Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPałuszyńska , Edyta
dc.date.accessioned2022-12-30T07:24:29Z
dc.date.available2022-12-30T07:24:29Z
dc.date.issued2022-12-29
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44977
dc.description.abstractThe article is the second part of a cycle on the use of journalistic text in developing communication competence in receiving public messages at C2 level. The first part of the article presents the theory of public communication, the second part contains practical methodological proposals: text and exercises with answer keys. When interpreting media texts, the method of discourse analysis was used. Therefore, particular attention was paid to the situation, contexts of communication activities as well as norms, rules and strategies used by the participants. It was assumed that the elements of the public communication system are reflected in the macrostructure of texts from this sphere. It was established that an adequate interpretation of public texts and their accurate reception relies on the use of the following categories during the analysis: roles of system participants, control of the content of messages transmitted in the system, sources and paths of information inflow to the system, the nature of contacts and the type of contact between system members, tasks to be performed, rules, patterns and standards governing the participants’ behavior.en
dc.description.abstractArtykuł stanowi drugą część cyklu na temat wykorzystania tekstu publicystycznego w kształceniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2 w zakresie odbioru komunikatów publicznych. W pierwszej części artykułu zaprezentowano teorię komunikowania publicznego, druga część zawiera praktyczne propozycje metodyczne: tekst i ćwiczenia wraz z rozwiązaniami. Podczas interpretowania tekstów medialnych zastosowano metodę analizy dyskursu. Zwrócono więc szczególną uwagę na sytuację, konteksty działań komunikacyjnych oraz normy, reguły i strategie stosowane przez uczestników komunikowania. Przyjęto założenie, że elementy systemu komunikowania publicznego znajdują odzwierciedlenie w makrostrukturze tekstów z tej sfery. Ustalono, że zastosowanie podczas analizy kategorii takich jak: role uczestników systemu, kontrola zawartości komunikatów przekazywanych w systemie, źródła i drogi dopływu informacji do systemu, charakter kontaktów i rodzaj styczności między członkami systemu, zadania, jakie mają do wykonania, reguły, wzory i normy rządzące ich zachowaniem – pozwala na adekwatną interpretację tekstów publicznych, a tym samym umożliwia ich trafny odbiór.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;29pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectteaching Polish as a foreign languageen
dc.subjectcommunicative competenceen
dc.subjectdiscourseen
dc.subjectpublic communicationen
dc.subjectmediaen
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjecttekstpl
dc.subjectdyskurspl
dc.subjectkomunikowanie publicznepl
dc.subjectmediapl
dc.titleTekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Elementy systemu komunikowania publicznegopl
dc.title.alternativeThe Use of Journalistic Texts in Developing Communication Competences at the C2 Level. Elements of the Public Communication Systemen
dc.typeArticle
dc.page.number149-161
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesCenckiewicz S., Gontarczyk P., 2008, SB a Lech Wałęsa. Przyczynek do biografii, Gdańsk–Warszawa–Kraków.pl
dc.referencesvan Dijk T. A., 1980, Macrostructures, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, za: A. Duszak 1998, s. 188.pl
dc.referencesDobek-Ostrowska B., 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.pl
dc.referencesDuszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.pl
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek T. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesLipińska E., Seretny A., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesPałuszyńska E., 2021, Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Cechy medialnego dyskursu publicznego i politycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 221–234.pl
dc.referencesŚwistowska M., 2009, Obecność tekstów prozy polskiej po 1989 roku i strategie ich czytania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, t. IX, s. 83–95.pl
dc.referencesZyzak P., 2009, Lech Wałęsa. Idea i historia, Kraków.pl
dc.referenceshttps://vod.tvp.pl/video/tomasz-lis-na-zywo,reportaz-oddam-nobla-i-wyjde-z-polski-30032009,493992 [10.04.2022].pl
dc.contributor.authorEmailedyta.paluszynska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.29.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0