J. Zych (red.), Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, Warszawa, s. 15–28. https://doi.org/10.31338/uw.9788323546597 | pl |
dc.references | Zych J., 2020, Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, w: J. Zych (red.), Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, Warszawa, s. 67–94. https://doi.org/10.31338/uw.9788323546597 | pl |
dc.references | Zych J., 2021, Rozwijanie kompetencji międzykulturowej za pomocą książek o Polsce napisanych przez cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 75–94. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.05 | pl |
dc.references | „ĄĘ” – [Wirtualny] Festiwal Języka Polskieog w Gruzji, linki do materiałów festiwalowych: https://www.youtube.com/channel/UCAwyTvqgYFTMhBG5V3id3wA/playlists [24.04.2022]. | pl |
dc.references | Europejskiego portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823 [20.04.2022]. | pl |
dc.references | Gruziński po polsku, kanał YouTube, https://www.youtube.com/channel/UCnYblaR424qXMVwkZzbJLkg [24.04.2022]. | pl |
dc.references | Instytut Polski w Tbilisi, https://instytutpolski.pl/tbilisi/pl/ [24.04.2022]. | pl |
dc.references | Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2007–2021, https://www.gov.pl/documents/1149181/1150183/Strategia_Polskiej_Polityki_Zagranicznej_2017-2021.pdf/6657ade1-dc7a-7614-6712-fc9b-71fd1257 [24.04.2022]. | pl |
dc.references | Urząd ds. Cudzoziemców, https://www.gov.pl/web/udsc/obywatele-gruzji-w-polsce---raport [24.04.2022]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.wegner@uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.29.05 | |